W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Symbol statusu szlachcica. 22 pasy kontuszowe trafiły do zbiorów Muzeum Historii Polski

09.12.2021

- Dzisiaj prezentujemy rzecz wyjątkową. Wciąż musimy odbudowywać nasze dziedzictwo historyczne – to, które zaginęło, które zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Zakup kolekcji 22 pasów kontuszowych wpisuje się w proces odzyskiwania i odbudowywania polskich kolekcji muzealnych - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas prezentacji w Łazienkach Królewskich 22 pasów kontuszowych pochodzących z najsłynniejszych pracowni polskich i zagranicznych, które wzbogacą zbiory Muzeum Historii Polski. Zakup sfinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Symbol statusu szlachcica. 22 pasy kontuszowe trafiły do zbiorów Muzeum Historii Polski, fot. Danuta Matloch

Wicepremier Gliński zaznaczył, że zakup kolekcji pasów kontuszowych jest kolejnym elementem procesu budowy ekspozycji Muzeum Historii Polski.

Takiej kolekcji jak ta jeszcze w Polsce nie ma. To kolekcja, która została zbudowana poza Polską i zakupiona przez nas we Francji. Przygotowywanie do tego zakupu trwało kilka lat – podkreślił wicepremier. - Dzisiejsze wydarzenie wpisuje się w budowę kolekcji Muzeum Historii Polski, którego siedzibę budujemy na Cytadeli Warszawskiej. Tam będzie największa wystawa stała, pokazująca historię Polski. I te pasy znajdą tam swoje miejsce - podsumował.

Szef MKiDN zapowiedział także dalsze plany dotyczące zbiorów MHP, m.in. dotyczące Funduszu Obrony Narodowej powołanego w 1936 r., który przetrwał wojnę i w latach siedemdziesiątych wrócił do Polski, a obecnie jest przechowywany w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Chcemy, aby ten wielki dar narodu polskiego, zbierany kiedyś w celach obrony Rzeczpospolitej, znalazł się w Muzeum Historii Polski, ale mamy nadzieję, że będzie udostępniony także w wielu innych instytucjach - zapowiedział wicepremier Piotr Gliński.

Pas kontuszowy symbol statutu społecznego

Pasy kontuszowe, zwane także pasami polskimi lub słuckimi, stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych i najważniejszych elementów polskiego stroju szlacheckiego. Szczyt popularności tego elementu ubioru przypada na XVIII w., kiedy ustaliła się jego typowa forma. Importowane ze wschodu przez Ormian (m.in. z Persji i Turcji) zaczęły być wytwarzane w Rzeczpospolitej w I połowie XVIII w.

W czasach stanisławowskich powstawały kolejne polskie manufaktury – najsłynniejsza z nich, słucka persjarnia Radziwiłłów, działała od 1767 r. Innymi ważnymi ośrodkami produkcji pasów były m.in. manufaktury Paschalisa Jakubowicza (Warszawa i Lipków), manufaktura w Kobyłce, niewielkie persjarnie w Krakowie. Pasy wytwarzano również w królewskiej manufakturze w Grodnie. Duży zagraniczny ośrodek wytwarzania pasów znajdował się w Lyonie, gdzie tworzono tkaniny kopiujące motywy zdobnicze z polskich persjarni.

Wyjątkowa kolekcja w zbiorach Muzeum Historii Polski

W zbiorze zakupionym przez Muzeum Historii Polski znajdują się zarówno wytwory polskich persjarni, jak i zagranicznych pracowni. Do pierwszej grupy należą pasy z manufaktury Radziwiłłów w Słucku (5 egzemplarzy), manufaktury grodzieńskiej (2), Kobyłki (2) oraz 4 pasy wytworzone w manufakturach Paschalisa Jakubowicza. Wśród pasów wykonanych poza terytorium Rzeczpospolitej przeważają importy francuskie (6 pasów lyońskich). W zbiorze znajdują się również pojedyncze egzemplarze z Indii, Turcji i Rosji.

Większość pasów ze zbioru powstała w drugiej połowie XVIII w., dwa lub trzy z nich pochodzą z XIX w. Najstarszym pasem w zbiorze jest dwustronny pas kontuszowy wykonany w jednej z ormiańskich pracowni w Stambule, w I poł. XVIII w.

Oprócz dwóch pasów lyońskich, wykonanych z jedwabiu, wszystkie pozostałe utkano z użyciem srebrnych i złotych nici. Pasy reprezentują również różne style i motywy dekoracji. Cztery pasy mają bardzo ciekawą proweniencję, pochodzą bowiem z kolekcji Władysława Augusta Kościelskiego (1886-1933), wydawcy, poety i mecenasa sztuki. Trzy z nich, na co wskazują doszyte metki, mogły być zgłoszone na prestiżową Międzynarodową Wystawę Sztuki Perskiej w Londynie w 1931 r. Można przypuszczać, że ostatecznie na ekspozycję trafił tylko jeden z nich – indyjski pas, ponieważ pozostałe nie figurują w katalogu wystawy.

Całość zbioru, ze względu na różnorodność wytwórców, typów i motywów dekoracyjnych, stanowi doskonałą ilustrację jednego z najważniejszych elementów polskiego stroju szlacheckiego i stanowi o wyjątkowości zbioru. Część zakupionych pasów znajdzie się na wystawie stałej i będzie eksponowana rotacyjnie w galerii Dawna Rzeczpospolita oraz w galerii XIX wieku.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}