W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Srebrny Medal Gloria Artis dla Aleksandry Semenowicz

19.06.2024

Malarka i scenografka Aleksandra Semenowicz została dziś uhonorowana przez ministrę kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Uroczystość odbyła się podczas gali laureatów 24. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Srebrny Medal Gloria Artis dla Aleksandry Semenowicz, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Urodziła się 2 grudnia 1941 roku w Clermont-Ferrand we Francji. W 1966 roku ukończyła Wydział Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych ze specjalizacją „gobelin”. Była uczennicą Jana Cybisa. Po studiach swoje prace malarskie prezentowała m.in. na wystawie „Artyści Warszawy” w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki oraz na indywidualnej wystawie w Domu Artysty Plastyka w Warszawie.

W 1979 roku ukończyła dwuletnie studium podyplomowe na Wydziale Scenografii warszawskiej ASP i odbyła staż u Petera Brooka. Pracę w teatrze rozpoczęła jako asystentka Andrzeja Kreütz-Majewskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie. W 1980 r. zaprojektowała pierwszą samodzielną scenografię do „Noclegu w Apeninach” Aleksandra Fredry w reżyserii Ryszarda Peryta. W 1981 roku stworzyła dekoracje do „Wenecjanki” Angela Beolco w reżyserii Wiesława Rudzkiego w Lubuskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze i nawiązała współpracę z szefową lubuskiej sceny Krystyną Meissner. Wspólnie zrealizowały m.in. „Kartotekę” T. Różewicza, a następnie ich teatralna współpraca przeniosła się na scenę toruńskiego Teatru im. Wilama Horzycy.

W późniejszych latach Aleksandra Semenowicz współpracowała m.in. z Antonim Liberą, Pawłem Łysakiem, Zbigniewem Brzozą, Bogdanem Toszą, Ireną Jun, Waldemarem Matuszewskim, Andrzejem Bubieniem, Bartoszem Zaczykiewiczem, Arturem Pałygą i Jerzym Zalewskim. Za swoje scenografie była wielokrotnie nagradzana, m.in. na Festiwalu Teatrów Północnej Polski, Opolskich Konfrontacjach Teatralnych czy Festiwalu Dramaturgii Współczesnej.

Nagroda Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy

Nagroda Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy jest przyznawana od 1992 r. Jej pomysłodawcą był historyk i krytyk sztuki Paweł Sosnowski. Początkowo znajdowała się pod pieczą Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych przy galerii Zachęta, zaś w latach 2012-21 jej współorganizatorem została Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.

Nagroda ma na celu promowanie wybitnych przedstawicieli życia artystycznego i upamiętnianie dorobku malarza i krytyka sztuki Jerzego Stajudy. Przyznawana jest za działalność krytyczną w obszarze sztuki, działalność kuratorską, a także inne formy działalności, które charakteryzują się wyznawaną przez Jerzego Stajudę niezależnością sądów.

W 2024 roku nominowanych i laureatów wybrała kapituła w składzie: Jan Stajuda, Jeremi Stajuda, Aleksandra Semenowicz, Marcin Fedisz, Katarzyna Kozyra, Arkadiusz Półtorak, Agnieszka Szewczyk i Magdalena Ujma. Dodatkowo swoje nominacje zgłosili także laureaci poprzedniej edycji wyróżnienia – Łukasz Ronduda i Piotr Rypson.

Tegorocznymi laureatkami Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy zostały Anna Mituś, Ada Piekarska oraz autorki katalogu „Dziedzictwo” do wystawy w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie - Anita Broda, Agnieszka Grabowska i Małgorzata Kunecka.

 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}