Podręcznik „Global studies”, czyli edukacja globalna studentów dziennikarstwa i politologii
02.06.2020
Postępująca globalizacja nie tylko łączy odległe światy, ale również tworzy wspólne dla nich wyzwania.
Odpowiedzią na wymagania współczesnego świata jest przemyślana edukacja globalna.
Jej celem jest nie tylko wymiar naukowy, ale również wykształcenie w jej odbiorcach umiejętności poruszania się w ogromnej ilości danych, łączenia faktów i analitycznego spojrzenia na całość informacji o współczesnym świecie. Edukacja globalna to budowanie naszej globalnej tożsamości – bardzo często w lokalnym kontekście. Wzbudzanie przekonania, że nasze wybory i ich konsekwencje mają realny wpływ nie tylko na naszą rzeczywistość, ale niezaprzeczalnie stanowią część większej całości. Im bardziej więc świadome będą nasze wybory, tym lepiej dla nas samych i innych.
Problemy globalne oraz syndromy światowych trendów technologicznych, społecznych, ekonomicznych czy politycznych spowodowały, że rośnie zapotrzebowanie na interdyscyplinarnych specjalistów, a więc osoby, które swoim myśleniem przekraczają horyzont możliwości. To osoby, które mają wiedzę wszechstronną, a jednocześnie aplikują ją do zmiany współczesnego świata na lepsze. - zauważa prof. Kamil Minkner.
Z wyzwaniem wprowadzenia wysokiej jakości edukacji globalnej do szkolnictwa wyższego zmierzyła się Fundacja HumanDoc. Zrealizowała dwuletni projekt "Wprowadzenie edukacji globalnej do systemu kształcenia studentów dziennikarstwa i politologii" ze środków Polskiej pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
– Global Studies to edukacja tak samo o globalnych zjawiskach, jak i lokalnych procesach, które we współczesnym świecie są składową jednej całości – wyjaśnia dr Adam Drosik mówiąc o całości, która tworzy dziś sieć wzajemnych powiązań i zależności, niestety nazbyt często opartych na nierównościach, pogłębiających dysproporcje pomiędzy globalną Północą i Południem.
Fundacja HumanDoc wraz z naukowcami Uniwersytetu Opolskiego opracowała i wydała pierwszy w Polsce, multimedialny podręcznik akademicki do edukacji globalnej nie tylko poruszający globalne współzależności, ale także sposób mówienia o nich.
– W przygotowanym przez nas podręczniku staramy się ukazać współczesny świat przez pryzmat horyzontalnych procesów w nim zachodzących. Przyjęta krytyczna perspektywa ma pobudzać do myślenia i zachęcać do patrzenia głębiej – mówi dr Adam Drosik i by lepiej zobrazować swoje słowa przywołuje przykłady z różnych zakątków świata – odległych, a jednak połączonych wspólnym mianownikiem podobnych wyzwań. – Dziś problemy afrykańskiej wioski, południowoamerykańskiej faveli i biedaszybów po zlikwidowanych kopalniach w Europie Wschodniej, mają twarz człowieka, zmagającego się z tymi samymi wyzwaniami, choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że tak niewiele ich łączy.
Wprowadzenie do Global Studies. Podręcznik akademicki jest więc nie tylko wyczerpującym opracowaniem tematów globalnych przez pryzmat najważniejszych płaszczyzn, jak polityka, ekonomia czy ekologia. Jest także gotowym narzędziem pracy. Wszystkie bowiem rozdziały zawierają, oprócz merytorycznego opracowania tematu, odesłania do tekstów kultury, obrazujących dany temat, map i wykresów czy przykładów ze zdjęciem, które same w sobie są doskonałym punktem wyjścia do dyskusji. Co więcej, informacje zobrazowane są reportażami telewizyjnymi nakręconymi przez Fundację HumanDoc, do których dostęp jest możliwy poprzez QR kody. Podręcznik dostępny jest dla wszystkich. Można pobrać go w całości lub rozdziałami z witryny http://globalstudies.humandoc.pl/
Dodatkowo, na tej stronie czytelnicy znajdą wszystkie reportaże wskazane w podręczniku, informacje o projekcie i jego realizacji, a także wygodne narzędzie – flipbook, pozwalające na czytanie podręcznika on-line w każdym miejscu na ziemi.