W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoszenia zewnętrzne

Zgodnie z obowiązującą ustawą, zgłoszenia zewnętrznego można dokonać organowi publicznemu czy też Rzecznikowi Praw Obywatelskich i powinno się ono odbywać się zgodnie z określonymi procedurami, ale przede wszystkim sygnalista powinien dokonać zgłoszenia w dobrej wierze. Sygnaliści, którzy dokonują zgłoszenia w złej wierze, czyli np. zgłaszają nieprawdę, mogą zostać pozbawieni ochrony przewidzianej w ustawie.

Zgodnie z ustawą za przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych i podjęcie działań w celu ich weryfikacji odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organy publiczne. Procedura zgłoszeń zewnętrznych jest jasno określona w przepisach i obejmuje:

  • przyjęcie zgłoszenia: Organ publiczny przyjmuje zgłoszenie i dokonuje wstępnej weryfikacji jego zasadności. W przypadku uznania, że nie jest on organem właściwym do podejmowania działań następczych, przekazuje zgłoszenie organowi właściwemu,
  • zabezpieczenie zgłaszającego: Sygnaliście przysługuje ochrona, która zapewnia mu poufność i zabezpiecza przed działaniami odwetowymi. Organy publiczne wydają na wniosek sygnalisty zaświadczenie o objęciu go ochroną.
  • podjęcie działań następczych: Organ publiczny podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zgłoszenia i podjęcie odpowiednich kroków prawnych.

Zasada poufności

Sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia, a także osoba powiązana z sygnalistą podlegają ochronie prawnej, która ma na celu zapobieganiu działaniom odwetowym, w szczególności polegającej na zapewnieniu poufności danych oraz ochrony tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego. Ochrona dotyczy wyłącznie zakresu dokonanych zgłoszeń. Zachowaniu poufności podlegają również informacje o pracowniku/osobie wskazanej w zgłoszeniu naruszenia.

Kanały komunikacji do obsługi zgłoszeń zewnętrznych w KW PSP w Poznaniu

Zgłoszenia w formie elektronicznej dokonuje się na "formularzu zgłoszenia", który jest dostępny poniżej;

  • ustny - telefoniczny pod numerem: 47 77 16 010 lub 47 77 16 011
    • zgłoszenia w formie ustnej dokonywane za pośrednictwem telefonu, są dokumentowane przez osoby uprawnione w "protokole z rozmowy/spotkania". 
    • na wniosek sygnalisty zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni id dnia otrzymania takiego wniosku. Za zgodą sygnalisty zgłoszenie dokumentowane jest przez osoby uprawnione w "protokole z rozmowy/spotkania". 

Uwaga!
Zgłoszenia anonimowe nie podlegają rozpoznaniu.

Jakie informacje powinny być przekazane w zgłoszeniu zewnętrznym

Sygnalista powinien przekazać w zgłoszeniu zewnętrznym wszystkie istotne informacje o naruszeniu prawa, w tym:

  • dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
  • adres do kontaktu,
  • datę i miejsce sporząszenia informacji,
  • opis naruszenia i jego charakter,
  • dane osób, których dotyczy zgłoszenie (zaangażowanych w naruszenie),
  • dowody na poparcie zgłoszenia (np. dokumenty, e-maile, zdjęcia, świadkowie). Przekazanie pełnych i precyzyjnych informacji pozwala na szybsze i bardziej efektywne podjęcie działań przez instytucje publiczne.

Materiały

Załącznik nr 1 - Formularz zgłoszenia wewnętrznych i zewnętrznych
załącznik​_1​_formularz​_zgłoszenia​_wewnętrznych​_zewnetrznych.pdf 0.76MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
18.12.2024 09:26 Lucyna Rudzińska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Organizacji i Nadzoru KW PSP Poznań
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zgłoszenia zewnętrzne 5.0 18.12.2024 10:15 Lucyna Rudzińska
Zgłoszenia zewnętrzne 4.0 18.12.2024 10:11 Lucyna Rudzińska
Zgłoszenia zewnętrzne 3.0 18.12.2024 10:10 Lucyna Rudzińska
Zgłoszenia zewnętrzne 2.0 18.12.2024 09:33 Lucyna Rudzińska
Zgłoszenia zewnętrzne 1.0 18.12.2024 09:26 Lucyna Rudzińska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}