Informacja na temat mechanizmu przedkładania wniosków oraz przekazywania środków na realizację w 2009 r. zadań objętych Programem na rzecz społeczności romskiej w Polsce
Dysponentem rezerwy celowej przeznaczonej na realizację zadań objętych Programem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Część zadań Programu zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z części 43 budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych. Ponadto, zadania edukacyjne Programu współfinansowane będą z części 30 budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Środki finansowe przekazywane będą za pośrednictwem wojewodów lub bezpośrednio podmiotom realizującym poszczególne zadania, na podstawie wniosków przygotowanych przez podmioty realizujące zadania Programu. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej informacji.
Podstawą prawną uruchomienia środków z rezerwy celowej są: art. 133 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2003 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Podstawą przekazania środków z części 43 budżetu państwa art. 18 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz.U. Nr 17, poz. 141 z późn. zm.), a z części 30 budżetu państwa - art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 45 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.).
I. Procedura
- Do dnia 15 maja 2008 r. wnioskodawcy składają do wojewody właściwego ze względu na obszar realizacji proponowanych projektów wnioski zawierające szczegółowy opis projektów oraz dokładny kosztorys.
- Do dnia 30 czerwca 2008 r. złożone wnioski podlegają ocenie merytorycznej i formalnej (poprawność kosztorysów, obecność wszystkich wymaganych załączników, opinii, pieczątek etc.) oraz, jeśli kosztorys tego wymaga, negocjacji i racjonalizacji zaproponowanych kwot. W terminie tym wojewodowie przesyłają kompletne, opatrzone opinią (w przypadku zadań edukacyjnych konieczna jest opinia kuratora oświaty) wraz z propozycją wysokości dotacji wnioski do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wraz z wnioskami przekazywane jest, w wersji papierowej i elektronicznej, zestawienie wniosków zgłoszonych przez podmioty uczestniczące w Programie na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Wzór zestawienia stanowi załącznik nr 2 do niniejszej informacji.
- Do dnia 15 września 2008 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wstępnie opiniuje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Wnioski wymagające korekty realizowanych zadań i kosztów odsyłane są do urzędów wojewódzkich, z prośbą o korektę i uzupełnienie. W szczególnych wypadkach w podobnym trybie przekazane zostaną do korekty także wnioski niekompletne lub zawierające wadliwe wyliczenia.
- Do dnia 15 października 2008 r. urzędy wojewódzkie wraz z wnioskodawcami dokonują korekty i uzupełnienia przedłożonych wniosków i przesyłają je do MSWiA.
- Do dnia 1 grudnia 2008 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydaje wstępną decyzję dotyczącą podziału środków.
- Do dnia 31 grudnia 2008 r. odpowiedzialne urzędy przygotowują projekty umów z organizacjami pozarządowymi dotyczących zadań, które powinny być realizowane od dnia 1 stycznia 2009 r. (umowy te podpisywane są na początku 2009 r.).
- Po wejściu w życie ustawy budżetowej na 2009 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
- wydaje ostateczną decyzję dotyczącą podziału środków znajdujących się w rezerwie celowej przeznaczonej na realizację zadań objętych Programem,
- przekazuje informacje na temat ostatecznej decyzji wojewodom, w zakresie ich kompetencji terytorialnej,
- w przypadku środków przekazywanych do budżetów podmiotów innych niż wojewodowie występuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków finansowych znajdujących się w rezerwie celowej przeznaczonej na realizację zadań objętych Programem, w części właściwej dla tych podmiotów i informuje je o podjętych działaniach.
- Po otrzymaniu informacji na temat ostatecznej decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącej podziału środków i w oparciu o tę decyzję, wojewodowie w ciągu 7 dni od dnia jej otrzymania występują do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków finansowych znajdujących się w rezerwie celowej przeznaczonej na realizację zadań objętych Programem, w części właściwej dla wskazanego w decyzji województwa.
- Po uruchomieniu środków finansowych znajdujących się w rezerwie celowej środki te przekazywane są do budżetów właściwych wojewodów lub innych uprawnionych podmiotów. Wojewodowie przekazują je do podmiotów, których wnioski uzyskały akceptację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i skierowane zostały do realizacji.
- W ciągu miesiąca od podpisania przez Ministra Finansów decyzji w sprawie uruchomienia środków finansowych znajdujących się w rezerwie celowej Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazuje wszystkim wnioskodawcom zbiorczą informację na temat podjętych decyzji. Informacja ta zostanie także zamieszczona na stronie internetowej MSWiA.
II. Uwagi do Procedury
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz wojewodowie (po uzyskaniu akceptacji ministra) mogą również ogłaszać konkursy na realizację zadań zleconych, o celach i warunkach określonych w treści ogłoszenia.
- Zadania z zakresu edukacji finansowane z części 30 budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, podlegają procedurze oceniania przewidzianej dla zadań finansowanych z rezerwy celowej. Wnioski z zakresu edukacji przekazywane do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji są opiniowane przez właściwego wojewódzkiego kuratora oświaty oraz właściwego wojewodę. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazuje wnioski, które uzyskały jego pozytywną opinię, ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
- Zadania finansowane z części 43 budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych, podlegają procedurze oceny przewidzianej dla zadań finansowanych z rezerwy celowej, z uwzględnieniem przepisów zarządzenia nr 32 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 czerwca 2005 r. w sprawie zasad postępowania przy udzielaniu dotacji na realizację zadań mających na celu ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnego (Dz. Urz. MSWiA Nr 12, poz. 42).
III. Kryteria, które będą brane pod uwagę przy podziale środków:
- liczebność grupy objętej pomocą w ramach konkretnego zadania (liczba osób, które odniosą korzyść z realizacji zadania),
- poziom życia grupy objętej pomocą w ramach konkretnego zadania,
- uczestnictwo społeczności romskiej przy realizacji zadania (liczba osób),
- deklarowany, procentowy udział środków własnych, w stosunku do całości kosztów realizacji zadania,
- efektywność realizowanego zadania (spodziewane efekty w stosunku do planowanych kosztów),
- dotychczasowe doświadczenia wnioskodawców w realizacji podobnych zadań oraz wcześniejszy sposób realizacji przez wnioskodawców podobnych zadań,
- pozyskani partnerzy i udział środków ze źródeł pozarządowych,
- długofalowe efekty realizowanego zadania (w przypadku zadań realizowanych w sposób ciągły).
IV. Preferencje, które będą brane pod uwagę przy podziale środków:
W trakcie oceny wniosków składanych w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce preferowane będą następujące zadania:
- z dziedziny edukacji,
- wskazujące na istnienie długofalowej strategii poprawy sytuacji społeczności romskiej na terenie objętym realizacją zadania,
- realizowane wspólnie z przedstawicielami społeczności romskiej (np. przez jednostkę samorządu terytorialnego i organizację romską) i gwarantujące aktywny i konkretnie opisany we wniosku udział społeczności romskiej (w miarę możliwości proponuje się zawieranie pisemnych porozumień o współpracy),
- gwarantujące zaangażowanie własnych środków finansowych i rzeczowych wnioskodawcy oraz środków z innych źródeł pozabudżetowych.
V. Uwagi dotyczące przygotowania wniosków
- Każdy projekt powinien obejmować jedno zadanie i musi zostać zgłoszony na odrębnym formularzu. Niedopuszczalne jest umieszczenie na jednym formularzu kilku różnych projektów nawet wówczas, gdy realizowane są one w ramach jednej dziedziny (przykładowo – innymi projektami są zakup podręczników, zakup wyposażenia świetlicy integracyjnej, dofinansowanie udziału uczniów w „zielonych szkołach” – powinny one zostać złożone na trzech odrębnych formularzach).
- Projekty powinny obejmować realizację zadań wynikających z Programu.
