W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2024

Petycja w sprawie udostępnienia do wiadomości publicznej, listy osób szpiegowanych programem „Pegasus” przez polskie służby, w zakresie dotyczącym osób wykonującym obecnie lub w przeszłości funkcje publiczne oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.

Data wpływu: 14 lutego 2024 r.

8 kwietnia 2024 r. udzielono odpowiedzi informując, że w służbach specjalnych nadzorowanych przez Ministra – Członka Rady Ministrów – Koordynatora Służb Specjalnych do chwili obecnej trwają czynności związane z wyjaśnianiem okoliczności nielegalnego wykorzystywania oprogramowania „Pegasus”. Ponadto wskazano, że równolegle w Prokuraturze Krajowej działa zespół prokuratorów, których zadaniem jest zbadanie legalności, prawidłowości oraz celowości wykorzystania tego oprogramowania wobec objętych nim osób. Efektem tych prac są przekazywane przez Prokuraturę informacje skierowane bezpośrednio do każdej z osób, wobec której używano systemu „Pegasus” niezgodnie z przepisami albo w sposób nieuzasadniony. Osoby te będą mogły przystąpić do prowadzonego przez Prokuraturę postępowania w charakterze pokrzywdzonych. Ponadto podano, że w najbliższym czasie w Sejmie RP zostanie zaprezentowany przez Prokuratora Generalnego raport dotyczący stosowania przez służby specjalne kontroli operacyjnej, w tym z użyciem oprogramowania „Pegasus”.

Materiały

Petycja w sprawie udostępnienia do wiadomości publicznej, listy osób szpiegowanych programem „Pegasus” przez polskie służby, w zakresie dotyczącym osób wykonującym obecnie lub w przeszłości funkcje publiczne oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.
Petycja​_dot​_udostępnienia​_do​_wiadomości​_publicznej​_listy​_osób​_szpiegowanych​_programem​_Pegasus​_przez​_polskie​_służby​_​_w​_zakresie​_dot​_osób​_wykonującym​_obecnie​_lub​_w​_przeszłości​_funkcje​_publiczne.pdf 0.17MB

Petycja w sprawie opracowania praktycznego poradnika opracowywania oceny skutków regulacji wraz ze wskazaniem dobrych praktyk.

Data wpływu: 9 kwietnia 2024 r.

Dnia 20 czerwca 2024 r. udzielono odpowiedzi wyjaśniając, że ze względu na uwarunkowania procesu legislacyjnego, zróżnicowaną problematykę, rangę i złożoność projektów dokumentów rządowych nie wydaje się możliwe opracowanie poradnika sporządzania OSR, który byłby w stanie opisać i uwzględnić wszystkie możliwe sytuacje i problemy praktyczne, z jakimi mierzyć się muszą autorzy OSR.

Wskazano, że Departament Oceny Skutków Regulacji i Analiz KPRM, odpowiedzialny za opiniowanie ocen skutków regulacji sporządzanych do projektów dokumentów rządowych, wspiera organy administracji rządowej w projektowaniu polityk publicznych opartych na dowodach. Wsparcie obejmuje prowadzenie szkoleń z zakresu rządowego procesu legislacyjnego oraz sporządzania oceny wpływu. Pracownicy Departamentu Oceny Skutków Regulacji i Analiz realizują także bieżącą współpracę roboczą z pracownikami poszczególnych ministerstw w ramach prac nad projektami dokumentów rządowych, w tym sporządzeniem oceny skutków regulacji.

Ponadto poinformowano, że w KPRM zostały podjęte wstępne prace nad uaktualnieniem i uzupełnieniem formularza oceny skutków regulacji oraz „Wytycznych do przeprowadzenia oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego” o nowe aspekty i obszary analizy oceny wpływu. Intencją tych działań jest aby zmodyfikowany formularz i Wytyczne miały jak najbardziej praktyczny aplikacyjny charakter oraz zapewniały jak najwyższą jakość prezentacji wyników prac analitycznych.

Materiały

Petycja w sprawie opracowania praktycznego poradnika opracowywania oceny skutków regulacji wraz ze wskazaniem dobrych praktyk
Petycja​_w​_sprawie​_opracowania​_praktycznego​_poradnika​_opracowywania​_oceny​_skutków​_regulacji​_wraz​_ze​_wskazaniem​_dobrych​_praktyk.pdf 0.35MB

Petycja dotycząca uwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji wpływu planowanych rozwiązań prawnych na organizacje pozarządowe.

Data wpływu: 13 maja 2024 r.

Dnia 31 lipca 2024 r. udzielono odpowiedzi informując wnoszącego petycję, że formularz oceny skutków regulacji cechuje się pewnym stopniem ogólności i elastyczności, tak aby można w nim było przedstawiać oddziaływanie regulacji na rożne obszary. Wskazano, że w szczególności, możliwa jest prezentacja wpływu projektowanych przepisów na organizacje pozarządowe w następujących punktach formularza OSR: pkt 4 (Określenie podmiotów, na które oddziałuje projekt), pkt 7 (Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe) oraz pkt 10 (Wpływ na pozostałe obszary). Wyjaśniono, że już teraz, na gruncie obowiązującego formularza OSR dopuszczalne, a nawet wskazane, jest przedstawianie skutków regulacji dla organizacji III sektora.

Wyrażono także stanowisko, że z uwagi na rozmiary trzeciego sektora oraz jego specyficzne uwarunkowania działalności, wpływ regulacji na ten sektor powinien być należycie odzwierciedlony w ocenie skutków regulacji projektów aktów prawnych.

Poinformowano wnoszącego petycję, że w KPRM zostały podjęte wstępne prace na polu aktualizacji formularza OSR i uzupełnienia go o nowe aspekty i obszary analizy wpływu. W nowym formularzu, oprócz innych niezbędnych zmian, planowane jest uwzględnienie także oddziaływania regulacji na organizacje pozarządowe.

Materiały

Petycja dotycząca uwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji wpływu planowanych rozwiązań prawnych na organizacje pozarządowe.
Petycja​_dotycząca​_uwzględnienia​_w​_Ocenie​_Skutków​_Regulacji​_wpływu​_planowanych​_rozwiązań​_prawnych​_na​_organizacje​_pozarządowe.pdf 0.46MB

Petycja wielokrotna w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.

Data wpływu: od 17 lipca 2024 r.

Materiały

Petycja wielokrotna w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.
Petycja​_w​_sprawie​_odwołania​_Głównego​_Inspektora​_Sanitarnego.pdf 0.07MB
Odpowiedź na petycję wielokrotną w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.
DWSWNP1616422024​_-​_odpowiedź​_na​_petycję.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}