Rzeźba Chrystusa Frasobliwego z kaplicy Boimów wróciła na Ukrainę
16.01.2024
„Dzisiejsze wydarzenie stanowi zwieńczenie długiego procesu badawczego i konserwatorskiego. Chciałbym wyrazić wdzięczność konserwatorom zabytków, historykom sztuki i wszystkim osobom zaangażowanym w niełatwy proces renowacji rzeźby Chrystusa Frasobliwego. Cieszę się, że dziś otwiera się możliwość zapoznania się z tym jakże symbolicznym dla Lwowa zabytkiem oraz, co ważne, skomplikowanym, a znanym niewielu, przebiegiem procesu jego udanej konserwacji” - napisał minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz w liście odczytanym podczas wernisażu wystawy „To czego nie widać”, który odbył się 15 stycznia br. w Muzeum J.J. Pinsla we Lwowie.
Najważniejszym elementem ekspozycji prezentowanej we Lwowie jest ponad czterystuletnia figura Chrystusa Frasobliwego, którą udało się uratować po dwóch latach prac konserwatorskich prowadzonych przez Instytut Polonika we współpracy z Lwowską Narodową Galerią Sztuki oraz lwowskimi służbami konserwatorskimi. Rzeźba po raz pierwszy była prezentowana na przełomie października i listopada 2023 r. w Galerii MKiDN „Okno na Kulturę” w Warszawie.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego wskazał, że wystawa „To czego nie widać” prezentuje , oprócz rzeźby, badania z zakresu konserwacji i restauracji przeprowadzone przez międzynarodowy zespół badaczy i konserwatorów zabytków przy figurze Chrystusa Frasobliwego z kaplicy Boimów we Lwowie.
Wykonana z wapienia ponad czterystuletnia rzeźba w 2021 roku po raz pierwszy została zdjęta z kopuły kaplicy i przewieziona do pracowni konserwatorskiej. Po rozpoczęciu rosyjskiej agresji przeciw Ukrainie figura została przetransportowana do Polski i tam poddana konserwacji. Pod koniec ubiegłego roku warszawiacy i turyści odwiedzający polską stolicę mogli ją podziwiać w Galerii „Okno na Kulturę” na Krakowskim Przedmieściu – przypomniał Bartłomiej Sienkiewicz.
Szef resortu kultury wskazał, że Lwów i jego zabytki są symbolem silnych historycznych związków łączących Polskę i Ukrainę i skłaniają do refleksji nad potrzebą jedności i współdziałania, szczególnie w tak trudnym dla Ukrainy czasie.
Prawie dwa lata temu znany nam przez ostatnie dekady świat uległ dramatycznemu przeobrażeniu. Niepodległa Ukraina znalazła się w najtragiczniejszym momencie swojej historii. Stale docierają do nas kolejne smutne informacje o ofiarach i zniszczeniach. Pragnę z całą mocą zapewnić Państwa o ciągłym wsparciu ze strony moich rodaków. Jestem jednak przekonany, że sprawiedliwy pokój na Ukrainie zostanie przywrócony i już niebawem będziemy mogli owocnie kontynuować polsko-ukraińską współpracę i dialog na rzecz ochrony wspólnego dziedzictwa kulturowego. Figura Frasobliwego zaś, jeden z symboli Lwowa, powróci na kopułę kaplicy Boimów – zapewnił minister kultury.
Minister Sienkiewicz wyraził satysfakcję z faktu, że dzięki resortowi kultury oraz podległej mu instytucji – Narodowemu Instytutowi Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika” możliwe było przeprowadzenie prac konserwatorskich w obiektach wspólnego dziedzictwa.
Jak niejednokrotnie wszyscy podkreślamy, nie ma przyszłości bez przeszłości. Naszym obowiązkiem jest zachowanie spuścizny dla przyszłych pokoleń. Instytut Polonika od początku swojej działalności objął kaplicę Boimów - jeden z najcenniejszych zabytków Lwowa, a współcześnie oddział Lwowskiej Narodowej Galerii sztuki im. Borysa Woznyckiego - kompleksową opieką badawczą, a z czasem konserwatorską – podkreślił szef resortu kultury.
Na zakończenie minister kultury i dziedzictwa narodowego podziękował dyrektorowi Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego – Tarasowi Wozniakowi oraz dyrektorce Instytutu „Polonika” - Dorocie Janiszewskiej-Jakubiak, a także władzom ukraińskiej Fundacji Rozwoju Edukacji i Nauki Bankowej za zakończone sukcesem zwieńczenie długiego procesu badawczego i konserwatorskiego.
Rzeźba Chrystusa Frasobliwego z kaplicy Boimów
Figura Chrystusa Frasobliwego powstała jako zwieńczenie kopuły kaplicy Boimów we Lwowie - jednego z najcenniejszych zabytków miasta, który ma wysokość ok. 30 m. W 2021 roku ważąca 280 kilogramów wapienna rzeźba ze względu na postępujący proces destrukcji po raz pierwszy w swojej historii została zdemontowana z kopuły kaplicy, a następnie przetransportowana do Polski, gdzie poddano ją wnikliwym badaniom oraz konserwacji.
Możliwość oglądania rzeźby z odległości kilkudziesięciu centymetrów pozwala na zaobserwowanie struktury materiału, z którego została wykonana, jak również jej detali. Widoczne z bliska nieprawidłowe cechy anatomiczne są efektem tego, iż została zaprojektowana do oglądania z oddali. Patrzenie z dolnej perspektywy wyrównuje „błędy” zamierzone przez autora rzeźby.
Szczegółowe informacje o procesie ratowania rzeźby Chrystusa Frasobliwego z kaplicy Boimów: https://www.gov.pl/web/kultura/wystawa-to-czego-nie-widac-w-galerii-mkidn-okno-na-kulture-galeria