- Przy tworzeniu wniosków należy pamiętać o konsultacjach z przedstawicielami społeczności romskich i o kontynuacji tej współpracy w trakcie realizacji zadania. Konsultacje takie powinny być także przeprowadzane przez urzędy wojewódzkie przed przesłaniem wniosków do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Należy pamiętać, że do kategorii partnerzy należą także media lokalne. Współpraca z nimi może być pomocna przy propagowaniu i monitorowaniu działań podjętych w ramach Programu. Do tej kategorii należeć również będą inne podmioty biorące udział w realizacji zadania (organizacje pozarządowe, placówki oświatowe i naukowe, związki wyznaniowe itp.).
- Przy wypełnianiu wniosku, szczególną uwagę należy zwrócić na pełne i wyczerpujące opisanie zadania, zarówno pod względem rachunkowym - przy kalkulacji kosztów (tam gdzie jest to możliwe należy podać je z podziałem na miesięczne wydatki) jak i merytorycznym. W przypadku zadań, które wymagają finansowania ze środków Programu zatrudnienia osób bardzo istotne jest opisanie stanowiska pracy (proponowanego zakresu obowiązków) oraz kwalifikacji i doświadczenia zawodowego (wykaz poprzednich miejsc pracy) tych osób.
- UWAGA! W przypadku podmiotów – organów prowadzących szkoły, do których uczęszczają uczniowie romscy – konieczne jest ścisłe wypełnienie obowiązku umieszczenia w formularzu informacji o pozyskiwanej zwiększonej subwencji oświatowej dla szkół organizujących dodatkowe zadania edukacyjne dla uczniów romskich. Niezbędne jest poinformowanie o kwocie tej subwencji oraz o sposobie jej wydatkowania, ewentualnie poinformowanie o przyczynach niepozyskiwania subwencji.
- Szczegółowy opis projektu powinien zawierać informacje o ewentualnym zamiarze ubiegania się wnioskodawcy o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2007 – 2013, ze szczególnym uwzględnieniem planów wnioskodawcy dotyczących ubiegania się o środki z tzw. „komponentu romskiego”, wdrażanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Sugerowane jest, aby te działania, które w swoim zakresie mieszczą się w celach określonych przez komponent romski POKL, a dotychczas finansowane były ze środków Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce – stały się podstawą wniosków przygotowywanych w ramach procedury „komponentu romskiego” POKL.
VI. Weryfikacja dysponowania dotacją
Nad prawidłowym rozdysponowywaniem i wydatkowaniem środków budżetowych nadzór sprawuje właściwy wojewoda. Podmioty realizujące zadania dofinansowywane ze środków Programu składają, do dnia 31 stycznia 2009 r., sprawozdania finansowe i merytoryczne. Obowiązek przekazania sprawozdania merytorycznego spoczywa na wszystkich uczestnikach Programu – niezależnie od źródła finansowania i zasięgu projektu. Sprawozdanie merytoryczne przekazywane jest wojewodzie właściwemu ze względu na obszar realizacji zadania, a w przypadku zadań o znaczeniu i zasięgu ponadregionalnym wojewodzie właściwemu ze względu na siedzibę organizacji realizującej zadanie.
Wojewodowie, w terminie do dnia 28 lutego 2009 r., przesyłają do MSWiA sprawozdania zbiorcze dotyczące realizacji w 2008 r. zadań Programu na terenie podległych im województw (w części dotyczącej zadań z dziedziny EDUKACJA uzgodnione z wojewódzkim kuratorem oświaty). Sprawozdania te powinny zawierać informacje na temat wszystkich zadań Programu realizowanych na terenie województwa – niezależnie od źródeł ich finansowania.
Centralna oraz wojewódzka administracja rządowa może w każdym momencie realizacji projektu zwrócić się do podmiotu realizującego o przedstawienie informacji o stanie zaawansowania prac, efektach lub przeprowadzić własną kontrolę realizacji projektu.