Regulamin przyjmowania kandydatów do PLSP
Regulamin został opracowany na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. z 2019 r. poz. 686).
W roku szkolnym 2025/2026 planowane są specjalności-specjalizacje:
- Techniki graficzne – projektowanie graficzne.
- Projektowanie użytkowe – projektowanie przestrzeni
- Kandydat do klasy pierwszej w bieżącym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 17 lat oraz posiada świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
- Szkoła prowadzi dla kandydatów konsultacje indywidualne z nauczycielem rysunku i malarstwa podczas których kandydat powinien przedstawić około 10 szkiców (własne propozycje, szkice z natury, prace z wyobraźni).
Wskazane jest uczestnictwo w co najmniej jednym takim wydarzeniu.
Kandydat do klasy pierwszej powinien przygotować co najmniej:
- 5 prac rysunkowych;
- 5 prac malarskich.
Prace powinny być wykonane z natury o tematyce: pejzaż, postać i martwa natura w formacie max. 30 x 40 cm.
- Terminy składania dokumentów w wersji elektronicznej (wniosku wraz z załącznikami): do 09 maja 2025 r., do godz. 24.00, a w dniu egzaminu należy dostarczyć oryginały dokumentów. Dokumenty należy przesłać na adres: rekrutacja-plsp@protonmail.com
Potwierdzeniem poprawnego złożenia dokumentów jest zwrotna wiadomość e-mail (brak wiadomości oznacza nieotrzymanie dokumentów kandydata a tym samym nie uwzględnienie go podczas tworzenia list kandydatów na egzamin wstępny).
Zalecamy, ze względu na ochronę danych osobowych, przesyłanie wniosków z załącznikami ze specjalnie utworzonych przez Państwa indywidualnych, bezpiecznych i darmowych kont mailowych założonych na serwerach protonmail.com, instrukcja założenia konta w załączeniu.
- Kwalifikacja kandydatów odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.
- Do przeprowadzenia egzaminu wstępnego Dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli PLSP komisję rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
Do przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu przewodniczący powołuje zespoły egzaminacyjne liczące co najmniej 2 osoby.
Prace wykonane przez kandydatów podczas sesji egzaminacyjnej są kodowane.
- Przewidywany termin egzaminu: 27 – 30 maja 2025 r.
- Egzamin wstępny obejmuje:
- część praktyczną:
- studium martwej natury − rysunek ołówkiem, format A3 (90 minut);
praca oceniana jest pod względem:
- umiejętności obserwacji przedmiotów martwej natury, w tym proporcji;
- umiejętności zakomponowania wszystkich elementów martwej natury na płaszczyźnie;
- umiejętności różnicowana waloru i modelunku światłocieniowego.
- studium martwej natury – malarstwo w technice farb wodnych (tempera, akryl), format A3 (90 minut);
praca oceniana jest pod względem:
- umiejętności odwzorowania kolorów, gamy barwnej oraz akcentów martwej natury;
- umiejętności zakomponowania wszystkich elementów martwej natury na płaszczyźnie;
- umiejętności posługiwania się warsztatem malarskim.
- kompozycję przestrzenną na podstawie martwej natury w plastelinie (90 minut).
praca oceniana jest pod względem:
- umiejętności obserwacji przestrzennej oraz materii przedmiotów;
- umiejętności odwzorowania w skali brył i proporcji elementów martwej natury względem siebie,
- umiejętności zakomponowania wszystkich elementów martwej natury w przestrzeni.
- część teoretyczną: egzamin ustny ze znajomości zagadnień związanych z różnymi dziedzinami sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (podstawa programowa do pobrania).
- Z przebiegu egzaminu wstępnego, komisja rekrutacyjna sporządza protokół wraz ze szczegółowym załącznikiem zawierającym listę kandydatów i punktację z każdej jego części. Dla szerszego zobrazowania poziomu prac kandydatów, pomocniczo stosuje się skalę punktową od 0 do 10. Za każdą część egzaminu można uzyskać maksymalnie 10 pkt. (część praktyczna: malarstwo 0-10pkt., rysunek 0-10pkt., kompozycja przestrzenna 0-10pkt., część teoretyczna 0-10pkt.)
- Listę kandydatów zakwalifikowanych do klasy I przygotowuje Komisja Rekrutacyjna PLSP na podstawie sumy punktów.
- W ciągu 5 dni od zakończenia egzaminu komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów:
- zakwalifikowanych;
- niezakwalifikowanych .
- Potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły – złożenie następujących dokumentów do dnia 31 lipca 2025 r, do godz. 12.00 .
- oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej;
- oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty;
- kartę zdrowia wydaną przez szkołę podstawową.
Niedostarczenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej jest równoznaczne z rezygnacją z podjęcia nauki w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Kluzy w Krakowie.
- Termin ogłoszenia listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do PLSP: 01 sierpnia 2025r.
- W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do PLSP. Wniosek należy przesłać drogą elektroniczną na adres sekretariat@plspkrakow.edu.pl.
- Uzasadnienie sporządza Komisja Rekrutacyjna w terminie 3 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem, o którym mowa w pkt. 12.
- Rodzic kandydata może wnieść do Dyrektora PLSP odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia o którym mowa w pkt. 14. Odwołanie należy przesłać drogą elektroniczną na adres sekretariat@plspkrakow.edu.pl.
- Dyrektor PLSP rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 3 dni od dnia otrzymania odwołania. Wynik postępowania odwoławczego zostaje przekazany indywidualnie drogą mailową.
- W roku szkolnym 2025/2026 utworzone zostaną dwa oddziały klasowe. Łączna liczba miejsc w klasach pierwszych nie może przekroczyć 56 osób.
- Zebranie z rodzicami uczniów przyjętych do PLSP przewidziane jest w ostatnim tygodniu sierpnia 2025 roku w budynku szkoły.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych Dz.U. 2019 poz. 686
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo oświatowe Dz.U. 2024 poz. 737