Wniosek o uchylenie immunitetu europosłowi Danielowi Obajtkowi
19.12.2024
Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej Daniela Obajtka, posła do Parlamentu Europejskiego.
Pociągnięcie europosła do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego - art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 9 ust. 1 Regulaminu Parlamentu Europejskiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, seria L z 2019 r., numer 302 z dnia 22 listopada 2019 r.) oraz art. 9 Protokołu numer 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.
Prokuratura Regionalna w Warszawie nadzoruje postępowanie przygotowawcze o sygn. akt 2010-1.Ds.23.2024 w sprawie niedopełnienia obowiązków przez osoby zobowiązane na podstawie umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi i działalnością gospodarczą Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. poprzez niedokonanie kontroli celów działania i zakresu wykonywanych usług detektywistycznych przez firmę I.P., nie mających znaczenia gospodarczego dla PKN ORLEN S.A., a realizowanych niezgodnie z zawartymi dwoma umowami oraz wypłatę za wykonane usługi wynagrodzenia, czym wyrządzono ww. Spółce znaczną szkodę majątkową w łącznej kwocie 393.600 zł, tj. o czyn z art. 296 § 1 kk.
W postępowaniu tym zgromadzono materiał dowodowy w postaci: zeznań świadków, wyjaśnień podejrzanych, dokumentacji (umowy, raporty, faktury VAT), uzasadniający dostatecznie podejrzenie popełnienia przez Daniela Obajtka przestępstwa wyrządzenia szkody w obrocie gospodarczym w ramach sprawstwa polecającego, tj. czynu z art. 18 § 1 kk w zw. z art. 296 § 1 kk.
Zachowanie europosła Daniela Obajtka miało polegać na tym, że pełniąc funkcję Prezesa Zarządu Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. i z tego tytułu będąc zobowiązanym do zajmowania się sprawami majątkowymi Spółki, sprawując bezpośredni nadzór nad działalnością Biura Kontroli i Bezpieczeństwa oraz wykorzystując zależność służbową Zbigniewa L. Dyrektora tego Biura, polecił mu zawarcie z I.P. dwóch umów na łączną kwotę 393.600 zł dotyczących realizacji usług detektywistycznych polegających na identyfikacji oraz udokumentowaniu działań nieuczciwej konkurencji wobec PKN ORLEN S.A. w sytuacji, gdy umowy te miały służyć realizacji prywatnego interesu polecającego Daniela Obajtka i nie miały znaczenia ekonomicznego oraz nie dotyczyły bezpieczeństwa fizycznego i gospodarczego Spółki, a służyły gromadzeniu informacji na temat stanu majątkowego, danych osobowych, życia prywatnego polityków opozycji parlamentarnej, co stanowiło nadużycie uprawnień w zakresie prawidłowego zarządzania mieniem Spółki, zaś wykonanie polecenia Daniela Obajtka przez Zbigniewa L. doprowadziło do wyrządzenia Polskiemu Koncernowi Naftowemu ORLEN znacznej szkody majątkowej w łącznej kwocie 393.600 zł.
Daniel Obajtek jest obecnie posłem do Parlamentu Europejskiego X kadencji i korzysta z immunitetu parlamentarzysty europejskiego.
Zgodnie z treścią artykułu 9 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej członkowie zgromadzenia Parlamentu Europejskiego korzystają:
- na terytorium swojego państwa - z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
- na terytorium innego Państwa Członkowskiego - z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego.
Daniel Obajtek korzysta z immunitetu przyznawanego członkom polskiego parlamentu, to jest posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i senatorom Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku oraz art. 7 ust. 1, 2 i 7, art. 7b ust. 1 i art. 7c ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora), co powoduje, że nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za przestępstwa objęte treścią wniosku bez zgody Parlamentu Europejskiego.
Wyrażenie zgody na uchylenie immunitetu formalnego europosłowi Danielowi Obajtkowi pozwoli na przedstawienie mu zarzutu popełnienia przestępstwa i wykonanie czynności procesowych z jego udziałem. Jednocześnie wobec upublicznienia okoliczności będących przedmiotem wniosku, będzie pełniło także funkcję prewencyjną w zakresie budowania świadomości prawnej społeczeństwa, a także służyło realizacji zasady równości wobec prawa wszystkich obywateli.
prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy
Prokuratora Generalnego