IX Międzynarodowy Festiwal Akordeonowy
IX Międzynarodowy Festiwal Akordeonowy
2022-06-05 18:00
Filharmonia Lubelska, Lublin ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Sala koncertowa
-
KIEDY
05 czerwca 2022 (niedziela)
godz 18:00
DODAJ DO KALENDARZA
-
GDZIE
Filharmonia Lubelska
Lublin ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
Sala koncertowa
Nadzwyczajny koncert muzyki łączącej tradycyjną formę wokalno-instrumentalną ze stylistyką tanga. Po raz pierwszy Lubelscy Melomani będą mogli zapoznać się z jedenastoczęściową kompozycją argentyńskiego kompozytora i pianisty Martina Palmeriego – „Magnificat”, przeznaczoną na sopran, mezzosopran, chór mieszany, bandoneon, fortepian i Tangoorchester. Tekst łaciński utworu został oparty na słowach, które wypowiedziała Maryja podczas spotkania ze świętą Elżbietą: „Wielbi dusza moja Pana”. Nieprzypadkowa więc jest data planowanego koncertu – 5 czerwca, podsumowanie maja, który w polskiej, katolickiej tradycji zawsze łączył się z Maryjnym kultem.
Wykonawcy i program
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
CHÓR ARTIFICIUM
ELWIRA ŚLIWKIEWICZ-CISAK – akordeon
KAROLINA ZDROJKOWSKA-PYTLAK – sopran
MAŁGORZATA WOLTMANN-ŻEBROWSKA – mezzosopran
MARTIN PALMERI – fortepian
ZOFIA BERNATOWICZ – dyrygent
Program:
M. Palmeri – Magnificat
Do projektu wykonania „Magnificatu” przyjął zaproszenie sam kompozytor. Podobnie jak podczas licznych wykonań swoich utworów na największych salach koncertowych całego świata będzie realizował on partię fortepianu. Na akordeonie grać będzie Elwira Śliwkiewicz-Cisak, jako wokalistki wystąpią Karolina Zdrojkowska-Pytlak (s) i Małgorzata Woltmann-Żebrowska (mzs). Solistom towarzyszyć będzie chór oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej, a całość poprowadzi od pulpitu Zofia Bernatowicz.
Muzyka argentyńskich kompozytorów na stałe zagościła w programach sal koncertowych całego świata. Nazwiska takie, jak Piazzolla, Ginastera czy Gustavinosa znane szerokiej rzeszy odbiorców, a ich twórczość stała się już klasyką. Jednym ze współcześnie działających w Argentynie kompozytorów, kontynuatorów tradycji swoich poprzedników, którzy inspirowali się m.in. tradycyjną muzyką narodową jest Marin Palmeri. Jego „Misatango – Misa a Buenos Aires” była wykonywana nieomal na całym świecie, a w 2015 roku w ramach Festiwalu Chórów Miast Partnerskich Lublina została zaprezentowana pod batutą Urszuli Bobryk przez Chór UMCS, akordeonistkę Elwirę Śliwkiewicz-Cisak, solistów i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej. Entuzjastyczne przyjęcie tego dzieła przez słuchaczy stało się motywacją do sięgnięcia po kolejną kompozycję tego twórcy.