Informacja na temat mechanizmu przedkładania wniosków przez gminy oraz przekazywania środków na realizację w 2003 r. zadań, zawartych w Pilotażowym programie rządowym na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001-2003
Dysponentem rezerwy celowej zapisanej w projekcie budżetu państwa na realizację zadań objętych Programem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Środki finansowe przekazywane będą za pośrednictwem Wojewody Małopolskiego do poszczególnych gmin, zgodnie z wnioskami przygotowanymi przez gminy i zaakceptowanymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Podstawą prawną uruchomienia środków z rezerwy celowej są: art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, z póź. zm.), art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014, z póź. zm.) oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2001 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego Pilotażowy program na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001 - 2003.
- Procedura:
- do dnia 15 stycznia gminy składają do Wojewody Małopolskiego wnioski zawierające szczegółowy opis zadań, objętych Harmonogramem wykonania i finansowania zadań oraz dokładny kosztorys,
- do dnia 31 stycznia wnioski podlegają opiniowaniu przez wojewodę,
- do dnia 15 lutego wojewoda przesyła zaopiniowane wnioski do ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
- do dnia 28 lutego minister właściwy do spraw wewnętrznych podejmuje decyzję w sprawie wniosków,
- do dnia 15 marca minister właściwy do spraw wewnętrznych występuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków finansowych na realizację Programu,
- kwiecień - planowany termin uruchomienia środków finansowych.
- Kryteria, które będą brane pod uwagę przy podziale środków pieniężnych z rezerwy celowej:
- liczebność grupy objętej pomocą w ramach konkretnego zadania (liczba osób, które odniosą korzyść z realizacji zadania),
- uczestnictwo społeczności romskiej przy realizacji zadania (liczba osób),
- deklarowany, procentowy udział środków z budżetu samorządu, w stosunku do całości kosztów realizacji zadania,
- stopień zaangażowania gminy w realizację wszystkich części Harmonogramu wykonania i finansowania zadań (oceniany na podstawie zadeklarowanych wcześniej przez gminę zadań przewidzianych do realizacji w Programie),
- pozyskani partnerzy i udział środków ze źródeł pozarządowych.
- Uwagi dotyczące przygotowania wniosków:
- preferowane będą następujące zadania:
- z dziedziny edukacji,
- wymagające kontynuacji w latach przyszłych,
- innowacyjne,
- zadania zgłaszane przez podmioty uczestniczące w Programie muszą wynikać z Harmonogramu wykonania i finansowania zadań na lata 2001 - 2003.
- Przy wypełnianiu wniosku, szczególną uwagę należy zwrócić na pełne i wyczerpujące opisanie zadania, zarówno pod względem rachunkowym - przy kalkulacji kosztów (tam gdzie jest to możliwe należy podać je z podziałem na miesięczne wydatki) - jak i merytorycznym,
- w pierwszej kolejności akceptację uzyskają wnioski, które obok zaangażowania własnych środków (finansowych, ale też innych np. jako wkład własny traktowane będzie przeprowadzenie szkolenia) i innych źródeł pozabudżetowych, zagwarantują aktywny i konkretnie opisany w aplikacji udział społeczności romskiej,
- przy tworzeniu wniosku należy pamiętać o konsultacjach z liderami społeczności romskich i o kontynuacji tej współpracy w trakcie realizacji,
- należy pamiętać, że do kategorii Partnerzy należą także media lokalne. Współpraca z nimi może być pomocna przy propagowaniu i monitorowaniu działań podjętych w ramach Programu. Do tej kategorii należeć również będą inne podmioty biorące udział w realizacji zadania (organizacje pozarządowe, związki wyznaniowe itp.).
- Weryfikacja dysponowania dotacją:
- nad prawidłowym rozdysponowywaniem środków pochodzących z rezerwy celowej nadzór sprawuje Wojewoda Małopolski. Gminy składają sprawozdania finansowe w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r. jednocześnie wojewodzie i ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zastrzega sobie prawo do monitorowania wykonywania zadań Programu, poza wymienionymi powyżej mechanizmami, poprzez wizyty w poszczególnych gminach.