08.04.2020 Komunikat prasowy RP III WOS 0611.5.2020
08.04.2020
Stanowisko Prokuratury Regionalnej w Krakowie dotyczące publikacji zamieszczonej
na portalu “LoveKraków.pl”, przez Dawida Kucińskiego,pod datą 6 kwietnia 2020 roku,
a zatytułowanej “Miasto odzyskuje nieruchomości. Prokuratura niewiele pomogła”.
W informacji medialnej opublikowanej na portalu “LoveKraków.pl” przez Dawida
Kucińskiego, pod datą 6 kwietnia 2020 roku, a zatytułowanej “Miasto odzyskuje
nieruchomości. Prokuratura niewiele pomogła” w sposób tendencyjny i nierzetelny
przedstawiono negatywną ocenę pracy zespołu prokuratorów powołanego z dniem
4 października 2017 roku Zarządzeniem Prokuratora Generalnego nr 45/17 w sprawie
utworzenia Zespołu do analizowania materiałów i podejmowania działań z zakresu prawa
karnego, administracyjnego, cywilnego w sprawach prowadzonych przez Prokuraturę
Regionalną w Krakowie i podległe jej jednostki okręgu krakowskiego, dotyczących przejmowania
nieruchomości na terenie miasta Krakowa.
Przed sporządzeniem publikacji nie wystąpiono o uzyskanie stosownych informacji
z Prokuratury Regionalnej w Krakowie, ani też nie uzyskano stanowiska tej jednostki organizacyjnej
prokuratury odnośnie przedstawionych tez i ocen jej pracy.
Odnosząc się do pracy przewołanego Zespołu, w aspekcie treści ww. publikacji należy podkreślić
co następuje:
Od początku powołania zespołu istotna część jego pracy była i nadal pozostaje
ukierunkowana na działalność pozakarną (cywilną i administracyjną), której celem było
zapobieganie sytuacji przejmowania nieruchomości przez osoby nieuprawnione. Efekt ten został
osiągnięty m.in. poprzez analizy stanów prawnych szeregu nieruchomości.
Stałym elementem każdej analizy stanu prawnego nieruchomości była i jest ocena
możliwości:
- zastosowania przepisów ustawy z dnia 9 kwietnia 1968 roku o dokonywaniu w księgach
wieczystych wpisów na rzecz Skarbu Państwa, w oparciu o międzynarodowe umowy
o uregulowaniu roszczeń finansowych (Dz.U. nr 12, poz.65),
- wykorzystania dyspozycji dekretu z dnia 8 marca 1946r o majątkach opuszczonych
i poniemieckich, tj. możliwości przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w trybie
tzw. „przemilczenia”,
- spadkobrania Skarbu Państwa.
Niezależnie efekt zapobiegania przejmowaniu nieruchomości przez osoby nieuprawnione
został osiągnięty także poprzez aktywny udział lub inicjowanie postępowań pośrednio
wpływających na zmiany praw własności; np. o stwierdzenie nabycia spadku, zmiany stwierdzenia
nabycia spadku, uznania za zmarłego, ustanowienia kuratora lub nadzoru nad pracą kuratora,
wpis prawa w księdze wieczystej nieruchomości, a jedynie w wyjątkowych wypadkach i w sytuacji,
gdy Gminie Miasta Krakowa takie uprawnienie (z uwagi na stan własności nieruchomości)
nie przysługuje, występowania również z powództwem o stwierdzenie nieważności umowy
(np. w sprawie dot. nieruchomości przy ul. Karmelickiej 45a).
Udział, jak i inicjowanie tych postępowań pozwala na weryfikacje danych i formułowanych
roszczeń już na etapie poprzedzającym nieodwracalne (z uwagi na domniemania wynikające
z wpisów ksiąg wieczystych) zmiany praw własności.
