Informacja o szkoleniach dla nauczycieli i doradców metodycznych pn. „Jak uczyć o energii jądrowej”
Projekt szkoleń dla nauczycieli i doradców metodycznych ds. nauczania, m.in. fizyki, chemii, geografii, przyrody i edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych pn. „Jak uczyć o energii jądrowej” jest realizowany od 2015 r. i ma charakter ogólnopolski. Jego celem jest wyposażenie uczestników w wiedzę z zakresu energii i energetyki jądrowej oraz wzbogacenie ich kompetencji metodycznych, niezbędnych do efektywnej realizacji treści programowych związanych z energią i energetyką jądrową na lekcjach w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
W trakcie szkoleń nauczyciele są wyposażani w pakiet narzędzi i pomocy naukowych (tzw. edu-box zawierający przykładowe scenariusze zajęć, karty pracy, gry edukacyjne, interaktywne aplikacje itp.) do wykorzystania w pracy z dziećmi, w tym rozwijania zainteresowań i zdolności młodzieży
w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych.
Program szkoleń odpowiada potrzebom nauczycieli, jest zgodny z celami Programu PEJ i podzielony na trzy części – wykładową, merytoryczną oraz praktyczną. Tematyka szkoleń obejmuje zagadnienia takie, jak:
- energia i jej znaczenie dla współczesnego społeczeństwa;
- źródła energii;
- energetyka jądrowa – podstawowe zagadnienia;
- bezpieczeństwo elektrowni jądrowej;
- pokojowe wykorzystanie energii jądrowej w medycynie nuklearnej;
- promieniotwórczość wokół nas;
- ekonomiczne aspekty energetyki jądrowej;
- ochrona radiologiczna;
- akceptacja społeczna dla projektów jądrowych;
- działanie detektorów promieniowania;
- zmiany klimatu i wpływ energetyki jądrowej na klimat;
- warsztaty dydaktyczno-metodyczne wraz z ćwiczeniami w laboratorium chemicznym.
Szkolenia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowaną kadrę (tj. doświadczonych nauczycieli, konsultantów, doradców, nauczycieli akademickich i edukatorów) znającą aktualną podstawę programową i posiadającą doświadczenie w zakresie realizowania szkoleń oraz opracowywania pomocy naukowych. Wykładowcy posiadają specjalistyczną wiedzę z zakresu fizyki jądrowej i ochrony radiologicznej oraz doświadczenie w działalności dydaktyczno-popularyzatorskiej z obszaru energii i energetyki jądrowej.