Czyste powietrze wokół nas
Pierwszym środowiskiem w jakim dziecko się rozwija jest rodzina, następnie instytucje wychowawcze jak przedszkole, szkoła czy grupa rówieśnicza. Wzory zachowań również w odniesieniu do nałogu palenia kształtuje między innymi środowisko rodzinne. Z badań wynika ,że prawdopodobieństwo palenia przez dzieci wzrasta, kiedy palą rodzice lub starsze rodzeństwo.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym bierne palenie oznacza między innymi:
- zwiększoną częstość występowania przewlekłego zapalenia ucha środkowego,
- zwiększona konieczność interwencji chirurgicznej w przebiegu zapalenia ucha środkowego,
- zaburzenia rozwoju psychoruchowego,
- zaburzenia zachowania dziecka,
- zmniejszona gotowość szkolna,
- mniejsza odporność na infekcje.
Palenie bierne rzadko postrzegane jest w kategoriach zagrożenia ,a palenie przy dzieciach jest prawie normą. Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie paleniu tytoniu, a edukacja w tym kierunku jest niezbędna od najmłodszych lat.
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej ph. "Czyste powietrze wokół nas" powstał w 1997 roku i ma charakter profilaktyczny.
PSSE Białystok realizuje program przy współpracy Departamentu Spraw Społecznych Referatu Zdrowia Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Adresaci programu:
Dzieci 5-6 letnie, ich rodzice i opiekunowie.
Cele główne programu:
- Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
- Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Cele szczegółowe programu:
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
- Wykształcenie umiejętności różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
- Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu tytoniowego.
- Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
- Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.
Metodyka programu:
Program opracowany jest na 5 zajęć – wg scenariuszy, które mogą być rozwijane i doskonalone wg własnych potrzeb i możliwości.
Zajęcia mają charakter warsztatowy. W przebiegu zajęć wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące , których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia rożnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.
Materiały do wykorzystania w realizacji programu :
- PORADNIK DLA NAUCZYCIELA – scenariusze zajęć, list do rodziców, załączniki do wykorzystania podczas zajęć
- PLAKAT
- KOLOROWANKA
- PŁYTA CD– Piosenka o Dinku
- ULOTKI dla rodziców, opiekunów, wychowawców
- Czyste powietrze wokół nas - prezentacja założeń i metod realizacji programu
- Znaczki do kolorowania
- Druki i formularze
- Maskotka - Dinek
- Przebranie Dinka do nieodpłatnego wypożyczenia na imprezy, eventy placówkom realizującym program.
Materiały
Poradnik cpwnporadnik_cpwn.pdf 1.28MB formularz_przystąpienia_do_realizacji_programu_2024
formularz_przystąpienia_do_realizacji_programu_2024.pdf 0.09MB Kolorowanka cpwn
czyste_powietrze_-kolorowanka.PDF 2.55MB Sprawozdanie_cpwn_koordynatorzy_2024_2025
Sprawozdanie_cpwn_koordynatorzy_2024_2025.doc 0.30MB plakat_źródła_dymów
plakat_źródła_dymów.JPG 0.13MB Plakat_NIE_PAL_PRZY_MNIE,_STOKROTNIE_PROSZE
Plakat_NIE_PAL_PRZY_MNIE,_STOKROTNIE_PROSZE.pdf 0.48MB piosenka_o_dinku
piosenka_o_dinku.zip 7.96MB czyste_powietrze_wokol_nas_2024_2025
czyste_powietrze_wokol_nas_2024_2025.pdf 3.95MB