Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
1. Do kiedy trwa nabór wniosków w ramach Inwestycji B1.1.4 KPO?
Zgodnie z pkt. VI 1 i 2 Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 , nabór wniosków jest ciągły, tzn. trwa od rozpoczęcia biegu terminu naboru wniosków o objęcie wsparciem do:
- wyczerpania alokacji przeznaczonej na Inwestycję B1.1.4., co IOI stwierdza na podstawie sumy kwot zawartych w złożonych wnioskach o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego
lub
- osiągnięcia wartości docelowej wskaźnika „B15G Termomodernizowane obiekty działalności społecznej” (85 szt.) co IOI stwierdza na podstawie wartości wynikających ze złożonych wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego.
W przypadku wyczerpania środków o objęciu wniosku wsparciem decyduje data wpływu wniosku do lOl. O wyczerpaniu alokacji i zamknięciu naboru wniosków w ramach konkursu informuje IOI na stronie internetowej: http://www.gov.pl/web/kultura/krajowy-plan-odbudowy.
Informacja o udziale procentowym dotychczas złożonych wniosków o dofinansowanie w ramach Inwestycji B1.1.4 KPO jest opublikowana na stronie MKiDN: https://www.gov.pl/web/kultura/wzmocnienie-efektywnosci-energetycznej-obiektow-lokalnej-aktywnosci-spolecznej
2. Czy mamy jeszcze szansę złożyć wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem?
Informacja o udziale procentowym dotychczas złożonych wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem w ramach Inwestycji B1.1.4 KPO jest opublikowana na stronie MKiDN: https://www.gov.pl/web/kultura/wzmocnienie-efektywnosci-energetycznej-obiektow-lokalnej-aktywnosci-spolecznej
3. Czy nasz Dom Kultury X spełnia wymogi określone w Regulaminie naboru?
Nabór skierowany jest do samorządowych instytucji kultury, takich jak dom kultury i biblioteki.
Aby określone instytucje mogły mieścić się w definicji „domu kultury” w ramach naboru wniosków dla Inwestycji B1.1.4 KPO i tym samym spełniać wymagania formalne określone w niniejszym naborze niezbędne jest, aby ich organizację i zasady działania regulowała ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194, ze zm.).
W myśl przepisów przedmiotowej ustawy instytucje kultury prowadzą działalność kulturalną o charakterze obowiązkowym w ramach zadań własnych danej jednostki samorządu terytorialnego, pełniącej rolę jednocześnie ich organizatora. Działają one na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora, a także są wpisane do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Działalność kulturalna, w rozumieniu niniejszej ustawy, zgodnie z art. 1 ust. 1, polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Powyższe powinno znaleźć stosowne odzwierciedlenie w zapisach statutu danego domu kultury, w przypadku chęci ubiegania się o dofinansowanie w ramach Inwestycji B1.1.4 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) „Wzmocnienie efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności społecznej”.
4. Czy dofinansowanie w ramach naboru Inwestycji B1.1.4 można otrzymać także na świetlice wiejskie, których administratorem jest dom kultury?
Tak, nabór wniosków może obejmować również budynki świetlic wiejskich pod warunkiem, że są one filią – przynależą do domu kultury wpisanego do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora będącego jednostką samorządu terytorialnego i zostały one wskazane w statucie nadanym przez organizatora.
Ostatecznymi odbiorcami wsparcia przedsięwzięcia w ramach Inwestycji B1.1.4., stosownie do pkt III. 2 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 są:
- jednostki samorządu terytorialnego, wnioskujące w imieniu instytucji kultury (bibliotek i domów kultury);
- biblioteki i domy kultury działające jako samorządowe instytucje kultury.
Odnosząc się do ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194, ze zm.), art. 9 stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
W myśl art. 10 ust. 1 przedmiotowej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest organizatorem instytucji kultury (tj. samorządowej instytucji kultury).
Natomiast zgodnie z art. 13 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora. Statut zawiera m.in. nazwę, teren działania i siedzibę instytucji kultury oraz zakres działalności.
Instytucje kultury, w myśl art. 14 niniejszej ustawy, mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.
5. Czy Wnioskodawca może ubiegać się o objęcie wsparciem dla więcej niż jednego budynku (jeśli dana instytucja kultury posiada kilka budynków)? Jeżeli tak, to czy każdy budynek może zgłosić osobno?
Wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie dla więcej niż jednego budynku instytucji kultury, przy czym ostatecznymi odbiorcami wsparcia przedsięwzięcia w ramach Inwestycji B1.1.4., stosownie do pkt III. 2 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 są:
- jednostki samorządu terytorialnego, wnioskujące w imieniu instytucji kultury (bibliotek i domów kultury);
- biblioteki i domy kultury działające jako samorządowe instytucje kultury.
Aby określone instytucje mogły mieścić się w definicji „domu kultury” w ramach naboru inwestycji B1.1.4 i tym samym spełniać wymagania formalne określone w niniejszym naborze niezbędne jest, aby ich organizację i zasady działania regulowała ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194, ze zm.).
Należy jednak przy tym pamiętać, że maksymalna kwota wsparcia na przedsięwzięcie wynosi 5 000 000 zł i jest kwotą przypadającą na jeden wniosek, niezależnie od ilości zgłoszonych w tym wniosku budynków. W takiej sytuacji dla każdego budynku należałoby wykonać oddzielnie audyt energetyczny.
Podkreślić jednak należy, że „inne budynki” należące do danego domu kultury, powinny znajdować się w jego strukturze organizacyjnej. Ze statutu domu kultury powinno jasno wynikać, że są one filią – przynależą do domu kultury wpisanego do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Powinny być one nie tylko wskazane, ale też, aby w statucie widniała informacja o ich lokalizacji.
6. Co w sytuacji, gdy w budynku samorządowej instytucji kultury (domu kultury lub biblioteki) mieszczą się także lokalne mieszkalne/OSP/Poradnia POZ/poczta/przedszkole i inne lub prowadzona jest działalność gospodarcza przez inny podmiot/podmioty?
W przypadku, gdy w budynku, w którym mieści się dom kultury lub biblioteka, powierzchnię zajmują także inny/-e podmiot/-y (np. przedszkole, szkoła, ośrodek pomocy społecznej, Ochotnicza Straż Pożarna, poczta, sklep, lokalne mieszkalne itp.), należy obliczyć procent (%) kwalifikowalnej powierzchni użytkowej w całkowitej powierzchni użytkowej budynku, według wzoru:
gdzie:
P – procentowy udział (%) kwalifikowalnej powierzchni użytkowej w całkowitej powierzchni użytkowej budynku
Pc – całkowita powierzchnia użytkowa budynku
Pn – niekwalifikowalna powierzchnia użytkowa zajmowana przez inny podmiot/-y
Następnie za pomocą wyliczonego procentowego udziału (P) należy obliczyć wysokość kosztów kwalifikowalnych (KW) robót budowlanych oraz nadzoru inwestorskiego, według wzoru:
KW = P łączny koszt robót budowlanych/nadzoru inwestorskiego (wartość netto w PLN)
gdzie:
P – procentowy udział (%) kwalifikowalnej powierzchni użytkowej w całkowitej powierzchni użytkowej budynku
KW – koszty kwalifikowalne (wartość netto w PLN)
Powyższe obliczenia powinny być ujęte w treści wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem (Sekcja I. Dodatkowe informacje w pozycji „Wydatki kwalifikowane w ramach przedsięwzięcia” oraz w pozycji „Wydatki niekwalifikowane w ramach przedsięwzięcia”).
Harmonogram Rzeczowo-Finansowy (załącznik nr 5 do Regulaminu) powinien uwzględniać zarówno koszty kwalifikowalne obliczone w ww. sposób (w Lp. 1 i 2), jak i koszty niekwalifikowalne w zakresie niekwalifikowalnej powierzchni (Lp. 3f i 3g).
Ważne!
Zgodnie załącznikiem nr 9 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego , nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 - wymagane jest Oświadczenie o kwalifikowalnej powierzchni budynku do objęcia wsparciem w związku z ubieganiem się o wsparcie w ramach naboru KPOD.03.06-IP.11-001/23.
7. Czy biblioteka/dom kultury może złożyć wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem posiadając umowę użyczenia z jednostką samorządu terytorialnego na budynek na czas nieokreślony?
Mając na względzie, iż jednostka samorządu terytorialnego na podstawie umowy użyczenia oddała w użyczenie budynek spełniający obecnie rolę domu kultury/biblioteki – należy dołączyć do obowiązującej umowy dokument gwarantujący, że Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu w okresie do 31 grudnia 2027 r. Okres trwałości projektu to czas, w którym projekt nie może być poddawany znaczącym modyfikacjom. Dotyczy to w szczególności utrzymania celów oraz wskaźników określonych we wniosku o wsparcie.
8. Czy użytkownikiem CST2021 powinna być osoba umocowana do reprezentowania Wnioskodawcy, czy może to być inna osoba, np. pracownik gminy lub innej jednostki samorządu terytorialnego?
Jeżeli wniosek będzie przygotowywany w systemie CST2021 (w aplikacji WOD2021) przez osobę (lub osoby), która nie będzie umocowana do reprezentowania Wnioskodawcy, np. przez pracownika danej gminy czy innej jednostki samorządu terytorialnego, w takiej sytuacji wymagane jest upoważnienie Wnioskodawcy stanowiące załącznik nr 12 do Regulaminu, w którym wskazuje się daną osobę do złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem wraz z załącznikami za pośrednictwem Centralnego Systemu Teleinformatycznego (CST2021) przy użyciu aplikacji WOD2021.
Przez przygotowanie wniosku w systemie CST2021 (w aplikacji WOD2021) rozumie się wykonywanie takich czynności, jak utworzenie i edytowanie wniosku oraz przesłanie gotowego (wypełnionego) wniosku do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, tj. Instytucji odpowiedzialnej za realizację Inwestycji B1.1.4 KPO.
9. Czy pozwolenie na budowę wymagane jest na etapie aplikowania o środki?
Jednym z obowiązkowych załączników do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem jest ostateczne pozwolenie na budowę (jeśli decyzja jest wymagana dla zakresu przedsięwzięcia) lub zgłoszenie budowy. Brak decyzji będzie skutkował negatywnym wynikiem oceny przedsięwzięcia.
Decyzja o pozwoleniu na budowę powinna być ostateczna najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie (potwierdzenie uzyskania waloru ostateczności na druku decyzji).
Lista załączników do wniosku stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego Regulaminu, ocenie podlega
m. in. kryterium 4 dot. spójności informacji zawartych we wniosku o objęcie wsparciem, załącznikach oraz załącznikach do wniosku o objęcie wsparciem. Wymóg spójności dokumentów nie oznacza konieczności sporządzania na nowo dokumentów przygotowywanych na wcześniejszym etapie przygotowywania przedsięwzięcia.
10. Czy we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy przedłożyć dokumentację projektową?
Nie jest wymagane złożenie dokumentacji projektowej wraz z wnioskiem.
Do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy dołączyć jedynie załączniki wskazane w Sekcji K. Załączniki – formularza wniosku.
Listę załączników do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23.
11. Czy wymagane jest przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej przy realizacji termomodernizacji, jeżeli inwestycja jest wykonywana zgodnie z art. 75 Prawo ochrony środowiska i nie narusza oraz nie przekształca elementów przyrodniczych?
Zgodnie z pkt IV. 6 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 – w celu udokumentowania, że projekt jest gotowy do realizacji, tj. uwzględnia ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, należy zaznaczyć we wniosku o wsparcie inwestycji: oświadczenie, że przed rozpoczęciem prac termomodernizacyjnych sporządzono lub będzie sporządzona inwentaryzacja przyrodnicza (opinia ornitologiczna i chiropterologiczna) w zakresie występowania gatunków ptaków chronionych/nietoperzy i nie stwierdzono żadnych gatunków chronionych lub oświadczenie, że w przypadku konieczności zniszczenia schronień ptaków gatunków chronionych/nietoperzy – Wnioskodawca posiada lub będzie posiadał Decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
12. Czy audyt energetyczny jest kosztem kwalifikowalnym?
Koszt przeprowadzenia audytu energetycznego budynku jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Dokument ten nie jest wymieniony w kwalifikowalnym zakresie rzeczowym Inwestycji B1.1.4 KPO wskazanym w pkt. III. 6 i 7 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23.
13. Proszę o szczegóły i zalecenia dotyczące audytu energetycznego.
Audyt energetyczny, stanowiący załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23 powinien być podpisany przez audytora jako dokument podpisany elektronicznie wraz z jego uwierzytelnieniem. Może być także podpisany jako dokument w formacie pdf. Audyt powinien zawierać także datę sporządzenia.
Audyt energetyczny powinien być sporządzony zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytu, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U. nr 43, poz. 346 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1220, ze zm.).
W audycie ex–ante audytor powinien określić aktualne zużycie energii pierwotnej i wyliczyć zużycie energii pierwotnej po wykonaniu prac związanych z efektywnością energetyczną – i na tej podstawie określić procent redukcji.
Zwiększenie efektywności energetycznej należy obliczyć z zastosowaniem wzoru:
E=Ep1-Ep2Ep1*100%
gdzie:
Ep1 – średnioroczne zapotrzebowanie na energię pierwotną przed termomodernizacją
Ep2 – średnioroczne zapotrzebowanie na energię pierwotną po termomodernizacji
We wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy wskazać właściwe punkty i strony w audycie energetycznym, w których zawarto dane wykorzystane w obliczeniach.
14. Czy koszt nadzoru budowlanego musi być wpisany do audytu energetycznego?
Nie jest wymagane wpisanie kosztu nadzoru budowlanego do audytu energetycznego.
Koszt nadzoru budowlanego powinien być jednak uwzględniony w budżecie projektu, jeżeli Wnioskodawca zamierza ponieść taki wydatek w związku z realizacją przedsięwzięcia, zgodnie z pkt III. 9 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23.
15. Czy w ramach naboru można realizować inwestycje w formule „zaprojektuj i wybuduj” w oparciu o Program funkcjonalno-użytkowy?
Jednym z obowiązkowych załączników do wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem jest ostateczne pozwolenie na budowę (jeśli decyzja jest wymagana dla zakresu przedsięwzięcia) lub zgłoszenie budowy. Brak decyzji będzie skutkował negatywnym wynikiem oceny przedsięwzięcia.
Decyzja o pozwoleniu na budowę powinna być ostateczna najpóźniej w dniu złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem (potwierdzenie uzyskania waloru ostateczności na druku decyzji).
Lista załączników do wniosku stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego Regulaminu, ocenie podlega m. in. kryterium 4 dot. spójności informacji zawartych we wniosku o objęcie wsparciem, załącznikach oraz załącznikach do wniosku o objęcie wsparciem. Wymóg spójności dokumentów nie oznacza konieczności sporządzania na nowo dokumentów przygotowywanych na wcześniejszym etapie przygotowywania przedsięwzięcia.
16. Czy VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym? Czy można w jakikolwiek sposób starać się o jego odzyskanie (częściowe)?
W ramach Inwestycji B1.1.4 KPO – VAT stanowi zawsze wydatek niekwalifikowalny, niezależnie od możliwości uzyskania zwrotu podatku przez Wnioskodawcę.
17. Jeżeli koszt przedsięwzięcia przekroczy kwotę dofinansowania, to czy nadwyżkę należy wskazać jako wydatek niekwalifikowany?
Tak, jeśli jest ona pośrednio powiązana z efektywnością energetyczną przedsięwzięcia i zgodna z Regulaminem wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały ujęte w części III niniejszego Regulaminu.
Koszty wykraczające poza maksymalną wartość wsparcia należy wykazać jako wydatki niekwalifikowalne. Stanowić będą one wyłącznie udział własny Wnioskodawcy.
18. Czy jeśli chcemy wykonać modernizację kotła gazowego na nowy, to czy możemy wykonać to działanie i wpisać je do kosztów niekwalifikowanych?
Tak, pod warunkiem, że zwiększy efekt ekologiczny np. zamiana tradycyjnego kotła gazowego na kondensacyjne.
Koszty prac związanych z modernizacją kotła gazowego nie kwalifikują się do wsparcia w ramach Inwestycji B1.1.4. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z pkt. III. 9 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23, koszty wymiany źródeł ciepła na kotły gazowe oraz modernizacja źródeł ciepła w postaci kotłów gazowych (brutto) należy wykazać w budżecie projektu (w Harmonogramie Rzeczowo-Finansowym realizacji przedsięwzięcia oraz w formularzu wniosku w Sekcji E. Budżet projektu).
19. Czy wymiana oświetlenia na energooszczędne – opraw oświetleniowych zewnętrznych budynku będzie kosztem kwalifikowanym?
Zgodnie z pkt III. 6 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego nr naboru: KPOD.03.06-IP.11-001/23, do wydatków kwalifikowalnych zalicza się między innymi wymianę oświetlenia na energooszczędne.
Przez wymianę oświetlenia na energooszczędne należy rozumieć wymianę źródła światła oraz opraw oświetleniowych w budynku instytucji kultury, celem zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w budynku, a dalej zmniejszenia zużycia energii pierwotnej.
Jeżeli wymiana „opraw oświetleniowych zewnętrznych” przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii końcowej i pierwotnej w budynku, to można ewentualnie uwzględnić to przedsięwzięcie w ramach Inwestycji B1.1.4 KPO, jednakże po dokładnym uzasadnieniu ponieważ, co do zasady koszt wymiany źródła światła i opraw oświetleniowych na zewnątrz budynku jest kosztem niekwalifikowalnym.
20. Co kryje się pod pojęciem redukcji zużycia energii pierwotnej o co najmniej 30%?
W audycie ex-ante audytor powinien określić aktualne zużycie energii pierwotnej i wyliczyć zużycie energii pierwotnej po wykonaniu prac związanych z efektywnością energetyczną – i na tej podstawie określić procent redukcji.
Zwiększenie efektywności energetycznej należy obliczyć z zastosowaniem wzoru:
E=Ep1-Ep2Ep1*100%
gdzie:
Ep1 – średnioroczne zapotrzebowanie na energię pierwotną przed termomodernizacją
Ep2 – średnioroczne zapotrzebowanie na energię pierwotną po termomodernizacji
We wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy wskazać właściwe punkty i strony w audycie energetycznym, w których zawarto dane wykorzystane w obliczeniach.
21. Co wchodzi w skład energii pierwotnej i czym powinniśmy się wykazać, jeśli chodzi o redukcję?
Energia pierwotna to jest energia końcowa zużywana w budynku pomnożona przez wskaźnik, który najbardziej jest niekorzystny, gdy wykorzystywana w budynku jest energia z sieci energetycznej lub gdy źródłem ciepła jest kotłownia węglowa.
We wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem należy wskazać właściwe punkty i strony w audycie energetycznym, w których zawarto dane wykorzystane w obliczeniach.
22. Przy próbie logowania do aplikacji WOD2021 pojawia się komunikat „Twój profil jest nieaktywny. Poczekaj na zaakceptowania profilu przez administratora organizacji lub skontaktuj się z nim”.
Jeżeli przy próbie zalogowania się do aplikacji WOD2021 użytkownik danej organizacji otrzyma komunikat: „Twój profil jest nieaktywny. Poczekaj na zaakceptowanie profilu przez administratora organizacji lub skontaktuj się z nim” – oznacza to, że inna osoba z jego organizacji uprzednio dokonała jako pierwsza rejestracji tej organizacji.
Status Administratora organizacji uzyskuje więc użytkownik, który jako pierwszy utworzył w systemie daną organizację, tj. wprowadził pierwszy raz do systemu numer NIP, którego dotychczas w systemie nie było.
Status Administratora pozwala danemu użytkownikowi na akceptację kolejnych nowoutworzonych profili osób w tej samej organizacji. Do czasu podjęcia czynności przez Administratora w zakresie akceptacji nowych utworzonych profili osób w tej samej organizacji, statusy profili tych osób będą widniały w systemie jako „nieaktywne”.
Jedynie użytkownik będący Administratorem może nadawać uprawnienia innym osobom z tej samej organizacji (po uprzedniej akceptacji ich utworzonych profili), jak również może on przekazywać uprawnienia administratora innej osobie lub osobom z jego organizacji.
Zatem każda kolejna osoba tworząca konto w wybranej (istniejącej już) organizacji utworzy nowy profil o statusie nieaktywnym. Utworzony profil musi zostać zaakceptowany przez Administratora danej organizacji. W tej sytuacji, zgodnie z powyższym komunikatem należy poczekać na aktywację profilu przez Administratora bądź należy z nim się skontaktować.