W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Informator Ekonomiczny

Podstawowe informacje o strukturze gospodarki

System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

W latach 90. w Mongolii dokonało się przejście od gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej. Obecnie Mongolia jest przez Bank Światowy klasyfikowana jako kraj o średnio wysokim dochodzie (upper middle-income country). Dzięki dochodom z eksportu surowców mineralnych (głównie węgiel i miedź) tempo wzrostu PKB przekraczało w ostatnich latach 5% rocznie. 

Mongolia wdraża długoterminową strategię rozwoju pt. „Wizja 2050”.  Osiąganiu celów przewidzianych w strategii ma służyć ogłoszona w 2021 r. „Nowa Polityka Odbudowy”. Realizacja obu programów ma doprowadzić do dywersyfikacji gospodarki, wzrostu dochodów z eksportu, rozwoju połączeń transportowych, zwiększenia uprzemysłowienia, zapewnienia niezależności energetycznej. W ramach realizacji ww. strategii rząd przyjął program działania na lata 2024-2028 w którym zdefiniował 14 priorytetowych „mega projektów”:

  1. Zwiększenie przepustowości przejść granicznych w celu zwiększenia eksportu surowców mineralnych do Chin (połączenia kolejowe i terminale przeładunkowe Gashuunsukhait-Gantzmod, Hangi-Mandal i Shiveekhuren-Sekhee;
  2. Budowa elektrociepłowni na bazie kopalni węgla Tavan Tolgoi o mocy 450 MW;
  3. Budowa elektrowni wodnej Erdeneburen o mocy 90 MW;
  4. Budowa elektrowni wodnej na rzecz Eg o mocy 310 MW;
  5. Rozwój energetyki odnawialnej;
  6. Budowa połączenia wodnego między rzeką Kerulen a pustynią Gobi oraz rekultywacja rzeki Ongii;
  7. Budowa linii kolejowej z Rosji do Chin (Chuluunkhoroot – Czojbolsan – Baruun Urt – Bichigt, tj. na wschód od istniejącej obecnie linii z Suchebator do Zamyn-ud).
  8. Mongolsko-francuska kopalnia uranu
  9. Budowa kompleksu węglowo-chemicznego i koksochemicznego;
  10. Budowa huty miedzi;
  11. Budowa huty żelaza;
  12. Budowa rafineria ropy naftowej zaspokajającej 55% krajowych potrzeb na paliwo;
  13. Budowa zakładu rafinacji złota;
  14. Budowa narodowego satelity komunikacyjnego.

Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Mongolska gospodarka, niegdyś oparta na hodowli bydła, dziś jest uzależniona od eksportu surowców mineralnych. Dostrzegalna jest przy tym dysproporcja między poziomem zatrudnienia w rolnictwie (około 27% aktywnej zawodowo populacji), które generuje zaledwie 10% PKB, a sektorem wydobywczym, który jest głównym źródłem dochodów z eksportu i motorem wzrostu gospodarczego, choć jego udział w ogólnym zatrudnieniu wynosi zaledwie 5%. Dysproporcje te przekładają się na znaczące różnice w poziomie życia i rozwoju infrastruktury pomiędzy stolicą, a obszarami wiejskimi.

Do swoich priorytetów rząd zalicza dywersyfikację gospodarki, tak by ograniczyć udział w niej sektora wydobywczego. Perspektywicznym sektorem jest turystyka, a do rozwoju tego sektora przyczynia się zniesienie w 2023 r. wiz dla obywateli m.in. UE. Nadal niedofinansowane i oparte na tradycyjnych, koczowniczych gospodarstwach pozostaje rolnictwo. W ramach tego sektora dochodową stała się produkcja kaszmiru. Jakkolwiek Mongolia jest światowym potentatem na rynku tego materiału, to jednak obecnie eksportowany jest on jednak głównie jako niskoprzetworzony surowiec, z kolei nadmierny wypas kóz kaszmirowych prowadzi do pustynnienia terenu.

Mongolia pozostaje uzależniona - przynajmniej okresowo - od dostaw energii elektrycznej z Rosji (dla północnych obszarów kraju) i Chin (dla południowych regionów, gdzie ulokowany jest sektor wydobywczy). Jest także uzależniona od importu rosyjskich paliw. Sytuację może poprawić planowane na 2026 r, ukończenie budowy rafinerii w Altanshiree w ajmaku wschodniogobijskim (Dorngovi), która ma przetwarzać surowiec ze złóż w ajmaku wschodnim (Dornod). Obecnie są one eksploatowane przez firmy chińskie. Rafineria jest finansowana ze środków indyjskiego kredytu rządowego.

Udział sektorów w PKB (dane The World Factbook CIA)
rolnictwo 10%
przemysł 40%
uslugi 40,1%

 

Polityka kursowa 
Mongolia prowadzi politykę płynnego kursu walutowego. W celu utrzymania stabilnego kursu wymiany tugrika bank centralny interweniuje jednak na rynku walutowym. W grudniu 2024 r. oficjlany kurs wymiany Banku Narodowego Mongolii wynosił: 1 USD=3,416.82 MNT, 1 EUR = 3,591.93 MNT. 

