Patron szkoły
Karol Szymanowski
Karol Szymanowski (ur. 6 października 1882 w majątku Tymoszówka na Ukrainie, zm. 29 marca 1937 w Lozannie) - wybitny polski kompozytor, należał do grupy kompozytorów Młodej Polski. Obok Fryderyka Chopina uznawany za najwybitniejszego polskiego kompozytora.
Charakterystyka twórczości
W pierwszej fazie swej twórczości Szymanowski wyraźnie pozostawał pod wpływem muzyki romantyzmu, wzorując się na Ryszardzie Straussie i na swym niedoścignionym mistrzu Chopinie. Począwszy od 1914 poddał się wpływom impresjonizmu, stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli modernizmu.
Karol Szymanowski wypracował swój własny, bardzo liryczny styl muzyczny oparty na bogatej, innowacyjnej orkiestracji. Wprowadził też do swej muzyki motywy polskiego folkloru, w tym podhalańskiego, na co miały wpływ częste pobyty w Zakopanem.
Biografia
"Atma" Karola Szymanowskiego w Zakopanem
Karol Szymanowski pochodził z polskiej rodziny zamieszkującej na zachodniej Ukrainie. Drobne kalectwo (niepełnosprawna noga) ograniczało jego aktywność.
W wieku siedmiu lat rozpoczął domową edukację, z akcentem położonym na naukę muzyki. Najpierw uczył się pod kierownictwem ojca, a potem, od 1892 Gustawa Neuhausa, lokalnego nauczyciela muzyki, który odkrył u młodego Szymanowskiego zdolności kompozytorskie. W szkole Neuhausa zapoznał się z dorobkiem artystycznym romantyzmu, w szczególności niemieckiego. Następnie studiował w Warszawie u prof. Zygmunta Noskowskiego.
W latach 1903-1905 przebywał w Berlinie, gdzie zapoznał się z Ryszardem Straussem, który stał się jego mistrzem w nadchodzących latach. Zainspirowany jego muzyką skomponował swe pierwsze symfonie. W 1914 podróżując po Europie, będąc we Francji zapoznał się z modnym wówczas impresjonizmem, a w szczególności muzyką Claude'a Debussyego, która była kolejną inspiracją twórczą wchodzącego w okres największej płodności twórczej kompozytora.
Okres wojny spędził w rodzinnym majątku Tymoszówce, intensywnie pracując. Skomponował wtedy między innymi III symfonię, I Koncert skrzypcowy i I Kwartet smyczkowy. W czasie rewolucji rodzina Szymanowskich straciła swój majątek ziemski. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, rodzina przeniosła się do Warszawy, gdzie Karol odniósł pierwsze wielkie sukcesy artystyczne i ostatecznie został rektorem Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego.
W 1930 Szymanowski cierpiący na gruźlicę opuścił kraj, udając się na leczenie do szwajcarskich sanatoriów, gdzie przebywał do śmierci w 1937r.
Dzieła kompozytorskie:
Lata pracy Tytuł dzieła Forma muzyczna
1899-1900 Dziesięć preludiów na fortepian, Op. 1 - Zbiór miniatur fortepianowych
1990-1902 Sześć pieśni, Op. 2 - Zbiór pieśni na głos I fortepian
1901-1903 Wariacja b-moll, Op. 4 - wariacja na fortepian
1900-1902 Cztery etiudy, Op. 4 - Miniatura fortepianowa
1902 Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza - Pieśń na głos i fortepian
1904 Salome, Op. 6 (sł. Jan Kasprowicz) - Pieśń na głos i orkiestrę
1904 Łabędź, Op. 7 (sł. Wacław Berent) - Pieśń na głos i fortepian
1903-1904 Sonata fortepianowa nr. 1 c-moll, Op. 8 - Sonata
1904 Sonata d-moll na skrzypce I fortepian, Op. 9 - Sonata
1900-1904 Wariacje na polski temat ludowy h-moll, Op. 10 - wariacja na fortepian