Zespół w ramach postępowania pozakarnego przeprowadził analizę stanu prawnego 492
nieruchomości, skierował 2 powództwa, 21 wniosków o wszczęcie postępowania nieprocesowego
w sprawach cywilnych, 4 wnioski o wszczęcie postępowania administracyjnego w trybie
art. 182 k.p.a., 8 skarg o wznowienie prawomocnie zakończonych postępowań, zgłosił udział do
110 spraw cywilnych i 35 administracyjnych/lub sądowo administracyjnych, skierował 9 środków
zaskarżania w sprawach cywilnych, 21 odwołań/zażaleń w postępowaniach administracyjnych,
4 sprzeciwy, 24 skargi na decyzje organów administracyjnych.
Nadto w zakresie prac Zespołu łącznie prowadzonych zostało 12 spraw karnych.
W chwili obecnej pozostały z tej liczby 4 postępowania - pozostałe na podstawie decyzji
Prokuratury Krajowej, sygn. PK VII Dsn 314.2018, z dnia 13 marca 2019 roku oraz sygn.
PK VII Dsn 23.2018, z dnia 25 kwietnia 2019 roku, w oparciu o dyspozycje § 116 ust. 5
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, z dnia 7 kwietnia 2016 roku, Regulaminu wewnętrznego
urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz.U.2017.1206 j.t.
z późń.zm.) - zostały przekazane do dalszego prowadzenia do Prokuratury Regionalnej
w Rzeszowie.
Podkreślić należy, iż postępowania przygotowawcze nawet w sytuacji, gdy nie doprowadziły
(na chwilę obecną) do skierowania aktu oskarżenia, to stały się osnową pozyskania szeregu
dokumentów, które dały podstawę do zainicjowania spraw cywilnych między innymi
w przedmiocie zmiany stwierdzenia nabycia spadku; ze wskazaniem jako spadkobiercy
Skarbu Państwa (przykłady nieruchomości; Rynek Główny/ ul.Wiślna), lub zmiany wniosków
złożonych w postępowaniu spadkowym, co być może doprowadzi do stwierdzenia dziedziczenia
Skarbu Państwa (przykład nieruchomość przy ul. św. Gertrudy 9).
Działalność Zespołu jest prowadzona w ścisłej współpracy z Urzędem Miasta Krakowa;
stąd przedstawiony w treści publikacji zarzut, iż nie przynosi ona żadnego wymiernego efektu
nie odpowiada stanowi rzeczywistemu. Zaprzeczeniem tego zarzutu są przykładowo m.in.
działania podjęte w stosunku do takich nieruchomości jak:
- przy ul. Karmelicka 28 (odnośnie której skierowano wniosek do Ministerstwa Finansów
o przejście nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa),
- przy ul. Legionów 11 (gdzie zgłoszono udział prokuratora do postępowania toczonego
przez Ministerstwo Finansów, z argumentacją wskazującą na rozszerzenie możliwości
ujawnienia praw Skarbu Państwa, wobec dokonanej wypłaty odszkodowania),
- przy ul. Miodowa 20 (odnośnie której zainicjowane zostało przed sądem cywilnym postępowania
mające na celu doprowadzenie do przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa),
- przy ul. Gertrudy 9 (w którym to przypadku zainicjowano przed sądem cywilnym postępowania
mające na celu doprowadzenie do przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa),
- przy ul. Krakowska 23 (odnośnie to której nieruchomości zainicjowano przed sądem cywilnym
postępowania mające na celu doprowadzenie do przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu
Państwa),
- przy ul. Dietla 50 (skierowano do Prokuratora Generalnego projekt skargi nadzwyczajnej),
- przy ul. Karmelickiej 45 a (odnośnie której skierowano powództwo o stwierdzenie nieważności
umowy),
- przy: ul. Estery 13, ul. Józefa 38, oraz nieruchomości oznaczonych jako: Lwh 663
Kraków-Kazimierz nr L.kat.23, Lwh 667 Kraków-Kazimierz opisanej jako działki o nr 35/2
i 35/6 (we wszystkich wypadkach skierowano sygnalizację o podjęcie przez Urząd Miasta
Krakowa czynności w trybie dekretu z dnia 8 marca 1946 roku o majątkach opuszczonych
i poniemieckich),
- Rynek Główny 26/Wiślna 2 (odnośnie której skierowano wniosek o zmianę stwierdzenia
nabycia spadku),
- przy ul. św. Stanisława 10 (wystąpiono do Prezydenta Miasta Krakowa o skierowanie
powództwo o stwierdzenie nieważności ugody na mocy której prawo własności nieruchomości
przekazano Gminie Wyznaniowej Żydowskiej, ze szczegółową argumentacją ewentualnych
podstaw żądania).
