Akademia APPW
Akademia Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego (AAPPW) to cykl szkoleń realizowany przez Departament Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych we współpracy z Krajową Szkołą Administracji Publicznej (KSAP) od 2011 roku.
Celem programu jest wzmocnienie administracji rządowej w państwach Partnerstwa Wschodniego poprzez organizację specjalistycznych szkoleń dla urzędników z państw partnerskich: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Służy on kształtowaniu w tych krajach profesjonalnej kadry urzędniczej, stanowiącej zaplecze eksperckie niezbędne do wdrażania zasad demokratycznego państwa prawa i nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy.
Akademia została powołana podczas polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Idea jej powołania została ogłoszona podczas II Szczytu Partnerstwa Wschodniego we wrześniu 2011 r. w Warszawie. Utworzenie Akademii znalazło odzwierciedlenie w zapisach deklaracji końcowej przyjętej w trakcie Szczytu.
Szkolenia są realizowane w następujących blokach tematycznych:
- integracja europejska, m.in. negocjacje, instytucje UE, komitologia;
- służba cywilna: m.in. zarządzanie przez wartości, reforma SC;
- ekonomia i biznes: m.in. szkolenia dotyczące finansów publicznych, kontroli zarządczej, zarządzania projektami, MŚP;
- reforma samorządowa,
-
przeciwdziałanie korupcji.
W latach 2011 - 2021 zorganizowano 40 modułów szkoleniowych dla 654 przedstawicieli organów administracji publicznej z krajów PW. Największą grupę uczestników stanowili przedstawiciele administracji gruzińskiej (177 osób), następnie ukraińskiej (164 osoby) oraz mołdawskiej (113 osób). Administrację rządową Białorusi reprezentowało dotychczas 70 urzędników, Armenii – 75, a Azerbejdżanu - 55.
W latach 2020-2021 AAPPW odbywała się w formule online, z powodu epidemii COVID-19. Od 2022 r. wznowiono szkolenia stacjonarne w ramach Akademii.