Skargi i wnioski
Komunikat
o trybie przyjmowania skarg i wniosków
Prokurator Regionalny w Krakowie zgodnie z treścią art. 22 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 roku - Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2024 roku, poz. 390 t.j.) jest prokuratorem przełożonym prokuratorów prokuratury regionalnej, prokuratorów prokuratur okręgowych oraz prokuratorów prokuratur rejonowych na obszarze działania prokuratury regionalnej.
Zasady składania oraz rozpatrywania skarg reguluje Dział VI ustawy z dnia28 stycznia 2016 roku - Prawo o prokuraturze (Dz.U. z 2024 roku, poz. 390 t.j.) oraz w sposób określony w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 roku, Nr 5 poz. 46) oraz § 380-387 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 7 kwietnia 2016 roku - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1115 t.j.)
O tym, czy pismo jest skargą czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Tryb i terminy rozpoznawania skarg i wniosków
- Skargi i wnioski rozpoznaje się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
- Skargi i wnioski dotyczące prokuratorów w zakresie, w jakim są oni niezależni, nie podlegają rozpoznaniu. Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury, do którego taka skarga lub taki wniosek zostały skierowane, zawiadamia wnoszącego o przyczynach odmowy rozpoznania skargi lub wniosku.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury niezwłocznie przekazuje skargę lub wniosek do akt postępowania, którego dotyczy, zawiadamiając o tym wnoszącego.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy treści czynności prokuratora jeszcze niedokonanych, należących do zakresu, o którym mowa w § 2, podlega niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczy.
- Jeżeli skarga lub wniosek zawiera treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe, pozostawia się skargę lub wniosek bez rozpoznania, zawiadamiając wnoszącego o przyczynie pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpoznania, chyba że skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu.
Uprawnienie do rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargi lub wnioski dotyczące prokuratora rozpoznaje prokurator bezpośrednio przełożony.
- Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury rozpoznaje skargi lub wnioski dotyczące asystentów prokuratorów, aplikantów prokuratorskich, urzędników i innych pracowników.
Przekazanie skargi lub wniosku rzecznikowi dyscyplinarnemu
Skargę lub wniosek w zakresie, w jakim zawiera żądanie pociągnięcia prokuratora do odpowiedzialności dyscyplinarnej, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury przekazuje właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku rzecznik dyscyplinarny zawiadamia skarżącego oraz prokuratora, który przekazał mu skargę lub wniosek.
Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania
Ponawiane skargi lub wnioski w sprawach już wyjaśnionych, niezawierające nowych okoliczności, pozostawia się bez rozpoznania, o czym powiadamia się wnoszącego.
Sposoby przyjmowania skarg i spraw
Skargi, wnioski oraz wszelkie pisma i dokumenty mogą być składane:
- osobiście w Kancelarii Prokuratury Regionalnej w Krakowie w formie pisemnej,
- pocztą na niżej wskazany adres,
- na adres poczty elektronicznej biuro.podawcze.rpkra@prokuratura.gov.pl,
a także ustnie do protokołu.
Dane teleadresowe
Prokuratura Regionalna w Krakowie ul. Cystersów 18, 31-553 Kraków
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków załatwiane są osobiście przez Prokuratora Regionalnego, jego Zastępców lub wyznaczonego prokuratora w gmachu Prokuratury Regionalnej, ul. Cystersów 18 lub Mogilska 17, w każdy poniedziałek
w godzinach od 14.00 do 17.00. Koszty związane ze złożeniem skargi lub wniosku nie są pokrywane przez Prokuraturę Regionalną w Krakowie.