Odnosząc się do sformułowanej w treści publikacji w formie zarzutu sugestii, iż Urząd Miasta
Krakowa samodzielnie odzyskuje nieruchomości; wskazać należy, iż Prezydent jest obowiązany
do ochrony majątku Skarbu Państwa. Tym samym jeżeli, w toku analizy stanu prawnego członek
Zespołu pozyskuje informacje o podjętych przez wskazany organ czynnościach, a dane tego
postępowania nie czynią koniecznym dodatkowego udziału prokuratora, to mogły mieć miejsce
wypadki w których prokurator nie zgłaszał udziału do sprawy o przyczynie informując
zainteresowanego.
Natomiast w przypadku wymienionych w treści publikacji nieruchomości:
- przy: ul. Grodzka 13, ul. Salwatorska 31, ul. Smoleńsk 16, Urząd Miasta Krakowa nigdy
nie kierował do prokuratury wniosku o podjęcie w stosunku do nich, jakichkolwiek czynności.
ramach samodzielnie podjętych przez prokuraturę działań związanych z analizą nieruchomości
widniejących na listach Ministerstwa Finansów, za które doszło do wypłaty odszkodowania,
prokuratura badała natomiast sytuację prawną nieruchomości przy ul. Grodzkiej 13. Po ustaleniu,
iż już w 2015 roku realność ta była przedmiotem zawisłego przed Ministrem Finansów,
a toczonego z udziałem Gminy Miasta Krakowa, postępowania odstąpiono od dodatkowej
interwencji prokuratury.
- wskazanych w artykule „budynków” prawdopodobnie chodzi o pojedyncze mieszkania znajdujące
się przy ul. Mazowiecka 125/143, ul. Felicjanek 15/8, os. Na Stoku 27A/21, ul. Złoty Róg 32/73,
ul. Sodowa 48/6 i ul. Na Błonie 9A/333; to również w tych przypadkach nie występowano
o interwencje ze strony prokuratury.(przekazane w artykule dane wskazują, iż chodzi
o spadkobranie mieszkań,których właściciele zmarli bezpotomnie i bez pozostawienia
testamentu - nie przedstawiono informacji brak informacji aby mieszkania te miały
wcześniej nieuregulowany stan prawny).
- przy ul. Wawrzyńca 29, to prokurator Prokuratury Okręgowej w Krakowie był uczestnikiem
wszczętego na skutek złożonego przez niego wniosku trybie art. 182 k.p.a. - postępowania
prowadzonego przed Prezydentem Miasta Krakowa w trybie ustawy z dnia 20.08.1997 roku
przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 1997r .121.770
z późń.zm.), dotyczącego majątku firmy Abeles Poser (fabryka guzików) spółka cywilna.
Powyżej przedstawione przykłady wyników pracy powołanego Zespołu potwierdzają
realne i wymierne efekty pracy osób wchodzących w jego skład, przy wykonaniu przez nich
szczególnie pracochłonnych czynności dowodowych i formalnych. Dotychczasowa praca
zespołu jest oceniona w sposób jednoznacznie pozytywny.
Końcowo należy przedstawić ubolewanie z powodu przedstawiania w przedmiotowej
publikacji nierzetelnych informacji sugerujących odmienny stan rzeczy, bez uprzedniego
sprawdzenia podstawowych danych Prokuratury Regionalnej w Krakowie.