Surowce i technologie krytyczne
Mongolia posiada złoża miedzi, węgla, złota, molibdenu, fluorytu, cyny, wolframu, a także metali ziem rzadkich. Do największych kopalń należą Erdenet, Oyu Tolgoi (miedź) oraz Tavan Tolgoi (węgiel). Zapowiadana jest inwestycja w wydobycie uranu. Najbardziej zaawansowany projekt w tym obszarze należy do francuskiej spółki Orano, ale podpisanie umowy inwestycyjnej z rządem mongolskim planowane pierwotnie na 2023 r. opóźnia się. W ostatnich 2 latach Mongolia podpisała Memorandum of Understanding ws dostaw minerałów krytycznych z Koreą Południową oraz  ws. łańcuchów dostaw minerałów krytycznych z USA. Na razie współpraca ta nie weszła jednak w stadium komercyjne. Złoża ropy w Mongolii są obecnie eksploatowane głównie przez chińską PetroChina. Dzienna produkcja ropy wynosi około 15 tys. baryłek.
Długoterminowe strategie rozwoju kraju zakładają podnoszenie dochodowości eksportu surowców nie tylko poprzez zwiększanie wydobycia, ale także poprzez budowę hut (obecnie Mongolia eksportuje koncentrat miedziowy). Do zwiększenia dochodów z eksportu ma się przyczynić również budowa nowych linii i kolejowych przejść granicznych z Chinami.

Stan infrastruktury
Infrastruktura transportowa jest słabo rozwinięta, choć w ostatnich latach następuje w tym obszarze ożywienie. Istnieje jedna linia kolejowa łącząca granicę z Rosją z granicą z Chinami. Należy ona do wspólnego mongolsko-rosyjskiego przedsiębiorstwa UBTZ i od lat nie jest modernizowana, na większości odcinkach jednotorowa i niezelektryfikowana. Wszystkie stolice ajmaków są już skomunikowane drogami asfaltowymi, ale pomiędzy mniejszymi miejscowościami drogi prowadzą często przez step. Działają krajowe połączenia lotnicze. W codziennym funkcjonowaniu jeden z najpoważniejszych problemów stanowią ogromne korki w Ułan Bator. Dochodzi do przerw w dostawie wody czy prądu związanych ze złym stanem sieci ciepłowniczych i energetycznych. W okresie zimowym jakość powietrza w Ułan Bator jest klasyfikowana jako zagrażająca zdrowiu. Mongolia nie jest zgasyfikowana.

Dni wolne od pracy w 2025 r.

 

Nazwa polska

Nazwa mongolska

Data

 

Nowy Rok

Shine jil

1 stycznia

 

Księżycowy Nowy Rok

Tsagaan sar

1-3 marca (święto ruchome)

 

Dzień Kobiet

Emegteichüüdiin Bayar

8 marca

 

Dzień dziecka

Eh ürsiin bayar

1 czerwca

 

Dzień Buddy

Burkhan Bagshiin Ikh Düitsen Ödör

4 czerwca (święto ruchome)

 

Naadam

Naadam

11-15 lipca

 

Urodziny Czyngis-Chana

Chingis Khaany törsön ödör

21 listopada (święto ruchome)

 

Dzień Republiki

Uls tunhaglasnii Üdür

26 listopada

 

Dzień Niepodległości

Tusgaar Togtnoliin Üdür

29 grudnia

 

Podstawowe dane makroekonomiczne
Podstawowe dane makroekonomiczne
  2023

2024

(prognoza)

2025

(prognoza)

PKB nominalne (USD ceny bieżące) 20,32 mld USD 23,67 mld USD 27,24 mld USD
PKB (PPP) 56,26 mld USD    
Stopa wzrostu PKB (realna) 7,4% 5,5% 7%
PKB per capita (nominalne) 5,8 tys. USD 6,67 tys. USD 7,58 tys. USD
PKB per capita (PPP) 17,88 tys. USD 19,06 tys. USD 20,51 tys. USD
Stopa bezrobocia 5,4% 5% 5%
Stopa inflacji (CPI) 7,9% 7,5% 9,5%
Rating kredytowy Fitch / Moody's / S&P Fitch: B
Moody’s: B3 stable
S&P: B

Fitch: B+
Moody’s: B2 stable
S&P: B+

 
Dług publiczny (% PKB) 46,8% 42,4% 40%
Dane demograficzne
Dane demograficzne
Liczba ludności (w milionach) 3, 55
Siła robocza (dane krajowe) 1 367 319
Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa) 27,1%
Współczynnik Giniego 31,4 (2022)
Współczynnik HDI 0,741 (2022)
Handel zagraniczny i inwestycje

Obroty handlu zagranicznego Mongolii wynoszą około 25 mld USD rocznie i od końca pandemii COVID rosną rocznie o około 10%. Na koniecz października 2024 r. wynosiły 20,4 mld USD (wzrost o 13% rok do roku). Nadwyżka w handlu zagranicznym wynosiła 3,2 mld USD. Udział urowców mineralnych w eksporcie wynosi 90%, a ich niemal wyłącznym odbiorcą są Chiny.