1904-1905 Cztery pieśni, Op. 11 (sł. Tadeusz Miciński) - Pieśń na głos i fortepian
1904-1905 Uwertura koncertowa E-dur, Op. 12 - Utwór orkiestrowy
1905-1907 Pięć pieśni, Op. 13 -Pieśń na głos i fortepian
1905-1907 Fantazja, Op. 14 Miniatura fortepianowa
1906-1907 Symfonia nr 1 f-moll, Op. 15 Symfonia
1907 Trio, Op. 16 Trio instrumentalne (fortepian, skrzypce, wiolonczela)
1907 Dwanaście pieśni, Op. 17 Pieśń na głos i fortepian
1908 Pięć pieśni, Op. 18 Pieśń na głos i fortepian
1905-1909 Preludium I fuga cis-mol Miniatura fortepianowa
1908-1909 Loteria mężów Operetka
1909-1910 Symfonia nr 2 B-dur, Op. 19 Symfonia
1909 Sześć pieśni, Op. 20 (sł. Tadeusz Miciński) Pieśń na głos i fortepian
1910-1911 Sonata fortepianowa nr 2 A-dur, Op. 21 Sonata
1910 Barwne pieśni, Op. 22 Pieśń na głos i fortepian
1910 Romans D-dur, Op. 23 Duet na skrzypce i fortepian
1911 Pieśni miłosne Hafiza, Op. 24 Pieśń na głos i fortepian
1912-1913 Hagith, Op. 25 Opera
1914 Pieśni miłosne Hafiza, Op. 26 Pieśń na głos i orkiestrę
1914-1916 Symfonia nr 3 "Pieśń nocy", Op. 27 Symfonia
1915 Nokturn i tarantela, Op. 28 Miniatura na skrzypce i fortepian
1915 Metopy, Op. 29 Miniatura fortepianowa
1915 Mity, Op. 30 Miniatura na skrzypce i fortepian
1915 Pieśni księżniczki z baśni, Op.31 Pieśń na głos i fortepian
1915 Trzy pieśni, Op. 32 (sł. Dymitr Dywadow?) Pieśń na głos i fortepian
1915-1916 Dwanaście etiud, Op. 33 Miniatura fortepianowa
1916 Maski, Op. 34 Miniatura fortepianowa
1917 Koncert skrzypcowy nr 1, Op. 35 Koncert skrzypcowy
1917 Sonata fortepianowa nr 3, Op. 36 Sonata
1917 Kwartet Smyczkowy nr 1, Op 37 Kwartet smyczkowy
1917 Demeter, Op 37 bis Pieśń na alt, chór żeński i orkiestrę
1917 Agawe, Op. 38 Pieśń na alt, chór żeński i orkiestrę
1918 Trzy kaprysy Paganiniego, Op. 40 Miniatura na skrzypce I fortepian
1918 Cztery pieśni, Op. 41 (sł. [Rabindranatha Tagore]]) Pieśń na głos i fortepian
1918 Pieśń meuzina szalonego, Op. 42 Pieśń na głos I fortepian
1920 Mandragora, Op. 34 Balet
1925 Marsz uroczysty Marsz na orkiestrę
1925 Dwie pieśni baskijskie, Op. 44 Pieśń na głos i fortepian
1918-1924 Król Roger, Op. 46 Opera
1921 Słopiewnie, Op. 46 bis (sł. Julian Tuwim) Pieśń na głos i fortepian
1922 Trzy kołysanki, Op. 48 Pieśń na głos i fortepian
1922-1923 Rytmy dziecięce, Op. 49 (sł. Kazimiera Iłłakowiczówna?) Pieśń na głos i fortepian
1924-1925 Dwanaście mazurków, Op. 50 Miniatura fortepianowa
1924 Idom se siuhaje dołu, śpiewający Piosenka góralska na głos i fortepian
1925 Kniaź Patiomkin, Op. 51
(do dramatu Tadeusza Micińskiego) Utwór orkiestrowy
1925 Kołysanka (La bereceuse d'atacho enia), Op. 52 Duet na skrzypce i fortepian
1925-1926 'Stabat mater, op. 53 Utwór na głosy solowe, chór i orkiestrę
1926 Cztery pieśni, Op. 54 (sł. James Joyce) Pieśń na głos i fortepian
1923-1931 Harnasie, Op. 55 Balet
1927 Kwartet smyczkowy nr 2, Op. 56 Kwartet smyczkowy
1928 'Vocalise-Etiude Etiuda fortepianowa
1828-1929 Sześć pieśni kurpiowski Pieśń na chór a cappella
1930 'Veni creator, Op. 57 Utwór na sopran, chór, organy i orkiestrę
1930-1932 Pieśni kurpiowskie, Op. 58 Pieśń na głos i fortepian
1930-1933 Litania do Marii Panny, Op. 59 Utwór na sopran, chór i orkiestrę
1932 Symfonia nr 4, (Symphonie concertante), Op. 60 Symfonia
1932-1933 Koncert skrzypcowy nr 2, Op. 61 Koncert skrzypcowy
1933-1934 Dwa mazurki, Op. 62 Miniatura fortepianowa