Jak uczyć o energii jądrowej – ruszyła IV edycja szkoleń dla nauczycieli
21 listopada 2020 r. podczas inauguracji IV edycji ogólnopolskich szkoleń dla nauczycieli, dyrektor Departamentu Energii Jądrowej MKiŚ Tomasz Nowacki podkreślił, że edukacja jest kluczowym czynnikiem dla wprowadzenia w Polsce energetyki jądrowej, która jest stabilnym i bezemisyjnym źródłem energii, odpowiadającym na współczesne wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi.
W trakcie wystąpienia dyrektor przybliżył także uczestnikom założenia zaktualizowanego Programu polskiej energetyki jądrowej i wskazał na istotną rolę nauczycieli w przekazywaniu wiedzy o energii i energetyce jądrowej, we wzbudzaniu wśród uczniów zainteresowań tą dziedziną i kształtowaniu ich właściwych postaw w przyszłości.
Szkolenia „Jak uczyć o energii jądrowej” organizowane są przez Departament Energii Jądrowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska – w tym roku w formie zdalnej - we współpracy z Wydziałem Biologii i Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Ich celem jest poszerzenie wiedzy o energii i energetyce jądrowej oraz udoskonalenie warsztatu metodycznego nauczycieli, aby zajęcia z uczniami były prowadzone w innowacyjny i atrakcyjny sposób.
W ramach projektu przeszkolono już blisko 700 nauczycieli a każda edycja cieszy się dużym zainteresowaniem.
W tegorocznych szkoleniach on-line odbywających się w dniach 21 i 27-28 listopada oraz 4-5 i 11-12 grudnia br. weźmie w sumie udział 80 nauczycieli i doradców metodycznych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całego kraju. Szkolenie jest skierowane do nauczycieli biologii, chemii, fizyki, geografii, przyrody i edukacji dla bezpieczeństwa.
Każdy uczestnik otrzyma urządzenie do samodzielnego badania poziomu promieniowania jonizującego wraz z aplikacją na smartfona, a także pakiety edukacyjne (tzw. edu-boxy), które zawierają m.in.: gry planszowe, puzzle, memo, przykładowe scenariusze lekcji, instrukcje zadań, karty pracy i kalendarz na rok szkolny 2020/2021. Dzięki tym pomocom nauczyciele będą mogli przeprowadzać eksperymenty oraz ćwiczenia modelujące i symulacyjne w klasie, a tym samym przybliżać uczniom zagadnienia związane z energią i energetyką jądrową.