W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ratownictwo w transporcie kolejowym

22.07.2021

Strażak gasi cysternę


    
Strażacy z Komendy Powiatowej PSP w Bolesławcu odbyli w dniach 20,21 i 22 lipca 2021 r. ćwiczenia na infrastrukturze PKP w okolicach bolesławieckiego dworca kolejowego. Celem ćwiczeń było zapoznanie strażaków PSP oraz OSP włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego, ze specyfiką prowadzenia działań ratowniczych na terenach zarządzanych przez spółki kolejowe.


 Szczególną uwagę zwrócono na zagrożenia związane z prowadzeniem akcji w pobliżu sieci trakcyjnej i w obrębie torowisk. Dla strażaków ważne było również rozpoznanie możliwości prowadzenia ewakuacji z osobowych szynobusów i różnego rodzaju lokomotyw. Pewnym zaskoczeniem była przy tym informacja, że droga hamowania składu kolejowego może wynosić nawet 1200 m, a prędkość przejazdowa składów towarowych przez miasto Bolesławiec może osiągać 120 km/h. Te czynniki są niezwykle istotne w sytuacji konieczności organizacji i prowadzenia działań ratowniczych.


Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich i spółki Pol-Miedź Trans zapoznali ratowników z procedurami związanymi z awaryjnym otwieraniem drzwi, wygaszaniem lokomotywy, wyłącznikiem bezpieczeństwa oraz przepisami RID (przewozem kolejowym materiałów niebezpiecznych). W toku ćwiczeń podjęto także problematykę zadań maszynistów i obsługi pociągów, realizowanych w sytuacji awarii, ale jeszcze przed przyjazdem jednostek ochrony przeciwpożarowej. Chodzi głównie o odłączenie pantografów od sieci oraz prowadzenie ewakuacji zagrożonych pasażerów.


    Podczas ćwiczeń praktycznych strażacy skupili się na prowadzeniu ewakuacji z zadymionych wagonów. Ćwiczono także udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy podczas zdarzeń mnogich orz prowadzenie działań gaśniczych przy pożarach transportowanych cieczy ropopochodnych. Sprawdzono ponadto możliwość awaryjnego odłączenia energii w sieci trakcyjnej oraz cięcia piłami szablastymi klejonej szyby czołowej z szynobusa.


    Ćwiczenia strażaków i kolejarzy obserwowali przedstawiciele Wojskowej Komendy Transportu we Wrocławiu. To zainteresowanie jest naturalne, ponieważ, przez Bolesławiec przemieszczają się m.in. jednostki Wojska Polskiego oraz wojsk sprzymierzonych. Po zakończeniu ćwiczeń przedstawicieli wojska zapoznano również z możliwościami prowadzenia działań ratowniczych przez ciężkie pojazdy ratownictwa technicznego z SGRT Bolesławiec.


    Specyfika przeprowadzonych ćwiczeń poległa m.in. na wykorzystaniu w realizacji zadań samochodu pożarniczego GBA Iveco, będącego na wyposażeniu JRG PSP w Bolesławcu. Pojazd ten wyposażony jest m.in. w system CAFS, który pozwala na skuteczniejsze prowadzenie działań gaśniczych i zabezpieczenie pianą sprężoną, zagrożonych pożarem powierzchni cystern kolejowych. Wykorzystywano ponadto hydrauliczny sprzęt ratowniczy pozyskany w 2018 r. z Programu Funduszy Europejskich, pn. „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym’’.


    Ćwiczenia przeprowadzone na kolejowej infrastrukturze okazały się przedsięwzięciem doskonale przygotowanym i sprawnie przeprowadzonym. To efekt zaangażowania i świetnej współpracy wielu podmiotów. Za pomoc w organizacji ćwiczeń i przekazanie fachowej wiedzy strażacy bolesławieccy składają podziękowania przedstawicielom Kolei Dolnośląskich S.A., Pol-Miedź Trans Sp. z o.o., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz dla Służbie Ochrony Kolei, która zapewniła właściwy poziom zabezpieczenia ćwiczeń.


Opracowanie Lech Lewandowski. Fot. KP PSP Bolesławiec

 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}