Sposób przyjmowania i załatwiania stron
Sprawy są przyjmowane i załatwiane zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania karnego,
ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (Dz. U. 2016, poz.177) oraz innych
ustaw, przewidujących dla prokuratora szczegółowe kompetencje w zakresie podejmowanych
przez niego czynności. Pisma w sprawach będących przedmiotem działania Prokuratury
Regionalnej w Krakowie tj.: zawiadomienia o przestępstwie oraz stosowne pisma
domagające się wszczęcia czynności z zakresu prawa cywilnego i administracyjnego można
składać osobiście w biurze podawczym, za potwierdzeniem odbioru, w dniach i godzinach
urzędowania lub przesyłać na jej adres czy też złożyć zawiadomienie ustne do właściwego
prokuratora. Są one rejestrowane w kolejności wpływu, a następnie przekazywane do
właściwych komórek organizacyjnych, zgodnie z podziałem zadań, wynikającym z zarządzenia
Prokuratora Regionalnej w Krakowie.
Załatwianie spraw odbywa się według trybu regulowanego właściwymi procedurami
(karna, cywilna, administracyjna, a także według zasad określonych w regulaminie
wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury).
Wspomnieć należy, że wszelkie terminy procesowe do załatwienia sprawy ulec mogą znacznemu
wydłużeniu wobec wystąpienia różnego rodzaju okoliczności niezależnych od prokuratora
prowadzącego lub nadzorującego sprawę (np. zawiłość sprawy, niemożność szybkiego
zgromadzenia określonych materiałów, dowodów), co oczywiście sprawia, iż takie sprawy
nie są końcowo załatwiane w kolejności wynikającej z ich rejestracji.
Nadmienić należy, że terminy merytorycznego zakończenia spraw karnych regulowane
są treścią art. 331 kodeksu postępowania karnego – „ W ciągu 14 dni od daty zamknięcia
śledztwa albo od daty otrzymania aktu oskarżenia sporządzonego przez Policję w dochodzeniu,
prokurator sporządza akt oskarżenia lub zatwierdza akt oskarżenia sporządzony przez
Policję w dochodzeniu i wnosi go do sądu albo sam wydaje postanowienie o umorzeniu,
o zawieszeniu albo o uzupełnieniu śledztwa lub dochodzenia” – w przypadku osoby
tymczasowo aresztowanej termin taki ulega skróceniu do 7 dni.
Załatwienie spraw karnych odbywa się między innymi poprzez wniesienie aktu oskarżenia
do sądu,skierowanie wniosku o warunkowe umorzenie postępowania karnego, odmowę
wszczęcia dochodzenia lub śledztwa, przekazanie sprawy według właściwości do innej
jednostki. Jeśli natomiast zachodzi długotrwała przeszkoda uniemożliwiająca prowadzenie
postępowania karnego, postępowanie takie zawiesza się na czas trwania przeszkody.
Sprawy cywilne i administracyjne mogą ukończyć się kierowaniem pozwów, wniosków,
sprzeciwów, skarg. Dodać należy, że kierownicy jednostek prokuratury lub ich zastępcy
przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w terminach przez siebie wyznaczonych.
Informacje o przyjęciach obywateli w tych sprawach w poszczególnych prokuraturach
okręgowych umieszczone są wewnątrz budynków, w których jednostki te mają siedziby.
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw określa również ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Określa ona usługi regulujące między
innymi zasady obsługi w kontaktach z organami administracji publicznej osób uprawnionych,
które doświadczają trwałe lub okresowo trudności w komunikowaniu się, poprzez min.
korzystanie z poczty elektronicznej oraz przesyłaniu faksów.
Dostęp do usług tłumacza języka migowego udostępniony będzie po utworzeniu rejestru
tłumaczy przez wojewodę zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy.