W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie z prac Zespołu prokuratorów ds. opracowania wytycznych w postępowaniach dotyczących odmowy dokonania przerwania ciąży oraz tzw. aborcji farmakologicznej

29.07.2024

W dniu 10 kwietnia 2024 r. Prokurator Generalny powołał zespół prokuratorów do opracowania wskazówek metodycznych w zakresie prowadzenia spraw dotyczących odmowy dokonania przerwania ciąży oraz tzw. aborcji farmakologicznej. Projekt wytycznych został opracowany i przekazany do Krajowej Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym, w celu pilnego zaopiniowania.

Komunikaty_(4)

Zespół zakończył swoje prace przygotowując sprawozdanie z badania aktowego 590 postępowań prowadzonych w latach 2016 - 2023 w prokuraturach rejonowych i okręgowych, zakończonych decyzjami merytorycznymi. Celem analizy było zapoznanie się z praktyką prokuratorską w zakresie prowadzenia tej kategorii spraw, w tym: poprawnością przyjętej kwalifikacji prawnej czynów, prawidłowością i terminowością prowadzenia postępowań, dynamiką podejmowanych czynności, zasadnością podjętych decyzji merytorycznych oraz prawidłowością oceny zapadłych orzeczeń sądowych.

Z ustaleń wynika, że w 462 sprawach wydano decyzje o odmowie lub umorzeniu śledztwa,  99 spraw zakończono aktami oskarżenia, w 14 sprawach skierowano do sądu wnioski o konsensualne zakończenie postępowania przygotowawczego w trybie art. 335 kpk, a w 11 - wnioski o warunkowe umorzenie śledztw.  W 4 sprawach wydano postanowienia o zawieszeniu postępowania. Czyny stanowiące przedmiot postępowań kwalifikowane były z art. 152 § 1,2,3 kk, a w części z art. 152 kk z kumulatywną kwalifikacją prawną z art. 124,125,127 ust.2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – prawo farmaceutyczne.

Sprawy inicjowane były najczęściej przez kobiety, które  nakłaniano lub którym udzielono pomocy w terminacji ciąży oraz osoby pozostające z nimi w szczególnie bliskich stosunkach osobistych lub relacjach rodzinnych. Zawiadamiającymi był również personel medyczny. Podstawę wszczęcia spraw stanowiły także materiały wyłączone z innych postępowań, które dotyczyły zorganizowanych grup przestępczych, zajmujących się m.in. handlem środkami wczesnoporonnymi.

Z badań aktowych wynika, że w zdecydowanej większości spraw prokuratorzy referenci prawidłowo analizowali złożone zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz prawidłowo ukierunkowywali postępowania.

Za zasadne uznano decyzje o odmowie wszczęcia śledztwa w sprawach zainicjowanych zawiadomieniami o podejrzeniu popełnienia przestępstw, które dotyczyły m.in. wpisów na Facebooku, czy wypowiedzi zawierających informacje o złożeniu przez nieustaloną osobę zamówienia na preparaty o działaniu wczesnoporonnym dla nieustalonych kobiet, czy artykułów prasowych, zawierających dane „o rekordowej liczbie aborcji w Polsce”, wpisach na Instagramie „Aborcyjnego Dream Teamu” i inne.

Pomoc w przerwaniu ciąży musi mieć charakter konkretny i zostać udzielona kobiecie ciężarnej, co do której istnieją dane umożliwiające ustalenie jej tożsamości. Zgodnie z orzecznictwem sądów powszechnych upublicznienie abstrakcyjnych informacji dotyczących możliwości przerywania ciąży nie rodzi po stronie organów ścigania obowiązku podjęcia czynności procesowych.

W badanych sprawach nie stwierdzono naruszenia gwarancji procesowych uczestników postępowań.

W przypadku spraw zakończonych skierowaniem aktów oskarżenia wyodrębniono trzy grupy spraw, które charakteryzują się różnym stopniem społecznej szkodliwości:

  • postępowania dotyczące dystrybuowania środków poronnych dokonywane w celu osiągnięcia korzyści majątkowej
  • sprawy, w których na kobietę będącą w ciąży wywierano presję psychiczną w celu dokonania aborcji, mimo, że były zdecydowane, aby utrzymać ciążę i urodzić dziecko,
  • postępowania, w których kobiety same dobrowolnie zdecydowały o przerwaniu ciąży, a inna osoba, zwykle ich partner, pomagał im w nabyciu środków poronnych, czy w transporcie za granicą.

W sprawach, w których skierowano do sądu akty oskarżenia, co do zasady zapadały wyroki skazujące po przeprowadzeniu postępowania sądowego, bądź uwzględnieniu wniosków o warunkowe umorzenie lub konsensualne zakończenie sprawy w trybie art. 335 kpk.

Dominującym rodzajem kary wymierzanym przez sądy osobom najbliższym, które pomogły kobiecie ciężarnej w terminacji ciąży, były kary ograniczenie wolności polegające na wykonywaniu nieodpłatnie kontrolowanej pracy na cele społeczne w określonym czasowym wymiarze w stosunku miesięcznym lub sądy warunkowo umarzały postępowanie. Surowsze kary wymierzane były natomiast grupom przestępczym lub osobom, które zajmowały się sprzedażą środków wczesnoporonnych czyniąc sobie z tego procederu stałe źródło dochodu. 

Zespół poddał analizie również zagadnienia  związane z tzw. turystyką aborcyjną, polegającą na wykonaniu zabiegu przerwania ciąży w krajach, w których jest on legalny. Ustalenia wykazały niejednolitą praktykę w tym zakresie.
 
Grupę spraw poddanych badaniu stanowiły postępowania, w których placówki medyczne odmówiły wykonania legalnej aborcji.
 
Kwestie związane z prawem kobiety do wykonania legalnej aborcji zostały uregulowane w ustawie o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. nr 17, poz. 78 ze zm.). Kodeks karny nie reguluje przesłanek dopuszczalności aborcji.

Zespół zarekomendował, aby w każdej sprawie, w której personel medyczny odmówił przeprowadzenia legalnej aborcji, w wyniku czego wystąpiły skutki, o których mowa w art. 155-157 k.k. i w art. 160 k.k., niezwłocznie wdrożyć postępowanie przygotowawcze celem wyjaśnienia okoliczności zaistniałego zdarzenia i dokonania jego oceny prawno - karnej.

Dokonane przez Zespół ustalenia stanowiły podstawę przygotowania projektu wytycznych Prokuratora Generalnego.  Zgodnie z zapisem art.  43 § 1 pkt 1 ustawy – prawo o prokuraturze Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał  ten dokument Krajowej Radzie Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym do pilnego zaopiniowania.

Prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy 
Prokuratora Generalnego

Materiały

wyciąg ze sprawozdania 28 lipca 2024r
wyciąg​_ze​_sprawozdania​_28​_lipca​_2024r.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}