W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wspólny Rynek Produktów Rolnych (moduł 2)

duża grupa dzieci zebrana na placu wyciąga ręce do góry, z tyłu za dziećmi stoją dorośli

Dwuletni projekt „Wspólny Rynek Produktów Rolnych” został rozpoczęty w 2021 roku z myślą o wspieraniu małych i średnich rolników, którym doskwiera kryzys gospodarczy, a ceny ich produktów są dodatkowo zaniżanie przez pośredników. Kryzys gospodarczy wywołany przez paraliż systemu bankowego w 2019 roku, został dodatkowo pogorszony przez pandemię COVID-10, wybuch w bejruckim porcie w sierpniu 2020 roku oraz wojnę na Ukrainie, której skutki dało się odczuć również na Bliskim Wschodzie.

Fundacja Fenicja imieniem Świętego Charbela wyszła z inicjatywą stworzenia mobilnych targowisk, które będą miejscami zakupów ekologicznej żywności w korzystnej cenie. Pomysł okazał się wyjątkowo trafny ze względu na współpracę rolników z lokalną młodzieżą, która zdecydowała się prowadzić targowiska. Przeszkolony zespół 152 młodych osób rozpoczął organizowanie nowoczesnych targowisk pod nazwą YA AYNI AL BALADI (YAAB). Podczas 8 pilotażowych edycji, odbywających się w środkowym i północnym Libanie, młodzież została podzielona na odpowiednie komitety, które współpracowały ze sobą w procesie organizacji targowisk.

Targowiska nabrały szerokiej rozpoznawalności wśród lokalnych społeczności rolników oraz kupujących. Przeprowadzone edycje pilotażowe targów potwierdziły chęć, zaangażowanie i przedsiębiorczość wśród młodzieży libańskiej, dlatego efektem końcowym projektu było podpisanie pomiędzy Fundacją Fenicja im. św. Charbela, a złożonym z młodzieży Komitetem zarządzającym YAAB, listu intencyjnego, określającego zasady utworzenia przez młodzież przedsiębiorstwa społecznego (non profit).

Sukces targów pozwolił na stworzenie miejsca, w którym relacje pomiędzy rolnikami, przetwórcami, a konsumentami wpływają na kształtowanie cen w oparciu o prawdziwą podaż i popyt (z pominięciem pośredników).

Inicjatywa mobilnych targowisk pozwoliła również na stworzenie sieci kontaktów i wymianę doświadczeń pomiędzy rolnikami oraz zaowocowała nawiązaniem bezpośrednich relacji pomiędzy rolnikami a konsumentami. Dodatkowo przeprowadzono szkolenie na temat sprzedaży online dla rolników, w wyniku których rolnicy zainteresowali się sprzedażą swoich produktów w sieci oraz zdobyli umiejętności z zakresu prowadzenia sklepu internetowego oraz promocji w sieci.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}