Czym są metareguły i zasady budowy cyfrowych usług publicznych?
Metareguły i zasady budowy usług cyfrowych to zbiór wytycznych i dobrych praktyk związanych z budową i utrzymaniem usług cyfrowych podmiotów publicznych. Choć nie mają charakteru wiążącego, niewątpliwie ich stosowanie przyczyni się do projektowania dobrych usług cyfrowych, które odpowiadają na zapotrzebowanie obywateli. Kierowanie się metaregułami i zasadami w projektach mających na celu wdrożenie usług elektronicznych może przynieść poszczególnym instytucjom i całej administracji publicznej wiele korzyści na etapie realizacji projektów i świadczenia usług. Niżej wymienione metareguły i zasady opracowało Ministerstwo Cyfryzacji (MC).
Metareguły
Metareguły wskazują na preferowany sposób podejścia administracji publicznej do świadczenia usług drogą elektroniczną.
Ministerstwo Cyfryzacji opisało je w następujący sposób:
- Potrzeby i korzyści obywatela są w centrum – na każdym etapie procesu świadczenia usługi punktem odniesienia jest potrzeba obywatela, miarą sukcesu jest korzyść uzyskana przez obywatela.
- Usługi są świadczone w tle – minimalizacja wymagań wobec klienta, ograniczenie etapów procesu administracyjnego do minimum, osobiste stawiennictwo wnioskodawcy jako wyjątek.
- Administracja jest podstawowym źródłem danych – pobieranie danych z rejestrów państwowych, zakaz wymagania od obywatela informacji będących już w posiadaniu administracji, możliwych do uzyskania automatycznie drogą elektroniczną bądź wynikających z procesu świadczenia usług.
- Dokumenty dla obywatela umieszczane są w repozytorium – tak, aby obywatel miał możliwość pobrania tych dokumentów w dogodnym dla siebie momencie.
- Dostęp do informacji o stanie sprawy jest możliwy na każdym etapie – system transakcyjny obsługujący usługę daje obywatelowi możliwość sprawdzenia statusu załatwianej sprawy i szacunkowego czasu do jej zakończenia, na kluczowych etapach sprawy użytkownik otrzymuje powiadomienia.
- Usługi łączone są w pakiety – powiązanie usług wynikających z danej potrzeby/zdarzenia życiowego (np. narodziny dziecka, becikowe, Rodzina 500+ – użytkownik ma możliwość załatwienia ich wszystkich w jednej transakcji).
- Projektowanie uniwersalne – responsywność, dostępność z różnych platform sprzętowych oraz dla osób niepełnosprawnych – uwzględnienie wytycznych WCAG 2.0.
- Interfejs użytkownika – zastosowanie wytycznych dotyczących wyglądu stron internetowych i aplikacji udostępniających e-usługi.
- Bezpieczeństwo i niezawodność – zapewnienie bezpieczeństwa danych w warstwie technologicznej oraz pewności prawa w trakcie świadczenia usługi.
- Otwartość na integracje – dostarczenie API, które pozwoli włączyć usługę do większego pakietu i/lub zintegrować ją z portalem GOV.PL[1].
Zasady
Oprócz ww. metareguł, które obowiązują przy tworzeniu usług przez administrację, MC wskazało 16 zasad, którymi instytucje powinny kierować się w procesie projektowania, wytwarzania i świadczenia usług publicznych. Zasady te regulują kwestie związane z projektowaniem usług (stawiają w centrum potrzeby wygodę użytkownika) i organizacją prac (gromadzenie i wymiana doświadczeń, etapowanie prac). Dotyczą one również kwestii technologii i technik (stosowanie wystandaryzowanych rozwiązań, zapewnienie nowoczesnego stosu technologicznego oraz elastycznego środowiska i zasobów).
Autor: Szymon Sankiewicz
Artykuły powiązane:
Materiały
Czy w ramach POPC możemy uzyskać finansowanie lub współfinansowanie usług?Działanie 2.1 Usługi elektroniczne dla obywateli
Zasada trwałości projektu realizowanego ze środków unijnych
Podstawa prawna
Metareguły i zasady budowy cyfrowych usług publicznych https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/dokumenty4