Komunikat na temat wniosku o uchylenie immunitetu posłowi na Sejm RP Mateuszowi Morawieckiemu
16.01.2024
Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie zgody przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na pociągnięcie posła na Sejm RP Mateusza Morawieckiego do odpowiedzialności karnej.
Pociągnięcie posła na Sejm RP do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu RP (art. 7b ust. 1 i 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora - Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).
Prokuratura Okręgowa w Warszawie nadzoruje wszczęte w dniu 26 października 2022 r. postępowanie o sygn. akt 3041-1.Ds.172.2022 w sprawie:
- Przekroczenia uprawnień w dniu 16 kwietnia 2020 r. przez funkcjonariusza publicznego Prezesa Rady Ministrów, polegającego na poleceniu Poczcie Polskiej S.A. przedsięwzięcia działań polegających na podjęciu i realizacji niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia wyborów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w trybie korespondencyjnym, zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. bez podstawy prawnej, poprzez wydanie decyzji znak: BPRM.4820.2.3.2020 oraz poleceniu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. wydrukowania kart wyborczych do głosowania w tych wyborach, czym działano na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 kk.
- Przekroczenia uprawnień w okresie od 16 kwietnia 2020 r. do 8 maja 2020 r. przez funkcjonariusza publicznego Ministra Aktywów Państwowych polegającego na nadzorowaniu działań Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. w postaci wydrukowania kart wyborczych do głosowania w wyborach prezydenckich zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. oraz działań Poczty Polskiej S.A. polegających na podjęciu i realizacji niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia tych wyborów w trybie korespondencyjnym bez podstawy prawnej, czym działano na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 kk.
- Przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych, tj. Ministra Cyfryzacji i urzędników tego resortu polegającego na udostępnieniu podmiotowi komercyjnemu Poczcie Polskiej S.A. danych wrażliwych zgromadzonych w rejestrze PESEL, w związku z zarządzonymi na dzień 10 maja 2020 r. wyborami prezydenckimi w trybie korespondencyjnym, bez podstawy prawnej, czym działano na szkodę interesu publicznego i prywatnego interesu wyborców, tj. o czyn z art. 231 § 1 kk.
- Podżegania organów władzy samorządowej, nie wcześniej niż od 16 kwietnia 2020 r. i nie później niż do 27 kwietnia 2020 r., dążąc do tego, by organy te dokonały czynu zabronionego poprzez nakłanianie tych organów w wystąpieniach publicznych do udostępnienia Poczcie Polskiej S.A. danych osobowych ze spisów wyborców, zawierających dane wrażliwe obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, pomimo, że PP S.A. nie była podmiotem uprawnionym do żądania i przetwarzania tych danych, tj. o czyn z art. 18 § 2 kk w zw. z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
Zakres przedmiotowy tego postępowania uległ znacznemu rozszerzeniu w związku z przekazaniem przez Sejmową Komisję Śledczą do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości działań podjętych w celu przygotowania i przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. w formie głosowania korespondencyjnego dalszych zawiadomień z dnia 22 października 2024 r. o możliwości popełnienia przestępstwa w procesie organizacji tych wyborów przez Mateusza Morawieckiego, Michała Dworczyka, Jarosława Kaczyńskiego, Jacka Sasina, Artura Sobonia, Tomasza Szczegielniaka, Mariusza Kamińskiego, Jana Nowaka i Marka Zagórskiego. Do zawiadomień Komisja załączyła znaczący materiał uzyskany w toku jej prac.
Z uwagi na obszerność zgromadzonego materiału dowodowego oraz wielowątkowy i bardzo rozwojowy charakter sprawy, Prokurator Regionalna w Warszawie w dniu 29 października 2024 r. powołała zespół prokuratorów do prowadzenia śledztwa Prokuratury Okręgowej w Warszawie o sygn. 3041-1.Ds.172.2022 w sprawie ustanowienia trybu korespondencyjnego udziału w wyborach powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r., jako jedynej formy głosowania w ustawie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 2020 r., tj. o czyn z art. 231 § 1 kk i inne.
