Wniosek o uchylenie immunitetu posłowi na posła na Sejm RP: Krzysztofowi Szczuckiemu
19.12.2024
Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła na Sejm RP Krzysztofa Szczuckiego.
Pociągnięcie posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 7b ust. 1 i 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora - Dz.U. 2022, poz. 1339 t.j. z późn. zm.).
Prokuratura Okręgowa w Warszawie prowadzi postępowanie przygotowawcze o sygn. akt 3041-1.Ds.144.2024 w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariusza publicznego w związku z nieprawidłowym wydatkowaniem środków publicznych przeznaczonych na działalność Rządowego Centrum Legislacji w Warszawie, w latach 2022-2023, w celu osiągnięcia korzyści osobistej w postaci promocji własnej osoby, czym działano na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 2 kk.
W postępowaniu tym zgromadzono materiał dowodowy w postaci m.in. osobowych źródeł dowodowych, danych zabezpieczonych na nośnikach informatycznych, oględzin otwartych źródeł danych, nagrań telewizyjnych, dokumentacji kadrowej Rządowego Centrum Legislacji (dalej RCL), analizy kryminalnej, analizy danych przejazdów pojazdów należących do RCL, oględzin ewidencji czasu pracy pracowników Wydziału Edukacji i Komunikacji (dalej WEK), oględzin służbowych skrzynek mailowych pracowników WEK, zarządzenia nr 397 Prezesa RCL z dnia 29 listopada 2022 r. o powołaniu WEK. Dowody te stwarzają dostatecznie uzasadnione podejrzenie, że poseł Krzysztof Szczucki, będąc funkcjonariuszem publicznym, jako Prezes Rządowego Centrum Legislacji popełnił przestępstwo z art. 231 § 2 kk w zw. z art. 12 kk.
Ocena tych dowodów pozwala na przyjęcie, że Krzysztof Szczucki działając czynem ciągłym dopuścił się przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień związanych ze sprawowaną funkcją Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, w celu osiągnięcia korzyści osobistej polegającej na promowaniu własnej osoby jako kandydata na posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w 2023 r., poprzez zmianę wewnętrznej struktury organizacyjnej Rządowego Centrum Legislacji, a także niedopełnieniu obowiązków służbowych określonych w ustawie o finansach publicznych obligujących go do wydatkowania środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów w ten sposób, że utworzył Wydział Edukacji i Komunikacji Departamentu Prawa Ustrojowego i Edukacji, w którym zatrudnił z pominięciem trybu konkursowego określone osoby, które nie realizowały zadań tego Wydziału, a wykonywały czynności związane z promowaniem i prowadzeniem kampanii wyborczej Krzysztofa Szczuckiego do Sejmu RP w 2023 r. i pobierały wynagrodzenie oraz inne świadczenia pracownicze od Rządowego Centrum Legislacji, czym wyrządzono szkodę majątkową znacznej wartości poprzez wydatkowanie środków publicznych dla tych osób z tytułu zatrudnienia, poniesienie kosztów delegacji i użycia samochodów służbowych, w łącznej kwocie nie mniejszej niż 900.000 zł (w tym z tytułu zatrudnienia w kwocie 774.111,15 zł) szkodę Skarbu Państwa reprezentowanego przez Rządowe Centrum Legislacji.
Z uwagi na chroniący Krzysztofa Szczuckiego immunitet parlamentarny, wyrażenie zgody przez Sejm RP na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej za czyn ścigany z oskarżenia publicznego warunkuje możliwość przedstawienia mu zarzutu popełnienia przestępstwa opisanego we wniosku i wykonania innych czynności procesowych z jego udziałem.
prok. Anna Adamiak
Rzecznik Prasowy
Prokuratora Generalnego