Najważniejsi partnerzy handlowi Mongolii (dane Państwowego Biura Statystycznego Mongolii)

Eksport
  2022 2023
wartośćw miliardach USD udział w % wartość w miliardach USD udział w %
1. Chiny 11,06 88,50 13,94 91,71
2. Szwajcaria 1,03 8,24 0,67 4,41
3. Korea Południowa 0,13 1,04 0,13 0,86
4. Rosja 0,09 0,72 0,11 0,72
5. Włochy 0,09 0,72 0,10 0,66
ogółem 12,5 100 15,2 100

 

Import

  2022 2023
wartośćw miliardach USD udział w % wartość w miliardach USD udział w %
1. Chiny 3,07 35,29 3,77 40,54
2. Rosja 2,61 30,00 2,39 25,70
3. Japonia 0,67 7,70 0,72 7,74
4. Korea Południowa 0,41 4,71 0,42 4,52
5. USA 0,27 3,10 0,28 3,01
ogółem 8,7 100 9,3 100

​​​​

Udział w inicjatywach i  organizacjach wielostronnych o charakterze gospodarczym

Od 1997 r. Mongolia należy do Światowej Organizacji Handlu.
Pozostałe organizacje oraz instytucje finansowe do których należy Mongolia:

  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF)
  • Bank Światowy (WB)
  • Azjatycki Bank Rozwoju (ADB)
  • Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBRD)

Mongolia zawarła kilka porozumień handlowych. Do najważniejszych należą:

  • Umowa Handlowa Azji i Pacyfiku (Asia-Pacific Trade Agreement – APTA). Mongolia przystąpiła do porozumienia w 2020 r.
  • Japońsko-Mongolskie Porozumienie o Współpracy Gospodarczej (Japan-Mongolia Economic Partnership Agreement - EPA). Porozumienie weszło w życie w 2016 r. Mongolia zniosła lub obniżyła cła importowe na 5700 kategorii towarów japońskich, Japonia zniosła lub obniżyła taryfy dla 9300 produktów mongolskich.

Od 2005 r. Mongolia jest objęta unijnym ogólnym system preferencji taryfowych plus (GSP+). UE zniosła cła przywozowe na ponad dwie trzecie pozycji taryfowych, w tym na dla takich kategorii produktów, w których specjalizuje się Mongolia, jak wszelkiego rodzaju tekstylia, skóry, wełna, kaszmir, wyroby z miedzi, wyroby z żelaza, ale także napoje czy wyroby z drewna.
Rozważane jest zawarcie tymczasowej umowy o wolnym handlu pomiędzy Mongolią a Eurazjatycką Unią Gospodarczą.

Pozycja kraju w rankingach

 

 pkt

 pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

 33

 121

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

 

 68

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

 60,6

 76

Relacje dwustronne

Polska jest trzecim po Niemczech i Francji najważniejszym partnerem handlowym Mongolii spośród  państw UE z obrotami na poziomie około 90 mln USD. Największy udział w eksporcie z Polski mają artykuły spożywcze (około 30% eksportu), produkty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych, maszyny i urządzenia mechaniczne, produkty pochodzenia zwierzęcego, produkty pochodzenia roślinnego oraz tworzywa sztuczne. Polskie artykuły spożywcze, odzież, meble, kosmetyki czy obuwie są dostępne w wiodących mongolskich sieciach handlowych.

Mongolia sprzedaje do Polski głównie produkty mineralne, materiały i artykuły włókiennicze oraz produkty pochodzenia zwierzęcego.

 

2021

2022

2023

Eksport

84,62

87,65

92,24

Import

1,96

1,90

1,12

 

Dane IMF w mln USD

Polskie inwestycje zagraniczne w Mongolii (dane Państwowego Biura Statystycznego Mongolii, w milionach USD)

2021

2022

2023

10,2

10,48

10,58

Ważnym elementem polskiego zaangażowania w Mongolii jest kredyt pomocy wiązanej w wys. 50 mln EUR udzielony na podstawie umowy międzyrządowej  z 2017 r. W ramach kredytu dostarczone zostały wozy strażackie, szpitale polowe oraz ambulanse. Trwa realizacja projektów związanych z utylizacją odpadów oraz oczyszczaniem ścieków w 5 ajmakach.

Gospodarcze umowy dwustronne

Data wejścia w życie

Tytuł umowy

26-03-1996

Umowa między Rządem RP a Rządem Mongolii w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji.

04-05-1998

Umowa między Rządem RP a Rządem Mongolii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych

21-07-2001

Umowa między Rządem RP a Rządem Mongolii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

04-06-2013

Umowa między Rządem RP a Rządem Mongolii o współpracy gospodarczej

24-07-2017

Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Mongolii o udzieleniu kredytu w ramach pomocy wiązanej.

01-07-2019

Umowa między RP a Mongolią o zabezpieczeniu społecznym.

 

W Ułan Bator działa Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH.

 

Data aktualizacji: 6 grudnia 2024 r.

{"register":{"columns":[]}}