Nowa jednostka straży pożarnej w Makindu, hrabstwo Makueni
Stan dróg w Kenii pozostawia wiele do życzenia. Z ponad 63 500 km sklasyfikowanych głównych dróg w Kenii prawie 48% to drogi gruntowe, 36% to drogi żwirowe, a pozostałe to drogi utwardzone. Badanie oparte na danych dotyczących wypadków drogowych w latach 2015-2020 w Kenii wykazało, że każdego roku w kraju z powodu wypadków drogowych dochodzi do około 3000-4500 śmiertelnych ofiar. Ponadto, Krajowy Urząd Transportu i Bezpieczeństwa (NTSA) w Kenii odnotował odpowiednio 46,5% i 26,31% wzrost liczby wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych.
Projektem, który ma poprawić tę sytuację jest projekt realizowany przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM). Projekt rozpoczęty w 2021 roku składa się z 3 modułów/etapów i zakłada rozbudowę sytemu ratownictwa drogowego oraz szkolenie w zakresie ratownictwa technicznego, drogowego i medycznego. W 2022 głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa na odcinku od Nairobi do Mombasy poprzez zbudowanie dodatkowych jednostek straży pożarnej. Budowa jednostki w miejscowości Makindu w hrabstwie Makueni trwała do 20 lipca 2022 r. Dodatkowo uzyskano zgodę na budowę̨ jednostki straży pożarnej w miejscowości Kyumbi w hrabstwie Machakos oraz rozpoczęcie prac budowlanych. Wspomniane jednostki zmniejszą czas dotarcia do licznych wypadków drogowych na trasie Nairobi – Mombasa.
PCPM przekazało również jednostce w Makueni wóz do ratownictwa medyczno/technicznego oraz zorganizowano szkolenie, w którym wzięły udział 44 osoby, w tym cały zespół Makueni. W szkoleniu tym wzięli również udział przedstawiciele 22 dodatkowych hrabstw. Szkolenie było podzielone na 2 bloki tematyczne - pomoc medyczną oraz ratownictwo techniczne na drogach. Zajęcia prowadzili kenijscy eksperci/-tki wytypowani do pierwszej kadry trenerskiej w Kenii.
W 2022 Centrum Szkoleń Strażackich i Ratunkowych (CSS) stworzone przez PCPM w Kenii zostało wpisane do oficjalnego rejestru dla jednostek edukacyjnych prowadzących szkolenia techniczne i zawodowe. PCPM we współpracy z władzami hrabstwa Kiambu zorganizowało i przeprowadziło szkolenie zawodowe dla nowozatrudnionego personelu lokalnej straży pożarnej. Łączna liczba godzin szkoleniowych to 280 h. Udział w szkoleniu wzięły 33 osoby. Ponadto przedstawiciele straży pożarnej z ośmiu hrabstw w Kenii: Murang’a, Makueni, Eldoret, Kilifi, Trans-Nzoia, Tharaka Nithi, Nairobi i Kiambu wzięli udział w warsztacie eksperckim poświęconym wspólnym Standardowym Procedurom Działania w straży pożarnej.
Odbyły się również szkolenia trenerskie mające na celu wyłonienie i dążenie do certyfikacji pierwszej lokalnej kadry trenerskiej w zakresie straży pożarnej i ratownictwa w Kenii. W dniach 5-9.12. 2022 r. PCPM we współpracy ze stowarzyszeniem CFOA-K zorganizowało i przeprowadziło 5-dniowe szkolenie trenerskie w CSS. Udział w szkoleniu wzięło 20 wybranych ekspertów/-ek o największym doświadczeniu i umiejętnościach.
Nazwa wnioskodawcy: Fundacja "Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej"
Nazwa projektu: Wsparcie rozwoju systemu ratownictwa specjalistycznego w Kenii (moduł 2)
Nr. PPR 2021/035/3/2022
Zatwierdzona kwota dotacji: 2 077 378,00 PLN
Miejsce realizacji: miasta wzdłuż drogi Mombasa-Nairobi w hrabstwach Makueni i Machakos