Komunikat w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Łukaszowi Mejzie
09.10.2024
Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał wczoraj do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie posła na Sejm RP Łukasza Mejzy do odpowiedzialności karnej.
Pociągnięcie posła na Sejm RP do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu RP (art. 7b ust. 1 i 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora - Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).
Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze prowadzi postępowanie przygotowawcze o sygn. akt 3033-1.Ds.95.2023 wszczęte w sprawie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy w oświadczeniach o stanie majątkowym przez osobę sprawującą mandat posła na Sejm RP IX i X kadencji, tj. art. 233 § 6 kk w zw. z art. 233 § 1 kk.
Przedmiotem postępowania objęto oświadczenia o stanie majątkowym składane przez Łukasza Mejzę posła na Sejm RP IX i X kadencji w ramach realizacji obowiązku wynikającego z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, oświadczenia o stanie majątkowym w związku z pełnieniem przez ww. funkcji publicznych, tj. sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, a po reorganizacji – sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki w ramach realizacji obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, a także zgłoszenia dokonanego przez Łukasza Mejzę, jako posła na Sejm RP IX i X kadencji, do Rejestru Korzyści prowadzonego przez Marszałka Sejmu RP.
Prawdziwość oświadczenia o stanie majątkowym składanego w trybie ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz oświadczenia o stanie majątkowym składanego w oparciu o ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne obwarowana jest rygorem odpowiedzialności karnej, co wynika wprost z informacji zawartej w formularzach tych oświadczeń, stanowiącej stosowne pouczenie w tym zakresie. Ponadto każdy poseł na Sejm RP ma ustawowy obowiązek ujawnienia w Rejestrze Korzyści prowadzonym przez Marszałka Sejmu RP określonych tym Rejestrem informacji.
W toku postępowania zgromadzono materiał dowodowy w postaci dokumentów, w tym oświadczeń majątkowych składanych przez Łukasza Mejzę w okresie od 2021 r. do 2024 r., danych z Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości i Krajowego Rejestru Sądowego, a także przesłuchano świadków i dokonano oględzin nieruchomości. Uzyskane dowody uzasadniają dostatecznie podejrzenie popełnienia przez Łukasza Mejzę 11 przestępstw. Czyny te obejmują:
- podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w 7 złożonych w latach 2021 -2024 oświadczeniach o stanie majątkowym w trybie ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.) poprzez zatajenie bądź wskazanie nieprawdziwych danych dotyczących stanu majątkowego – art. 233 § 6 kk w zw. z art. 233 § 1 kk,
- podanie nieprawdy w 2021 r. w 3 oświadczeniach majątkowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej tj. sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, następnie Ministerstwie Sportu i Turystyki, składanych w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne - art. 14 ust 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne ( Dz.U. 1997 nr 106 poz. 679),
- niedopełnienie ciążącego na funkcjonariuszu publicznym, pośle na Sejm RP, obowiązku w zakresie zgłoszenia wymaganych informacji o jakich mowa w art. 35a ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora do prowadzonego przez Marszałka Sejmu RP Rejestru Korzyści – art. 231 § 1 kk.
Łukasz Mejza, będąc posłem na Sejm RP, chroniony jest immunitetem parlamentarnym, co zgodnie z treścią art. 17 § 1 pkt 10 kpk stanowi negatywną przesłankę procesową do przedstawienia mu zarzutów i przesłuchania w charakterze podejrzanego w postępowaniu prowadzonym przez Prokuraturę Okręgową w Zielonej Górze. Przeszkoda ta jest usuwalna poprzez wyrażenie zgody przez Sejm RP na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej.
prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy
Prokuratora Generalnego