Petycja w sprawie udostępnienia do wiadomości publicznej, listy osób szpiegowanych programem „Pegasus” przez polskie służby, w zakresie dotyczącym osób wykonującym obecnie lub w przeszłości funkcje publiczne oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.
Data wpływu: 14 lutego 2024 r.
8 kwietnia 2024 r. udzielono odpowiedzi informując, że w służbach specjalnych nadzorowanych przez Ministra – Członka Rady Ministrów – Koordynatora Służb Specjalnych do chwili obecnej trwają czynności związane z wyjaśnianiem okoliczności nielegalnego wykorzystywania oprogramowania „Pegasus”. Ponadto wskazano, że równolegle w Prokuraturze Krajowej działa zespół prokuratorów, których zadaniem jest zbadanie legalności, prawidłowości oraz celowości wykorzystania tego oprogramowania wobec objętych nim osób. Efektem tych prac są przekazywane przez Prokuraturę informacje skierowane bezpośrednio do każdej z osób, wobec której używano systemu „Pegasus” niezgodnie z przepisami albo w sposób nieuzasadniony. Osoby te będą mogły przystąpić do prowadzonego przez Prokuraturę postępowania w charakterze pokrzywdzonych. Ponadto podano, że w najbliższym czasie w Sejmie RP zostanie zaprezentowany przez Prokuratora Generalnego raport dotyczący stosowania przez służby specjalne kontroli operacyjnej, w tym z użyciem oprogramowania „Pegasus”.
Materiały
Petycja w sprawie udostępnienia do wiadomości publicznej, listy osób szpiegowanych programem „Pegasus” przez polskie służby, w zakresie dotyczącym osób wykonującym obecnie lub w przeszłości funkcje publiczne oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.Petycja_dot_udostępnienia_do_wiadomości_publicznej_listy_osób_szpiegowanych_programem_Pegasus_przez_polskie_służby__w_zakresie_dot_osób_wykonującym_obecnie_lub_w_przeszłości_funkcje_publiczne.pdf 0.17MB
Petycja w sprawie opracowania praktycznego poradnika opracowywania oceny skutków regulacji wraz ze wskazaniem dobrych praktyk.
Data wpływu: 9 kwietnia 2024 r.
Dnia 20 czerwca 2024 r. udzielono odpowiedzi wyjaśniając, że ze względu na uwarunkowania procesu legislacyjnego, zróżnicowaną problematykę, rangę i złożoność projektów dokumentów rządowych nie wydaje się możliwe opracowanie poradnika sporządzania OSR, który byłby w stanie opisać i uwzględnić wszystkie możliwe sytuacje i problemy praktyczne, z jakimi mierzyć się muszą autorzy OSR.
Wskazano, że Departament Oceny Skutków Regulacji i Analiz KPRM, odpowiedzialny za opiniowanie ocen skutków regulacji sporządzanych do projektów dokumentów rządowych, wspiera organy administracji rządowej w projektowaniu polityk publicznych opartych na dowodach. Wsparcie obejmuje prowadzenie szkoleń z zakresu rządowego procesu legislacyjnego oraz sporządzania oceny wpływu. Pracownicy Departamentu Oceny Skutków Regulacji i Analiz realizują także bieżącą współpracę roboczą z pracownikami poszczególnych ministerstw w ramach prac nad projektami dokumentów rządowych, w tym sporządzeniem oceny skutków regulacji.
Ponadto poinformowano, że w KPRM zostały podjęte wstępne prace nad uaktualnieniem i uzupełnieniem formularza oceny skutków regulacji oraz „Wytycznych do przeprowadzenia oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego” o nowe aspekty i obszary analizy oceny wpływu. Intencją tych działań jest aby zmodyfikowany formularz i Wytyczne miały jak najbardziej praktyczny aplikacyjny charakter oraz zapewniały jak najwyższą jakość prezentacji wyników prac analitycznych.
Materiały
Petycja w sprawie opracowania praktycznego poradnika opracowywania oceny skutków regulacji wraz ze wskazaniem dobrych praktykPetycja_w_sprawie_opracowania_praktycznego_poradnika_opracowywania_oceny_skutków_regulacji_wraz_ze_wskazaniem_dobrych_praktyk.pdf 0.35MB
Petycja dotycząca uwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji wpływu planowanych rozwiązań prawnych na organizacje pozarządowe.
Data wpływu: 13 maja 2024 r.
Dnia 31 lipca 2024 r. udzielono odpowiedzi informując wnoszącego petycję, że formularz oceny skutków regulacji cechuje się pewnym stopniem ogólności i elastyczności, tak aby można w nim było przedstawiać oddziaływanie regulacji na rożne obszary. Wskazano, że w szczególności, możliwa jest prezentacja wpływu projektowanych przepisów na organizacje pozarządowe w następujących punktach formularza OSR: pkt 4 (Określenie podmiotów, na które oddziałuje projekt), pkt 7 (Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe) oraz pkt 10 (Wpływ na pozostałe obszary). Wyjaśniono, że już teraz, na gruncie obowiązującego formularza OSR dopuszczalne, a nawet wskazane, jest przedstawianie skutków regulacji dla organizacji III sektora.
Wyrażono także stanowisko, że z uwagi na rozmiary trzeciego sektora oraz jego specyficzne uwarunkowania działalności, wpływ regulacji na ten sektor powinien być należycie odzwierciedlony w ocenie skutków regulacji projektów aktów prawnych.
Poinformowano wnoszącego petycję, że w KPRM zostały podjęte wstępne prace na polu aktualizacji formularza OSR i uzupełnienia go o nowe aspekty i obszary analizy wpływu. W nowym formularzu, oprócz innych niezbędnych zmian, planowane jest uwzględnienie także oddziaływania regulacji na organizacje pozarządowe.
Materiały
Petycja dotycząca uwzględnienia w Ocenie Skutków Regulacji wpływu planowanych rozwiązań prawnych na organizacje pozarządowe.Petycja_dotycząca_uwzględnienia_w_Ocenie_Skutków_Regulacji_wpływu_planowanych_rozwiązań_prawnych_na_organizacje_pozarządowe.pdf 0.46MB
Petycja wielokrotna w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.
Data wpływu: od 17 lipca 2024 r.
Materiały
Petycja wielokrotna w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.Petycja_w_sprawie_odwołania_Głównego_Inspektora_Sanitarnego.pdf 0.07MB Odpowiedź na petycję wielokrotną w sprawie odwołania Głównego Inspektora Sanitarnego.
DWSWNP1616422024_-_odpowiedź_na_petycję.pdf 0.11MB