Wicepremier Piotr Gliński uczestniczył w VI Międzynarodowym Forum „Kreatywna Ukraina”
07.12.2022
„Kultura jest główną siłą napędową kreatywności społeczeństwa, dlatego kluczowe jest ułatwienie dostępu do dziedzictwa kulturowego jako ważnego elementu wspólnej tożsamości i cennego zasobu twórczego – najpierw poprzez udostępnienie zbiorów za pomocą technologii cyfrowych, a następnie przeprowadzenie digitalizacji całego narodowego dziedzictwa kulturowego” – powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas VI Międzynarodowego Forum „Kreatywna Ukraina” organizowanego w dniach 7-8 grudnia przez Ministerstwo Kultury i Polityki Informacyjnej Ukrainy. Głównym tematem Forum jest rola i rozwój przemysłów kreatywnych w czasie wojny.
Wicepremier Piotr Gliński wskazał, że polski rząd wspiera proces digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego na Ukrainie oraz stworzenia cyfrowej platformy ich archiwizacji, ochrony i upowszechniania.
Rozpoczęliśmy projekt katalogowania strat zabytków architektury i stanowisk archeologicznych. W celu gromadzenia i opracowywania dowodów rosyjskich zbrodni wojennych w Warszawie powołane zostało Centrum Dokumentacji Zbrodni Rosyjskich na Ukrainie im. Rafała Lemkina – przekazał prof. Piotr Gliński.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego zwrócił uwagę, że gdy wojska Federacji Rosyjskiej wkroczyły na terytorium Ukrainy, rozpoczynając kolejny etap trwającej od 2014 r. agresji, dużą solidarnością wykazali się przedstawiciele polskiej i zagranicznej sceny producentów gier wideo.
Do błyskawicznie zorganizowanej, zapoczątkowanej przez polskie studio „11 bit studios” akcji przekazywania dochodów ze sprzedaży gier na rzecz walczącej Ukrainy włączyło się wiele podmiotów. Społeczność game developerów z całego świata, poza wsparciem finansowym, uruchamiała też inne inicjatywy wspierające zarówno całą Ukrainę, jak i przedstawicieli ukraińskich SKK – uruchamiane były m.in. programy stażowe czy ułatwiające znalezienie zatrudnienia przez tych z nich, którzy zmuszeni byli opuścić swój kraj. Platformy dystrybucji gier odmawiały sprzedaży rosyjskich produktów, a społeczność graczy walczyła z dezinformacją wysyłając do rosyjskich graczy prawdziwe wiadomości o wojnie – poinformował wicepremier.
Szef resortu kultury przypomniał również konkurs „United with Ukraine Game Jam”, zorganizowany przez polskie Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Podkreślił, że był to największy game jam w Polsce od początku pandemii COVID-19, w którym wzięło udział blisko 400 uczestników z 22 krajów. W ciągu 48 godzin tworzyli oni gry wideo, będące znakiem solidarności z walczącymi Ukraińcami.
Warto podkreślić, że rola gier wideo w docieraniu do zróżnicowanej i w dużej części młodej publiczności jest nie do przecenienia. Taka też była idea tego wydarzenia - zwrócenie uwagi społeczności, uświadomienie jej członkom sytuacji na Ukrainie i zaangażowanie ich w działania. Na każdym etapie tworzenia gry uczestnicy mogli skorzystać z pomocy profesjonalnych mentorów, m.in. artystów, projektantów, muzyków i scenarzystów. Impreza prowadzona była w formie hybrydowej, a jury nagrodziło gry nawiązujące do ukraińskiego dziedzictwa kulturowego – przekazał wicepremier Piotr Gliński.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego zapewnił, że wielowymiarowa pomoc udzielana Ukrainie przez Polskę od 24 lutego będzie dalej kontynuowana. Wskazał, że przed wojną w Polsce mieszkało około 1 mln 200 tys. obywateli Ukrainy, zaś po rosyjskiej agresji granicę polsko-ukraińską przekroczyło prawie 8 mln osób. Zaznaczył, że aktualnie w naszym kraju pozostaje ponad 2 mln Ukraińców.
Prof. Piotr Gliński podkreślił, że polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pozostaje w stałym, bezpośrednim kontakcie z polskimi oraz ukraińskimi instytucjami kultury, zapewniając koordynację pomocy dla Ukrainy.
Chcę zapewnić, że my, polski rząd i Polacy, staramy się wychodzić naprzeciw najpilniejszym obecnie potrzebom Ukrainy. Działania i inicjatywy podejmowane przez Polskę w celu wsparcia narodu ukraińskiego nie mają precedensu w historii świata – podkreślił prof. Piotr Gliński.
Szef resortu kultury przypomniał, że na dzień przed atakiem Rosji na Ukrainę w polskim Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołany został specjalny zespół kryzysowy, przekształcony później w Centrum Pomocy dla Kultury na Ukrainie, działające przy Narodowym Instytucie Dziedzictwa. Centrum pomaga aktualnie ponad 100 ukraińskim instytucjom kultury – dostarczyło już ponad 800 palet pomocy, zawierających m.in. agregaty prądotwórcze, gaśnice, worki na piasek, koce gaśnicze, materiały do zabezpieczania obiektów oraz wiele innych niezbędnych artykułów. Dodał, że Instytut „Polonika” zabezpieczył ponad 200 zabytków i zeskanował kilkadziesiąt obiektów zabytkowych na Ukrainie, w tym drewniane cerkwie wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego zwrócił także uwagę, że wiele narodowych instytucji kultury w Polsce organizuje rezydencje artystyczne, oferując ukraińskim artystom zakwaterowanie, bezpieczne miejsce do pracy twórczej, opiekę kuratorską, dostęp do galerii, bibliotek i innych obiektów.
O Międzynarodowym Forum „Kreatywna Ukraina”
Międzynarodowe Forum „Kreatywna Ukraina” to największa w Europie Wschodniej platforma dyskusji politycznej i eksperckiej na temat kształtowania polityki w branżach kreatywnych. Wydarzenie gromadzi co roku ponad 100 prelegentów z ponad 10 krajów, wśród których są międzynarodowi eksperci, przedsiębiorcy i urzędnicy państwowi. Forum odbywa się od 2017 roku. Jego głównym organizatorem jest Ministerstwo Kultury i Polityki Informacyjnej Ukrainy.
Tematem Międzynarodowego Forum „Kreatywna Ukraina” 2022, które odbywa się w dniach 7 – 8 grudnia, jest rola i rozwój przemysłów kreatywnych w czasie wojny. Główne pytania, na które próbują odpowiedzieć uczestnicy forum to:
- Jakie trendy w ukraińskiej sferze twórczej wywołała wojna na pełną skalę?
- Jaki jest priorytet kierowania środków (państwo, darczyńcy międzynarodowi, sektor prywatny) na wsparcie ukraińskiej kultury i sfery twórczej?
- Jakie praktyki prezentowania Ukrainy na arenie twórczej w czasie wojny na pełną skalę należy zintensyfikować, a jakich unikać?
- Jaki jest projekt przyszłości kultury ukraińskiej? Jak będą wyglądać jego znaki, zasady, wartości, formy i instytucje?
- Co jest kluczowe dla dalszego rozwoju przemysłów kreatywnych pomimo wojny? Jak zachować najważniejszy zasób przemysłów kreatywnych, czyli specjalistów z branży kreatywnej?