Ocena materiału dowodowego, a w tym: osobowych źródeł dowodowych, dokumentacji KPRM, MAP, Prokuratorii Generalnej, NIK, Sejmowej Komisji Śledczej oraz korespondencji mailowej prowadzonej między osobami uczestniczącymi w organizacji wyborów prezydenckich w 2020 r. dostarcza podstawy do przyjęcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez posła Mateusza Morawieckiego przestępstwa przekroczenia uprawnień jako funkcjonariusza publicznego, tj. Premiera Rady Ministrów oraz niedopełnienia ciążących na nim z tego tytułu obowiązków, czym działał na szkodę interesu publicznego w postaci poszanowania porządku prawnego i konstytucyjnych praw wyborców oraz doprowadził do bezcelowego, nieefektywnego i nieuzasadnionego wydatkowania środków publicznych w łącznej kwocie nie mniejszej niż 56.450.406,16 zł na szkodę Skarbu Państwa, tj. czynu z art. 231 § 1 kk w zw. z art. 12 kk.
Ustalony w sprawie stan faktyczny stwarza prawdopodobieństwo, że Mateusz Morawiecki jako funkcjonariusz publiczny - Prezes Rady Ministrów, będąc zobowiązanym do działania na podstawie i w granicach prawa oraz będąc odpowiedzialnym za działalność podległych mu ministrów, w tym Ministra Aktywów Państwowych i Ministra Spraw Wewnętrznych, mając świadomość, że proces ustawodawczy nie zostanie zakończony w terminie umożliwiającym przeprowadzenie wyborów prezydenckich w formie korespondencyjnej w dacie wyznaczonej przez Marszałka Sejmu RP, przekroczył swoje uprawnienia w ten sposób, że pomimo braku kompetencji wynikających z przepisów prawa oraz uzyskania negatywnych opinii prawnych, podjął działania mające na celu przygotowanie i przeprowadzenie wyborów na Prezydenta RP w dniu 10 maja 2020 r. w trybie wyłącznie korespondencyjnym. Wykorzystał do tego, nie dającą podstaw prawnych do takich działań ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 ze zm.) i na podstawie tego aktu prawnego–art. 11 cyt. ustawy-zlecił opracowanie dwóch decyzji administracyjnych skierowanych do Poczty Polskiej S.A. i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A., które następnie wydał i wdrożył do realizacji. Decyzje te były sprzeczne z obowiązującymi przepisami regulującymi proces wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przede wszystkim z Kodeksem wyborczym i naruszały kompetencje powołanych do tego organów państwowych, tj. Państwowej Komisji Wyborczej i Krajowego Biura Wyborczego. Działania te godziły w konstytucyjne zasady przeprowadzenia demokratycznych wyborów, w tym art. 127 Konstytucji RP. Poseł Mateusz Morawiecki, jako Premier RP, nie dopełnił też ciążących na nim obowiązków poprzez niewstrzymanie wykonania wydanych przez siebie decyzji administracyjnych, które skutkowały zaangażowaniem środków finansowych PP S.A. i PWPW S.A., wiedząc, że wybory w dniu 10 maja 2020 r. nie odbędą się. Spowodowało to starty finansowe wielkiej wartości w mieniu Skarbu Państwa.
Z uwagi na chroniący posła immunitet parlamentarny, wyrażenie zgody przez Sejm RP na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej za czyn ścigany z oskarżenia publicznego warunkuje możliwość przedstawienia mu zarzutu popełnienia przestępstwa opisanego we wniosku i wykonania innych czynności procesowych z jego udziałem.
Możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osób korzystających z immunitetu parlamentarnego stanowi realizację konstytucyjnej zasady równości wszystkich obywateli wobec prawa (art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej).
prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy
Prokuratora Generalnego