Fundacje
Nadzór nad fundacjami
Na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi sprawuje nadzór nad fundacjami, których cele statutowe związane są z zakresem działania ministra.
Dane kontaktowe
Nadzorem nad fundacjami w Ministerstwie Przemysłu zajmuje się Biuro Dyrektora Generalnego i Administracji.
adres: ul. Powstańców 30, 40-039 Katowice
kontakt: 32/433-41-47
e-mail: mp@mp.gov.pl
Sprawozdanie z działalności fundacji
Fundacje corocznie zobowiązane są do składania właściwemu ministrowi sprawozdań z prowadzonej działalności. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego i należy je złożyć do 31 grudnia za okres sprawozdawczy.
Formularz sprawozdania
Sprawozdania należy sporządzać w postaci elektronicznej, na formularzu, którego wzór określono w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 roku w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdania z działalności fundacji (Dz. U. z 2022 r., poz. 2791).
Sprawozdanie należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Sprawozdanie podpisują osoby uprawnione do reprezentacji Fundacji zgodnie z zasadami określonymi w statucie w zakresie oświadczeń woli lub reprezentacji. Złożenie sprawozdań niespełniających wymogów oraz zakresu określonych w powołanym Rozporządzeniu będzie równoznaczne z ich niezłożeniem.
Złożenie sprawozdania
Każda fundacja składa sprawozdania do właściwego organu nadzoru zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wypełnione i podpisane sprawozdania fundacji nadzorowanych przez Ministra Przemysłu należy przesyłać:
- za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej skrytka ePUAP: /MPrzemyslu/SkrytkaESP
- za pośrednictwem e-maila – na adres: mp@mp.gov.pl
Sprawozdania - wyłączenie
Z obowiązku składania sprawozdania ze swojej działalności zwolnione są fundacje posiadające status organizacji pożytku publicznego, które zamieściły na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie merytoryczne z działalności oraz sprawozdanie finansowe, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571).
Kary administracyjne
Instytucje obowiązane, które nie dopełniają nałożonych przez ustawę obowiązków podlegają karom administracyjnym. Wykaz obowiązków, których niedopełnienie spowoduje nałożenie ww. kar został opisany w art. 147, art. 148 i art. 149 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 z późn. zm.).
Za naruszenia obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, oprócz kar administracyjnych, grozi również odpowiedzialność karna.
Obowiązki dotyczące fundacji określone w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124)
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa), instytucją obowiązaną jest fundacja ustanowiona na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) w zakresie, w jakim przyjmuje lub dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
Fundacja może być instytucją obowiązaną również w sytuacji, gdy spełnia którykolwiek z innych warunków określonych w art. 2, ust 1 ustawy.
Do obowiązków fundacji będącej instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów ustawy należy m.in.:
- wyznaczenie kadry kierowniczej wyższego szczebla, odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6 w zw. z art. 2 ust. 2 pkt 9);
- wyznaczenie spośród członków organu zarządzającego osoby odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7).
- wyznaczenie pracownika zajmującego kierownicze stanowisko, odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności fundacji oraz jej pracowników i innych osób wykonujących czynności na jej rzecz z przepisami ustawy (art. 8);
- identyfikacja i ocena ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu odnoszącego się do działalności fundacji, a także sporządzanie w postaci papierowej lub elektronicznej oceny tego ryzyka, jak również jego aktualizacja nie rzadziej niż co 2 lata (art. 27);
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego wobec swoich klientów (art. 33–37, art. 39 i art. 41);
- stosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 43, art. 44
i art. 46); - dokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji (art. 34 ust. 3);
- prowadzenie bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji w stosunku do klientów, wobec których stosuje się wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego (art. 43 ust. 3);
- podejmowanie działań określonych w art. 43 ust. 4 w przypadku ujawnienia transakcji nietypowej, skomplikowanej lub opiewającej na wysokie kwoty, które nie są uzasadnione okolicznościami przeprowadzenia tej transakcji;
- przechowywanie dokumentacji uzyskanej w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego oraz dowodów potwierdzających przeprowadzone transakcje (art. 49);
- wprowadzenie wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu (art. 50);
- przekazywanie Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro (art. 72 ust. 1 pkt 1);
- zawiadamianie w trybie i na zasadach określonych w ustawie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 74);
- stosowanie szczególnych środków ograniczających wobec osób i podmiotów określonych w ustawie (art. 117);
- wstrzymywanie transakcji w trybie i na zasadach określonych w ustawie.
Fundacje będące instytucjami obowiązanymi, podlegają kontroli wykonywania ww. obowiązków na podstawie art.130 ustawy. Kontrolę sprawuje Generalny Inspektor Informacji Finansowej, naczelnicy urzędów celno-skarbowych oraz ministrowie lub starostowie.
Właściwy minister nadzorujący przeprowadza kontrolę działalności fundacji na podstawie ust. 2 pkt 3 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (kontrolowanie instytucji obowiązanych). Do kontroli stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 12 ustawy.
Więcej informacji z zakresu przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: https://www.gov.pl/web/finanse w zakładce: Co robimy, podzakładka: Generalny Inspektor Informacji Finansowej.
Materiały
Wzór_formularza_sprawozdania_z_działalności_fundacjiWzór_formularza_sprawozdania_z_działalności_fundacji.docx 0.03MB
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. 2023 r. poz. 166),
• Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu ( Dz. U. 2023 r. poz. 1124).,
• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdań z działalności fundacji (Dz. U. 2022 poz. 2791).
- Pierwsza publikacja:
- 26.11.2024 07:19 Sebastian Wawrosz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Aneta Madejska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Fundacje | 3.0 | 26.11.2024 07:40 Sebastian Wawrosz |
Fundacje | 2.0 | 26.11.2024 07:39 Sebastian Wawrosz |
Fundacje | 1.0 | 26.11.2024 07:19 Sebastian Wawrosz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP