W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rękopis Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina wzbogacił zbiory Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

23.01.2025

Po wielu miesiącach starań, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, do kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina trafił autograf Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina. W konferencji poświęconej zakupowi rękopisu wzięła udział Hanna Wróblewska – ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Rękopis Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina wzbogacił zbiory Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Rękopisy muzyczne Fryderyka Chopina należą do najcenniejszych i najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów obiektów na świecie. Możliwość ich zakupu zdarza się niezwykle rzadko. Obiekty tej klasy co autograf Ballady f-moll pojawiają się na rynku kolekcjonerskim raz na 10-15 lat.

Pozyskiwanie obiektów, takich jak rękopis muzyczny ballady Ballady f-moll op. 52 Fryderyka Chopina, to niezwykły sukces. To także niepowtarzalna możliwość zbadania jednego z zaledwie dwóch znanych i zachowanych do dzisiaj rękopisów tej ballady. Autografy muzyczne z tego czasu pojawiają się na rynku antykwarycznym niezwykle rzadko. Przez dekady ballada ta pozostawała niedostępna dla badaczy i była znana jedynie z czarno-białych fotografii wykonanych w latach 50. XX wieku. Cieszę się, że dziś, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, trafia do kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, gdzie będziecie mieli Państwo szansę poznać ją bliżej. Dbanie o polskie dziedzictwo kulturowe pozwala na zachowywanie naszych tradycji, ale także umożliwia rozwój nauki, w tym wypadku muzykologii. To także szansa na podtrzymanie realnego, żywego kontaktu z najważniejszymi dziełami naszej kultury. Kolekcja naszych dóbr narodowych zyskała bardzo wartościowy obiekt  – mówiła Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Muzyczne rękopisy Chopina

Rękopisy Chopina, będące skarbem światowego dziedzictwa kulturowego, są obiektami rzadkimi i pożądanymi przez kolekcjonerów na całym świecie. Obiekty tej klasy pojawiają się na rynku zaledwie raz na dekadę – najczęściej trafiają do sprzedaży za pośrednictwem domów aukcyjnych. Do ich licytacji przystępują zarówno zamożne osoby prywatne, instytucje z całego świata, jak i fundusze inwestycyjne lokujące w rękopisach kapitał. W przypadku nabycia rękopisu muzycznego przez tego typu podmioty staje się on niedostępny dla artystów, melomanów i publiczności na bliżej nieokreślony czas.

Pozyskanie tej klasy obiektu wymaga wielu starań, ale również delikatnych negocjacji z właścicielami. Autograf Ballady f-moll przez lata znajdował się w prywatnych rękach, stanowiąc część kolekcji spadkobierców Rudolfa F. Kallira, znanego kolekcjonera dzieł sztuki i rękopisów. Dzięki porozumieniu Narodowego Instytutu Fryderyka Chopin z właścicielami rękopisu, wzbogaci on zbiory Instytutu i będzie dostępny dla szerokiego grona publiczności.

Ballada f-moll op.52

Ballada f-moll op. 52 uchodzi za jedno z najważniejszych i najbardziej dopracowanych dzieł Chopina. Krytycy od początku podziwiali jej kunszt artystyczny, uznając ją za szczytowe osiągnięcie w gatunku ballady. Zachowane autografy tej kompozycji są niezwykle rzadkie – oprócz zakupionego właśnie bifolium, istnieje jedynie fragment przechowywany w Bodleian Library w Oksfordzie.

Po śmierci Fryderyka Chopina w 1849 roku w Paryżu, jego siostra, Ludwika Jędrzejewiczowa, podjęła się trudnego zadania uporządkowania dokumentów i pamiątek pozostawionych przez brata. Wśród nich znalazły się cenne rękopisy, które dla wielu były nie tylko świadectwem jego geniuszu, ale także źródłem emocjonalnych wspomnień. Jednym z takich dokumentów był autograf Ballady f-moll, który Ludwika postanowiła podarować Josephowi Dessauerowi – przyjacielowi Fryderyka, a jednocześnie uznanemu pianiście i kompozytorowi. Przekazanie autografu dokumentuje adnotacja Ludwiki na pierwszej stronie: „p[our] M[.] Desauer.”. Po latach, w 1933 roku, rękopis trafił do kolekcji Rudolfa F. Kallira, który nabył go w antykwariacie w Lucernie.

Autograf przez dekady pozostawał niedostępny dla badaczy i znany był jedynie z czarno-białych fotografii wykonanych w latach 50. XX wieku. Oryginał, zawierający pierwsze 79 taktów kompozycji, ukazuje proces twórczy Chopina – jego poprawki, skreślenia i rozwijanie idei muzycznych. Prawdopodobnie rękopis miał pierwotnie posłużyć jako materiał dla pierwszego francuskiego wydania Ballady, jednak Chopin odrzucił go, wykorzystując jako roboczą podstawę do dalszej pracy nad utworem.

Dzięki nowemu nabytkowi Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wzbogaca się o obiekt najwyższej klasy, pozwalający na nowe spojrzenie na twórczy proces jednego z największych kompozytorów w historii. Zakup zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie tylko umacnia pozycję Instytutu jako światowego centrum badań nad Chopinem, ale również podkreśla znaczenie ochrony i upowszechniania polskiego dziedzictwa kulturowego.

Poznaj historię twórczości Chopina i odwiedź Narodowy Instytut Fryderyka Chopina: https://nifc.pl/pl

Wideo

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}