Polska pomoc 2017 w liczbach
Oficjalna Pomoc Rozwojowa (ODA)
W 2017 roku Polska przeznaczyła na oficjalną pomoc rozwojową (ODA) 2,55 mld PLN, z tego w ramach współpracy wielostronnej wydatkowano 1,73 mld PLN, co stanowiło 68% całości środków. Na pomoc dwustronną przekazano 816 mln PLN (32%). Wartość środków wydanych na współpracę rozwojową odpowiadała 0,13% polskiego dochodu narodowego brutto (DNB).
Priorytety geograficzne i tematyczne
W 2017 roku współpraca rozwojowa prowadzona była w oparciu o Wieloletni program współpracy rozwojowej na lata 2016 – 2020. Zgodnie z programem polska współpraca rozwojowa realizowana jest w ramach priorytetów geograficznych i tematycznych.
Obszary geograficzne podzielone zostały na dwie grupy. Pierwsza obejmuje cztery kraje Partnerstwa Wschodniego: Białoruś, Gruzję, Mołdawię i Ukrainę. Cele polskiej pomocy opierają się tutaj na wspieraniu działań na rzecz dobrego rządzenia, kapitału ludzkiego, przedsiębiorczości i sektora prywatnego oraz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.
Do drugiej grupy zaliczają się wybrane kraje Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu. Należy do niej sześć państw: Etiopia, Kenia, Mjanma, Palestyna, Senegal oraz Tanzania. Większość z nich charakteryzuje się wysokim poziomem ubóstwa. Obszary wsparcia dla ww. krajów obejmują kapitał ludzki, ochronę środowiska, przedsiębiorczość i sektor prywatny oraz rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich.
Oprócz ww. krajów priorytetowych polskie wsparcie kierowane jest również do innych wyszczególnionych na liście państw rozwijających się zgodnie z wytycznymi DAC OECD (DAC List of ODA Recipients).
Dwustronna ODA
W 2017 r. głównymi odbiorcami polskiej pomocy dwustronnej były: Ukraina, Turcja, Białoruś, Etiopia, Syria, Liban, Tanzania, Irak, Mołdawia i Gruzja.
Zestawienie największych krajów - biorców polskiej ODA w 2017 r. |
|
||
L.p. |
Kraj biorca polskiej ODA |
mln PLN |
|
1. |
Ukraina |
228,63 |
|
2. |
Turcja |
108,49 |
|
3. |
Białoruś |
102,68 |
|
4. |
Etiopia |
32,65 |
|
5. |
Syria |
18,76 |
|
6. |
Liban |
17,90 |
|
7. |
Tanzania |
16,75 |
|
8. |
Irak |
10,82 |
|
9. |
Mołdawia |
7,90 |
|
10. |
Gruzja |
7,34 |
|
|
Największą część współpracy dwustronnej stanowiły znaczone wpłaty poprzez organizacje międzynarodowe i fundusze pomocowe (earmarked contributions) w łącznej kwocie 401,66 mln PLN. Znaczący udział miały także stypendia i szacunkowe koszty kształcenia finansowane głównie przez MNiSW (306,11 mln PLN). W ramach pomocy projektowej wydatkowano niemal 70 mln PLN netto. Po raz pierwszy wartość spłat kredytów w ramach pomocy wiązanej (mieszczących się w kategorii pomocy projektowej) przewyższyła wypłaty w ramach umów kredytowych (kredyty netto wyniosły – 42,28 mln PLN). W 2017 r. nie dokonano umorzenia długu.
Polska kontynuuje wzrostowy trend udzielania pomocy humanitarnej przeznaczona w głównej mierze na rzecz ludności dotkniętej kryzysem na Bliskim Wschodzie, w tym uchodźców syryjskich. W 2017 r. pomoc humanitarna wyniosła niemal 173 mln PLN, co oznacza wzrost o 46% w porównaniu z poprzedzającym rokiem.
Przeprowadzone postępowania dotacyjne
W 2017 roku Departament Współpracy Rozwojowej MSZ zorganizował 6 otwartych postępowań dotacyjnych. Dofinansowanie otrzymało 45 projektów na łączną kwotę 33 023 820 PLN, w tym:
- Konkurs „Polska pomoc rozwojowa 2017” – 19 381 636 PLN (32 projekty)
- Trzy edycje konkurs „Zapewnienie wkładów własnych na realizację przedsięwzięć humanitarnych na Bliskim Wschodzie ze źródeł innych niż budżet RP 2017” – ostatecznie nie podpisano umowy
- Konkurs „Pomoc humanitarna na Bliskim Wschodzie i Ukrainie 2017” – 10 397 987 PLN (8 projektów)
- Konkurs „Edukacja globalna 2017” – 250 781 PLN (3 projekty)
- Konkurs „Pomoc humanitarna na Bliskim Wschodzie w zakresie przygotowania ludności do zimy 2017” – 2 993 416 PLN (2 projekty)
Ponadto zrealizowano 24 projekty na kwotę 21 326 736 PLN w ramach drugich modułów konkursów przeprowadzonych w roku 2016.
Wielostronna ODA
Największa część polskiej wielostronnej pomocy rozwojowej tradycyjnie zasiliła fundusze Unii Europejskiej przeznaczone na zewnętrzną pomoc rozwojową. W 2017 roku polski udział w tych funduszach osiągnął wartość 1,48 mld PLN. Złożyła się na niego część składki do budżetu unijnego, która została przeznaczona na cele rozwojowe (1,18 mld PLN[1]) oraz wpłata (305 mln PLN[2]) na Europejski Fundusz Rozwoju (European Development Fund, EDF), który jest głównym instrumentem pozabudżetowym UE służącym do finansowania współpracy z państwami Afryki, Karaibów i regionu Pacyfiku (AKP) oraz krajami i terytoriami zamorskimi (KTZ).
Na rzecz budżetów ogólnych podmiotów działających w Systemie Narodów Zjednoczonych przekazano 84 mln PLN, a w ramach grupy Banku Światowego 25,5 mln PLN. Środki przekazane na rzecz regionalnych banków rozwoju opiewały na kwotę 107 mln PLN (i w większości przekazane zostały na Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych, AIIB).
[1] Polska wpłaca jedną składkę do budżetu UE, bez rozróżniania na poszczególne programy, fundusze, czy instrumenty. Polski udział w oficjalnej pomocy rozwojowej Unii Europejskiej obliczany jest w następujący sposób: znając wielkość budżetu UE i wielkość polskiej składki można obliczyć jaki procent budżetu UE stanowi polska składka. Przy założeniu, że polski udział w oficjalnej pomocy rozwojowej UE jest taki sam jak udział w całym unijnym budżecie można go wyliczyć w oparciu o dane dotyczące wykonania budżetu UE. Szacunkowe dane dotyczące wykonania budżetu są aktualizowane w miarę napływania kolejnych raportów i sprawozdań Komisji Europejskiej, stąd też mogą podlegać znacznym zmianom.
[2] Wielkość wpłat państw członkowskich na Europejski Fundusz Rozwoju określana jest każdorazowo przez Komisję Europejską na podstawie szacunków potrzeb finansowych związanych z działaniami przewidzianymi w danej edycji Funduszu. Środki niewykorzystane w danej edycji nie są zwracane wpłacającym, lecz zaliczane na poczet kolejnej edycji Funduszu.