Twinning i TAIEX
Umiejętność wykorzystania wspólnotowych programów pomocowych do realizacji celów własnej polityki zagranicznej jest jednym z wyznaczników pozycji jaką zajmują państwa w Unii Europejskiej. Sztandarowymi programami współpracy rozwojowej Unii Europejskiej, mającymi na celu reformowanie administracji publicznej są twinning i TAIEX.
Są to projekty skierowane wyłącznie do administracji publicznej. Polegają one na przekazywaniu dobrych praktyk administracyjnych państw członkowskich UE bliźniaczym jednostkom w krajach znajdujących się w sąsiedztwie Unii Europejskiej. Chodzi tu przede wszystkim o państwa Partnerstwa Wschodniego oraz Bałkanów Zachodnich, a także wybrane kraje Afryki, Bliskiego Wschodu oraz Azji.
Głównymi odbiorcami pomocy w ramach przedmiotowych programów są:
- Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Kosowo, Macedonia Północna, Serbia oraz Turcja;
- Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Mołdawia, Maroko, Palestyna, Syria, Tunezja i Ukraina;
Polski udział w twinningu i TAIEX
Polska administracja każdego roku wygrywa i realizuje projekty twinningowe na kwotę od kilku do kilkunastu milionów euro. Jednocześnie polscy eksperci co roku biorą udział w około 70-100 działaniach TAIEX. Powyższe sytuuje nasz kraj pod koniec pierwszej dziesiątki najaktywniejszych państw UE. Pomocy świadczonej przez polskie jednostki za pośrednictwem instrumentów twinning i TAIEX nie zalicza się do polskiej ODA. Za koordynację przedmiotowych programów w Polsce odpowiada Krajowy Punkt Kontaktowy w Departamencie Współpracy Rozwojowej MSZ.
Korzyści dla Polski wynikające z udziału w twinningu i TAIEX
Współpraca w ramach twinningu i TAIEX może przynosić następujące korzyści:
- Pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku Polski jako kraju promującego wartości demokratyczne, rządy prawa, gospodarkę wolnorynkową oraz dobre rządzenie.
- Stwarza okazję do przedstawienia na forum międzynarodowym polskich rozwiązań systemowych i know-how.
- Wpływa na wzmocnienie kontaktów politycznych, a w przypadku niektórych typów projektów np. infrastrukturalnych lub rolniczych może stanowić podwaliny dla współpracy ekonomicznej.
- Ujednolicając standardy administracyjne beneficjentów z państwami UE przyczynia się do swoistej europeizacji administracji publicznej przybliżając ww. kraje do obszaru oddziaływania Unii Europejskiej.
- Pozytywnie wpływa na budowanie stabilności politycznej w regionie gdyż sprawnie działająca, nowoczesna administracja publiczna jest ważnym czynnikiem kształtującym państwo przyjazne obywatelowi.
- Pozwala realizować cele polskiej polityki zagranicznej przy udziale środków wspólnotowych.
- Pomaga efektywnie wykorzystywać środki finansowe ze wspólnego budżetu Unii Europejskiej.
- Pozytywnie wpływa na rozwój i satysfakcję zawodową osób biorących udział w przedmiotowych projektach.
Jednostki administracji publicznej zainteresowane współpracą w ramach przedmiotowych programów zapraszamy do kontaktu z Departamentem Współpracy Rozwojowej MSZ.
Więcej informacji o programach twinning i TAIEX można znaleźć w poniższych odnośnikach.
Materiały
Twinning MSZTwinning KE
TAIEX