Departament Prawny
Dyrektor: Arkadiusz Żurawel
Kontakt
telefon: +48 (32) 433 41 34
e-mail: sekretariatdp@mp.gov.pl
1. Departament Prawny (DP) odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w szczególności:
1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, a także Trybunałem Konstytucyjnym, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe, wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego – na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwy departament i dostarczonych przez ten departament dowodów;
2) wydaje opinie prawne, interpretacje i wyjaśnienia w zakresie obowiązującego prawa, w sprawach znajdujących się we właściwości departamentów, na ich wniosek, po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska departamentu;
3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych i postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, jeśli jest to konieczne ze względu na skomplikowany stan prawny sprawy, a także weryfikuje pod względem formalnoprawnym i przedstawia projekty upoważnień lub pełnomocnictw do podpisu mocodawcy oraz opiniuje projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli, z wyjątkiem umów, porozumień oraz oświadczeń woli powtarzających się, których treść była przedmiotem wcześniejszego opiniowania prawnego;
4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych, projekty odpowiedzi na sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1192) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;
6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie;
7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;
8) opracowuje projekt statutu ministerstwa;
9) opracowuje, we współpracy z właściwymi departamentami merytorycznymi, teksty jednolite aktów normatywnych;
10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, opracowane przez właściwe departamenty merytoryczne, oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii, inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
11) koordynuje opiniowanie projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
12) koordynuje prace związane z obsługą udziału Ministra w pracach Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;
13) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek departamentu, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez departament wnioskujący;
14) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Przemysłu;
15) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w celu ich ogłoszenia;
16) prowadzi ewidencję upoważnień i pełnomocnictw;
17) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;
18) przygotowuje, na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji, informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra;
19) opracowuje roczną informację o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
20) koordynuje sprawy w postępowaniach arbitrażowych, z zastrzeżeniem, że prowadzenie od strony merytorycznej sprawy arbitrażowej należy do właściwości danego departamentu merytorycznego, który przygotowuje stanowiska merytoryczne w sprawie na potrzeby postępowań arbitrażowych, a także zawiera umowy związane z postępowaniami arbitrażowymi i prowadzi nadzór nad ich wykonaniem.
2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w departamencie innym niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tego departamentu. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w departamencie innym niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora departamentu, w którym jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę. Radca prawny zatrudniony w departamencie innym niż Departament Prawny może wykonywać także inne zadania powierzone mu przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę. Radca prawny zatrudniony w departamencie innym niż Departament Prawny jest obowiązany do udzielania dyrektorowi Departamentu Prawnego informacji z przebiegu realizacji powierzanych mu zadań.
3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, departament, w którym jest zatrudniony radca prawny, występuje o opinię do Departamentu Prawnego, dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
- Pierwsza publikacja:
- 21.03.2024 21:10 Marcin Korzeb
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Sebastian Wawrosz
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
DEPARTAMENT PRAWNY | 4.0 | 13.02.2025 07:41 Sebastian Wawrosz |
DEPARTAMENT PRAWNY | 3.0 | 03.12.2024 09:08 Sebastian Wawrosz |
DEPARTAMENT PRAWNY | 2.0 | 08.04.2024 12:42 Marcin Korzeb |
DEPARTAMENT PRAWNY | 1.0 | 21.03.2024 21:10 Marcin Korzeb |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP