Z wirtualną rzeczywistością na “Ty”
05.10.2023
Wirtualna rzeczywistość to koncept znany od lat - co najmniej 40. Przez te lata praktycznie niemożliwe było nawiązanie rzeczywistego kontaktu z wirtualnym światem - chyba że pracowało się na planie filmu rodem z Hollywood typu ,,Gwiezdne Wojny”. Wiele się zmieniło i urządzenia do generowania wirtualnej rzeczywistości stają się coraz bardziej dostępne. Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości wszystkie polskie szkoły podstawowe mogą wyposażyć klasy lekcyjne w gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR).
VR - czyli Virtual Reality
Istnieje kilka platform sprzętowych umożliwiających generowanie wirtualnego świata. Wszystkie działają na podobnej zasadzie - oszukują naszą percepcję wzrokową, generując świat, który nasz mózg postrzega jako semi-rzeczywisty - nie mamy możliwości pełnego przejścia do innego świata, ponieważ pozostałe zmysły wciąż pozostają dokładnie tu, gdzie jesteśmy fizycznie w danym momencie.
Wirtualny świat powstaje dzięki odpowiedniemu układowi optycznemu - natomiast wszystko, co jest zależne od oprogramowania, jest najzwyklejszą grafiką trójwymiarową - również znaną i powszechną od lat - np. w grach komputerowych.
Ostatecznie całość sprowadza się do posiadania odpowiednich gogli (układu optycznego, który zakładamy na głowę), kontrolerów (które w wirtualnym świecie są naszym dotykiem, a w rzeczywistym trzymamy je w dłoniach) i komputera z odpowiednim oprogramowaniem (niektóre systemy VR działają niezależnie).
To na pewno bardzo trudne w użytkowaniu…
Owszem, zaawansowane użycie systemów VR, szczególnie przez wielu użytkowników jednocześnie w tym samym wirtualnym świecie mogą stwarzać pewne problemy techniczne i wymagają konkretnej wiedzy o systemie i aplikacjach na nim uruchamianych.
Ale tutaj pojawia się pytanie - czy w zastosowaniach edukacyjnych nie powinniśmy przede wszystkim dążyć do prostoty? Czy nie powinniśmy używać narzędzi w sposób przystępny, zrozumiały i bezpieczny?
Tak właśnie powinniśmy robić. I wbrew pozorom VR może stać się bardzo prostym i łatwym w obsłudze urządzeniem, będącym wynikiem ewolucji wcześniej znanych narzędzi dydaktycznych, jakimi są tablica czy projektor.
VR dla każdego
Systemu VR można użyć w prosty sposób i bez zaawansowanej wiedzy uzyskać bardzo ciekawe efekty edukacyjne.
Każde gogle VR mogą stać się zaawansowanym projektorem, który umożliwia wyświetlenie przedmiotów w trzech wymiarach. Tylko tyle i aż tyle. Istnieją ogromne bazy darmowych modeli trójwymiarowych, teksturowanych (pokrytych fakturą - np. model ryby z łuskami).
Wyświetlanie modelu jest bardzo proste. Każdy nauczyciel dowolnego przedmiotu może posiłkować się systemem VR i udostępniać uczniom w trakcie lekcji konkretny model, dając możliwość niemalże rzeczywistego obcowania z nim.
Biologia, chemia, geografia, historia - na każdym przedmiocie można pokazać coś ciekawego. Ogranicza nas tylko wyobraźnia - bo VR wyświetli każdy model.
Virtual Reality (VR) a realia szkoły podstawowej
Współczesna technologia zmienia wiele aspektów naszego życia, w tym edukację. Jednym z najciekawszych narzędzi, które może odmienić realia szkoły podstawowej, jest właśnie wirtualna rzeczywistość, znana jako VR.
Jakie korzyści i wyzwania niesie ze sobą zastosowanie tej technologii w szkole podstawowej?
- Nauka przez doświadczenie
Jednym z kluczowych atutów VR w edukacji jest możliwość nauki przez doświadczenie. Dzieci mogą wcielać się w różne role, podróżować w przeszłość, eksplorować mikrokosmosy i makrokosmosy. Przykładowo, historia staje się bardziej żywa, gdy uczniowie mogą odwiedzić starożytne cywilizacje, a biologia staje się bardziej zrozumiała, gdy można zanurzyć się w wewnętrznych strukturach organizmów.
- Praktyczne doświadczenia
Wirtualna rzeczywistość umożliwia symulację praktycznych doświadczeń, bez potrzeby korzystania z niebezpiecznych substancji czy kosztownego sprzętu laboratoryjnego. Dla uczniów to szansa na eksperymentowanie i uczenie się w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku.
- Lepsza wizualizacja trudnych koncepcji
Abstrakcyjne pojęcia matematyczne, naukowe czy geometryczne często stanowią wyzwanie, zwłaszcza w przypadku uczniów szkoły podstawowej. VR może dostarczać wizualizacje tych trudnych koncepcji, uczynić je bardziej przystępnymi i zrozumiałymi poprzez interaktywne prezentacje.
- Zwiększenie zaangażowania
Uczniowie szkoły podstawowej, których uwagę trudno skupić na tradycyjnych lekcjach, mogą być bardziej zaangażowani w naukę, korzystając z VR. Ta technologia potrafi sprawić, że nauka staje się ekscytująca i atrakcyjna, co może zwiększyć motywację do nauki.
- Indywidualizacja nauki
VR umożliwia dostosowanie treści edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów. Każdy uczeń może eksplorować materiał w swoim tempie, co pozwala na bardziej efektywną naukę.
- Eliminacja barier geograficznych
Dzięki VR uczniowie mogą "podróżować" po całym świecie, poznać różne kultury i miejsca, do których w rzeczywistości nie mieliby dostępu ze względu na ograniczenia geograficzne.
Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości wszystkie polskie szkoły podstawowe mogą wyposażyć klasy lekcyjne w gogle Wirtualnej Rzeczywistości. To zastosowanie różnych narzędzi w nauczaniu podczas lekcji może być kluczem do sukcesu w procesie edukacji dzieci.
Zachęcamy do zapoznania się z sekcją ,,Materiały", gdzie zamieściliśmy przykładową instrukcję wyświetlania modelu 3D z użyciem technologii VR.
Materiały
GOGLE VR DLA KAŻDEGO_Zainspiruj się z Laboratoriami Przyszłości_poradnikGOGLE_VR_DLA_KAŻDEGO_Zainspiruj_się_z_Laboratoriami_Przyszłości_poradnik.pdf 1.29MB