Wiza typu A – złożenie wniosku
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście. Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego należy umówić się w systemie e-konsulat. [podać dni i godziny otwarcia systemu]
Pamiętaj, że wniosek o wizę musisz złożyć nie wcześniej niż na 3 miesiące przed planowanym wyjazdem.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
Pamiętaj!
O wizę typu A występujesz tylko, jeśli:
- planujesz pobyt wyłącznie w strefie tranzytowej lotniska i nie planujesz go opuszczać. Wiza typu A nie uprawnia do pobytu w strefie Schengen.
- Jesteś obywatelem jednego z poniższych państw: Afganistan, Armenia, Bangladesz, Demokratyczna Republika Konga, Egipt, Erytrea, Etiopia, Ghana, Iran, Irak, Kuba, Nigeria, Pakistan, Somalia, Sri Lanka.
Jesteś zwolniony z ubiegania się o wizę typu A jeśli:
- masz paszport dyplomatyczny;
- jesteś członkiem najbliższej rodziny obywatela Unii Europejskiej;
- posiadasz wizę typu C lub D lub dokument pobytowy wydany przez jedno z państw członkowskich Unii Europejskiej;
- masz dokumenty pobytowe wymienione w załączniku V Wspólnotowego Kodeksu Wizowego, które zostały wydane przez Andorę, Kanadę, Japonię, San Marino lub Stany Zjednoczone Ameryki;
- posiadasz ważną wizę obowiązującą w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Kanadzie, Japonii lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, albo gdy powracasz z tych państw po wykorzystaniu takiej wizy.
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony w systemie e-konsulat, wydrukowany i podpisany formularz wizowy;
- Kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Zdjęcie powinno być:
a. ostre, wykonane na białym tle i wydrukowane na papierze wysokiej jakości,
b. nie starsze niż 6 miesięcy,
c. zrobione na wprost, pokazujące wyraźnie oczy i twarz z obu stron od wierzchołka głowy do górnej części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia. Do fotografii należy zdjąć nakrycie głowy.
- Paszport wydany w ciągu ostatnich 10 lat, ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego powrotu, posiadający minimum 2 wolne strony przeznaczone na wizy;
- Kopia strony w paszporcie, na której znajdują się dane osobowe i zdjęcie;
- Ubezpieczenie zdrowotne, ważne na terytorium strefy Schengen na kwotę nie mniejszą niż 30 000 EUR;
- Kopia dokumentu tożsamości potwierdzającego zamieszkanie na terenie okręgu konsularnego placówki w której ubiegasz się o wizę;
- Dokument potwierdzający dalszą podróż po opuszczeniu strefy tranzytowej (np. bilet lotniczy lub wiza do państwa docelowego);
- Informacje pozwalające potwierdzić, że nie planujesz przedostać się na terytorium państw strefy Schengen.
Dodatkowo, przy wnioskach wizowych dla osób małoletnich należy przedstawić:
- Pisemną, poświadczoną notarialnie zgodę rodzica/rodziców na złożenie wniosku wizowego. Jeżeli jest tylko jeden opiekun, należy to udokumentować, przedkładając akt urodzenia, orzeczenie sądowe o przyznaniu wyłącznej władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica;
- Paszporty rodziców – oryginał i kopia;
- Akt urodzenia – oryginał i kopia.
Jeśli dziecko jest wpisane do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego – złóż oddzielny wniosek wizowy. Wiza zostanie wklejona do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego.
Uwaga:
- Wniosek o wizę musisz składać w placówce dyplomatycznej, której okręg konsularny obejmuje miejsce Twojego stałego zamieszkania.
- Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może zażądać dodatkowej dokumentacji.
- Konsul ma prawo zaprosić aplikującego o wizę na rozmowę do urzędu, ale nie musi tego robić.
- Wiza typu A nie pozwala na opuszczenie strefy tranzytowej lotniska.
Ile zapłacisz?
Osoba ubiegająca się o wizę A uiszcza opłatę wizową w wysokości 876,00 MAD.
Opłata za wniosek wizowy nie podlega zwrotowi niezależnie od decyzji konsula.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul ma 15 dni kalendarzowych na podjęcie decyzji wizowej. W wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 30 lub 60 dni.
Jak odbierzesz dokumenty?
[wypełnia placówka, konieczne jest wskazanie godzin i form odbioru decyzji]
Jak możesz się odwołać?
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.
Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi 862 DH.
Wnioski o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej przyjmowane są w:
poniedziałki, wtorki, środy i piątki w godz. 8:30 – 9:30.
Najczęściej zadawane pytania
1. Czy w Konsulatach Honorowych w Casablance lub Agadirze można ubiegać się o wizę?
Nie. O wizę wnioskujemy wyłącznie w siedzibie Ambasady RP w Rabacie, 23, avenue Oqbah, Rabat-Agdal.
2. Czy wniosek wizowy można wysłać pocztą?
Nie. Wnioski wizowe składa się wyłącznie osobiście.
3. Jak umówić się na spotkanie, czy można telefonicznie lub mailowo?
Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego należy umówić się w systemie e-konsulat. Umawianie się telefonicznie lub mailowo jest niemożliwe.
4. Jaki rodzaj wizy wybrać?
W przypadku pobytu nieprzekraczającego 90 dni należy wybrać wizę krótkoterminową Schengen (typ „C”).
W przypadku pobytu powyżej 90 dni – wizę krajową długoterminową (typ „D”).
5. Jak długo czeka się na decyzję wizową?
Decyzja wydawana jest w terminie 15 dni od momentu złożenia wniosku wizowego. Jednak w indywidualnych przypadkach procedura wizowa może przedłużyć się nawet do 60 dni. Na wizę studencką czeka się do 60 dni.
6. Czy składając wniosek wizowy trzeba przedstawić wykupione bilety lotnicze?
Nie. Przedstawia się wyłącznie rezerwację biletów.
7. Kiedy zgłosić się po odbiór decyzji?
O wydaniu decyzji informujemy telefonicznie. Po otrzymaniu informacji decyzję oraz paszport można odebrać w poniedziałki, wtorki, środy i piątki w godzinach 14:30 – 15:00.
8. Czy można upoważnić kogoś do obiory decyzji wizowej? |
Tak. Konieczne jest okazanie pisemnego upoważnienia wnioskodawcy.
Upoważnienie musi zawierać dane osoby upoważnionej do odbioru decyzji oraz zostać poświadczone w marokańskim urzędzie legalizacyjnym (Mukataa). Osoba upoważniona odbierająca decyzja musi przedłożyć swój dowód tożsamości.
9. Czy można dosyłać mailowo brakujące dokumenty?
Nie.
10. Czy dokumenty składane z wnioskiem wizowym muszą być oryginale?
Tak, przyjmowane są wyłącznie oryginały.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy)
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne