Znamy wyniki konkursu na siedzibę Teatru Polskiej Opery Królewskiej
14.09.2023
Biuro Architektoniczne „Stelmach i Partnerzy” z Lublina zostało zwycięzcą konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej. „Gratuluję wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym. Nagrodzone projekty robią ogromne wrażenie, a tym samym potwierdzają wysoką markę polskiej architektury” - powiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas konferencji prasowej, na której zostały ogłoszone wyniki konkursu.
Drugą nagrodę w konkursie otrzymała firma APA Wojciechowski, zaś trzecią przyznano firmie Dżus GK Architekci i Restudio Jacaszek Architekci. Wystawa pokonkursowa będzie dostępna w pawilonie wystawienniczym SARP w Warszawie (ul. Foksal 2) do 20 września w godz. 9.00 - 16.00 (z wyjątkiem 19 września). W dniu zakończenia wystawy – 20 września, o godz. 15.00 – zaplanowano dyskusję pokonkursową.
Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, że warto być odważnym w podejmowanych decyzjach. Sześć lat temu powołaliśmy państwową instytucję kultury pod nazwą Polska Opera Królewska, która skupiała pozostawionych bez pracy artystów. Zaledwie trzy miesiące później wystawiono już pierwszą premierę. Jej główną sceną stał się Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, który nie jest przystosowany do funkcjonowania nowoczesnej opery. Mimo to szybko zdobyła ona publiczność i odniosła sukces – powiedział szef resortu kultury podczas konferencji.
Prof. Piotr Gliński przypomniał, że kolejnym krokiem była decyzja o budowie stałej siedziby Polskiej Opery Królewskiej.
Doszliśmy do momentu rozstrzygnięcia konkursu architektonicznego. Teraz będziemy pracowali nad tym, aby jak najszybciej zrealizować tę inwestycję. Mamy już ogromne doświadczenie, ponieważ w ostatnich latach w obszarze kultury zrealizowaliśmy w Polsce 7 645 inwestycji. Już za 2 tygodnie otwieramy kolejną salę koncertowo-widowiskową na 600 osób, która będzie funkcjonować w nowej siedzibie Muzeum Historii Polski na warszawskiej Cytadeli – przekazał minister kultury.
Prof. Piotr Gliński podkreślił także rolę i znaczenie Stowarzyszenia Architektów Polskich, które brało czynny udział w przeprowadzeniu konkursu.
Stowarzyszenie Architektów Polskich jest wspaniałą instytucją, która dba o przestrzeganie wszelkich procedur konkursowych i udowadnia, że środowisko architektoniczne jest dobrze zorganizowane i zinstytucjonalizowane. Efektem tego jest piękno otaczającej nas przestrzeni – podsumował szef resortu kultury.
Budynek Teatru Polskiej Opery Królewskiej
Od początku istnienia Polskiej Opery Królewskiej jej główną sceną jest Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich, stanowiący integralną część kompleksu Muzeum Łazienki Królewskie. Miejsce to, pomimo wyjątkowego anturażu, jest niewystarczające do dalszego funkcjonowania i rozwoju Polskiej Opery Królewskiej. Mała liczba miejsc na widowni – zaledwie 180 – znacząco ogranicza liczbę odbiorców spektakli.
Działka, na której ma powstać nowy budynek Polskiej Opery Królewskiej, mieści się na terenie Łazienek Królewskich. Jest ograniczona ul. Myśliwiecką, Kanałem Piaseczyńskim i kanałem Stawu Łazienkowskiego. Planowany budynek, spełniając kryteria obiektu pełniącego funkcję teatralno-operową, będzie stworzony z poszanowaniem dotychczasowego krajobrazu i urbanistyki. Ze względu na bliskość Parku, Stawu Łazienkowskiego oraz Zamku Ujazdowskiego, Ermitażu i Pałacu na Wyspie, od których działka jest oddzielona pasami zieleni, plac przed budynkiem Teatru Polskiej Opery Królewskiej będzie mieć urządzoną zieleń parkową. Zazielenione będą również niektóre powierzchnie budynku m.in. dach. W ramach inwestycji nie przewiduje się wygradzania terenu, który będzie ogólnodostępny.
Budynek będzie obejmował Salę Operową – reprezentacyjną salę główną z widownią na 350-400 widzów, sceną, wieżą sceniczną, kieszeniami scenicznymi, foyer oraz salę prób orkiestry – z możliwością wykorzystania do mniejszych wydarzeń koncertowych.
O konkursie
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej był dwuetapowy i otwarty, umożliwiający nieograniczone uczestnictwo zespołów, które spełniały określone warunki.
Do finałowego etapu zostało dopuszczonych 6 zespołów. Prace konkursowe ocenił zespół sędziowski pod przewodnictwem dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej dr hab. Magdaleny Kozień-Woźniak w składzie:
- Iwona Pastwa-Zarychta - członek Sądu Konkursowego - zastępca dyrektora ds. Finansów i Administracji Polskiej Opery Królewskiej;
- prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski - członek Sądu Konkursowego - profesor Politechniki Krakowskiej, członek Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Rady Ochrony Zabytków i Głównej Komisji Konserwatorskiej;
- arch. Piotr Walkowiak - członek Sądu Konkursowego - przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
- arch. Jacek Lenart - sędzia referent - sędzia konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), Oddział Szczecin;
- arch. krajobrazu Marek Szeniawski - członek Sądu Konkursowego - sekretarz generalny Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), sędzia konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), Oddział Warszawa;
- arch. Wojciech Wagner - członek Sądu Konkursowego - zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy;
- arch. Piotr Lewicki - członek Sądu Konkursowego - zastępca przewodniczącego Kolegium Sędziów Konkursowych SARP Oddział Kraków, sędzia konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), Oddział Kraków;
- prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens - członek Sądu Konkursowego - profesor Politechniki Gdańskiej.
Funkcję Sekretarza Konkursu pełnił arch. kraj. Rafał Mroczkowski – sędzia konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP), Oddział Warszawa.
Szczegółowe informacje o wynikach rozstrzygnięcia konkursu architektonicznego wraz z opisami nagrodzonych projektów znajdują się na stronie: https://konkurs.operakrolewska.pl/opublikowano-informacje-o-wynikach-rozstrzygniecia-konkursu/
Kolejne etapy realizacji inwestycji
Po ogłoszeniu wyników konkursu zaplanowano podpisanie umowy na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych pozwoleń, jak również podpisanie umowy z projektantem, a następnie rozpoczęcie prac projektowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku.