Polska ekspertyza na rzecz edukacji włączającej w Gruzji
09.02.2021
Po dwóch latach współpracy Ośrodek Rozwoju Edukacji, na zlecenie polskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej, zakończył realizację projektu rozwojowego na rzecz Gruzji.
Celem tej inicjatywy, wdrażanej z Ministerstwem Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu Gruzji, było wspieranie systemowych zmian służących integracji społecznej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami. Projekt przewidywał także działania na rzecz budowania świadomości społecznej na temat tej grupy uczniów.
W projekcie uczestniczyło 28 liderów – członków mobilnego zespołu wspierającego szkoły, powołanego przez gruzińskie Ministerstwo Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu. W ramach projektu zorganizowano szkolenia oraz wizytę studyjną w Polsce. Szkoleni liderzy zapoznali się polskim systemem edukacji oraz ofertą działań wspierających uczniów ze specjalnymi potrzebami. Poznali też sposoby rozpoznawania potrzeb uczniów z zaburzeniami i chorobami psychicznymi oraz z zaburzeniami rozwoju. Nauczyli się planować wsparcie dla takich uczniów w placówce o charakterze włączającym. Uczestniczyli także w warsztatach trenerskich, które miały ich przygotować do roli trenerów w Gruzji.
Ważnym elementem projektu było również przygotowanie założeń do szkoleń i kampanii społecznych na rzecz włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami do systemu edukacji powszechnej w Gruzji. Do udziału w tym działaniu zaproszono także rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami.
W ciągu dwóch lat wsparciem objętych zostało ponad 80 szkół, w których uczy się ponad 1000 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.