W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Akt oskarżenia przeciwko członkowi zorganizowanej grupy przestępczej handlującej olejem rzepakowym

27.12.2021

Toga

W listopadzie 2021r. do Sądu Okręgowego we Wrocławiu trafił akt oskarżenia Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu, przeciwko osobie oskarżonej o udział w zorganizowanej grupie przestępczej, której celem było popełnianie przestępstw karnych i skarbowych. Oskarżonemu zarzucono nadto wprowadzenie do obrotu gospodarczego nierzetelnych faktur VAT w celu uszczuplenia należności publicznoprawnych w kwocie nie mniejszej niż 828 142,16 zł oraz pranie brudnych pieniędzy.

Ustalenia śledztwa wykazały, że oskarżony działał w zorganizowanej grupy przestępczej, mającej na celu dokonywanie przestępstw przeciwko mieniu, obrotowi gospodarczemu oraz dokumentom oraz przestępstw skarbowych, polegających na dokonywaniu w ramach różnych podmiotów gospodarczych uszczupleń podatkowych - należności Skarbu Państwa z tytułu podatku od towarów i usług (VAT), będąc prezesem jednej ze spółek, którą w tym celu założył i był jej jedynym udziałowcem. W ustalonym mechanizmie karuzelowym, spółka ta pełniła rolę „znikającego podatnika”. Nie posiadała ona atrybutów przynależnych podmiotom prowadzącym faktyczną działalność gospodarczą tj. faktycznej siedziby, pracowników, zaplecza technicznego, środków finansowych. Rolą jej było jedynie wprowadzenie do obrotu nierzetelnych faktur VAT dokumentujących pozorną sprzedaż oleju rzepakowego z wykazanym podatkiem od towarów i usług, co umożliwiało bezpodstawne odliczenie podatku naliczonego na dalszych etapach obrotu. Spółka ta nie posiadała środków technicznych do przewozu i magazynowania oleju rzepakowego lub etanolu, a towar ten fakturowała jako sprzedaż na terenie kraju do innych spółek w łańcuchu karuzelowym. W rzeczywistości olej nabywany od dostawców unijnych dostarczany był bezpośrednio do końcowych odbiorców - ostatnich podmiotów w łańcuchu krajowym.

{"register":{"columns":[]}}