Zespół projektowy jako jeden z czynników sukcesu projektu, czyli na co zwrócić uwagę, by zespół pracował efektywnie
Śmiało możemy postawić tezę, że dla powodzenia przedsięwzięć informatycznych kluczowe są kompetencje pracowników beneficjenta. Powinny one obejmować zarówno obszar IT, prawo zamówień publicznych, finanse, user experience, jak i kompetencje miękkie.
Ważną osobą kontrolującą i nadzorującą wszystkie czynności w trakcie realizacji projektu jest kierownik projektu (project manager). Oprócz niego dużą rolę oczywiście odgrywa zespół realizujący projekt. Bez niego sukces przedsięwzięcia jest całkowicie niemożliwy. Zatem kształtowanie głównych procesów w projektach zależy w dużym stopniu od wiedzy i umiejętności pracowników, a przede wszystkim od zachowań organizacyjnych i przyjmowanych postaw.
To ludzie robią projekty – wykorzystują swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Pracują przy planowaniu, organizowaniu, realizacji i zamykaniu projektu. Posługują się narzędziami i wykorzystują metodyki zarządzania projektami. Zamieniają inicjatywę projektu w materialne rezultaty, które tworzą wartość dla organizacji: działające systemy, gotowe produkty, funkcjonujące procesy organizacyjne, opracowane prototypy czy oddane do użytku usługi.
Niezwykle ważne dla powodzenia projektu jest zapewnienie odpowiedniego stanu zatrudnienia oraz zachowanie ciągłości i stabilności zespołów projektowych.
Niestety w administracji publicznej pozyskanie odpowiedniego zespołu projektowego oraz jego utrzymanie nie jest zadaniem łatwym.
Co zrobić, aby zorganizować odpowiedni zespół projektowy?
- zastanów się, jakie role i kompetencje będą potrzebne do zrealizowania projektu,
- określ liczebność zespołu projektowego – dopasuj zespół do skali projektu – pamiętaj przy tym, że więcej wcale nie znaczy lepiej,
- poinformuj o planowanym przedsięwzięciu kierownictwo wysokiego szczebla oraz kierowników komórek organizacyjnych, których pracowników będziesz angażować,
- zaplanuj budżet na zespół,
- w miarę możliwości stwórz zespół z osób z wewnątrz organizacji – pracownicy znający firmę sprawniej wejdą w projekt,
- z wyprzedzeniem rozpocznij nabór na pracowników spoza organizacji.
Skompletowałeś zespół? To dopiero połowa sukcesu. Teraz musisz zrobić wszystko, aby utrzymać motywację w zespole oraz ograniczyć rotację kadr.
Rotacja kadr w zespole projektowym zazwyczaj jest zjawiskiem negatywnym. Powoduje odpływ kompetencji i doświadczenia pozyskanego w trakcie realizacji projektu. Generuje też dodatkowe koszty związane z przygotowaniem kolejnych osób mających zastąpić pracowników, którzy odeszli z zespołu projektowego. Niestety zwykle prowadzi to do opóźnień w realizacji projektu.
Częste zmiany członków zespołów projektowych i kierownika projektu prowadzą do opóźnień w realizacji projektu, a niekiedy nawet do wstrzymania prac. Dlatego powinny mieć charakter absolutnie wyjątkowy. Członkowie komitetów sterujących oraz kierownictwo instytucji nie mogą ich bagatelizować.
Co zrobić, aby tego uniknąć?
- zaangażuj kierownictwo organizacji w realizację projektu – często osoby odpowiedzialne za zatrudnienie nie są świadome skutków, jakie dla realizacji projektów niosą ze sobą braki kadrowe w zespołach projektowych,
- na bieżąco zwiększaj świadomość decydentów wysokiego szczebla na temat korzyści z produktów planowanych do realizacji w ramach projektu,
- wprowadź ściślejszą współpracę między kadrą zarządzającą a zespołem projektu,
- zwiększaj świadomość istotności i celu projektu wśród wszystkich pracowników,
- jasno określ role oraz zakresy odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu,
- wprowadź system wynagradzania członków zespołu projektowego oraz system motywacyjny, które zminimalizują ryzyko, że osoby z doświadczeniem i wiedzą ekspercką opuszczą zespół,
- uzależnij premie dla członków zespołu projektowego od efektywnego i terminowego osiągania poszczególnych etapów realizacji projektu. Pracownicy, których system motywacyjny jest powiązany z osiągniętymi efektami w projekcie, sprawniej realizują projekt, bo zależy im na szybkich rezultatach,
- jasno określ role i odpowiedzialności na każdym szczeblu,
- unikaj nakładania się długotrwałych prac. Najlepiej oddeleguj kluczowych pracowników wyłączenie do zadań na rzecz projektu. Taki zespół osób zarządza zadaniami i koordynuje pracę. W miarę potrzeby angażuj dodatkowych pracowników, np. na podstawie dodatków zadaniowych.
Autorka: Magdalena Krawczuk
Artykuły powiązane:
Materiały
Kluczowe czynniki sukcesu przy realizacji projektów – na co zwrócić uwagę planując i realizując projektyNajczęstsze problemy w realizacji projektów, czyli na co zwrócić uwagę, by ich uniknąć