W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoszenie nieprawidłowości - zgłoszenie zewnętrzne

23.12.2024

Zgłoszenie nieprawidłowości - zgłoszenie zewnętrzne

Przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń zewnętrznych naruszeń prawa przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chodzieży odbywa się zgodnie z Ustawą
z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 poz. 928) oraz Procedurą zgłoszeń zewnętrznych stanowiącą załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 14/2024 Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Chodzieży z dnia 23 grudnia 2024 r. w sprawie zgłoszeń zewnętrznych.

PPIS w Chodzieży rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organ publiczny w zakresie określonym w art. 3 ww. Ustawy o ochronie sygnalistów.

PPIS w Chodzieży nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazane jest składanie nieprawdziwych  zgłoszeń.

Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U 
z 2024  r.  poz.  928),  osoba  dokonująca  zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych obowiązuje od 25 grudnia 2024 r.

  1. Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz przekazać pisemne zgłoszenie do PPIS w Chodzieży następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:

  • w postaci elektronicznej na adres e-mail: zgloszenia.psse.chodziez@sanepid.gov.pl;
  • postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Chodzieży, ul. Składowa 5, 64-800 Chodzież; z dopiskiem na kopercie „Zewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa”. Przesyłki listowne tak opisane nie podlegają otwarciu w sekretariacie i po zarejestrowaniu przekazywane są bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych.
  1. Warunki objęcia sygnalisty ochroną

Jeśli chcesz skorzystać z ochrony sygnalisty musisz spełnić wszystkie poniższe przesłanki:

  • Jesteś osobą fizyczną.
  • Zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.  o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r., poz. 928).
  • Informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o ochronie sygnalistów.

Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ww. ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:

  • O ochronie informacji niejawnych.
  • Tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych.
  • Tajemnicy postępowania karnego.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów przyznanie ochrony sygnaliście następuje od momentu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.

  1. Tryb postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

  • Potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe.
  • Wstępna weryfikacja zgłoszenia.
  • Podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez PPIS w Chodzieży, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów.
  • Kontakt z sygnalistą – jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji.
  • Informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych. 
  1. Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaj i zawartość takiej informacji

Organ przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

Organ informuje sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

Informacje zwrotne przekazywane są za pośrednictwem e-mail lub listownie – w zależności od wskazanej przez Sygnalistę formy kontaktu.

  1. Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych

PPIS w Chodzieży dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • Tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty.
  • Dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione.
  • Tożsamość sygnalisty i inne dane identyfikacyjne nie są ujawniane, z wyjątkiem przypadków przewidzianych prawem.
  • Ujawnienie danych możliwe jest jedynie w sytuacjach wymagających tego w ramach postępowań sądowych, administracyjnych lub wyjaśniających prowadzonych przez organy publiczne.
  • Możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.
  1. Informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych

Dane osobowe sygnalistów PPIS w Chodzieży przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej dostępnej poniżej.

  1. Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem

PPIS w Chodzieży po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

Działaniami następczymi mogą być:

  • postępowanie wyjaśniające
  • wniesienie oskarżenia
  • działania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania
  • kontrole administracyjne
  • wszczęcie działań naprawczych lub prewencyjnych, takich jak zmiany proceduralne, dyscyplinowanie pracowników, czy zawiadamianie organów ścigania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa.​

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

  1. Środki ochrony prawnej przed stosowaniem wobec sygnalisty działań odwetowych oraz informacja o poufnej poradzie dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa - zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

Warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

Wszelkich informacji oraz porad na temat praw i środków ochrony prawnej przed działaniami odwetowymi oraz praw osób, których dotyczy zgłoszenie udziela Rzecznik Praw Obywatelskich. Dodatkowo sygnaliście przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1534).

  1. Warunki na jakich sygnalista jest chroniony przed odpowiedzialnością za naruszenie poufności zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów

Jeżeli sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa, dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym: odpowiedzialności dyscyplinarnej, odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych, odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa z wyłączeniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego.

  1. Możliwość korzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego, którego zgłoszenie naruszenia prawa ma dotyczyć

Zachęca się do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego, którego zgłoszenie naruszenia prawa ma dotyczyć.

Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego. W przypadku jednak gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu, w którym doszło do naruszenia prawa oraz nie zachodzi ryzyko działań odwetowych rekomendowane jest dokonanie w pierwszej kolejności zgłoszenia wewnętrznego, a dopiero w przypadku, gdy w ramach zainicjowanego tym zgłoszeniem postępowania nie podjęto właściwych działań następczych dokonanie zgłoszenia zewnętrznego. Postępowanie wyjaśniające i działania mające na celu przeciwdziałanie naruszeniu prawa są zazwyczaj o wiele bardziej sprawne i skuteczne, gdy są prowadzone w podmiocie, w którym doszło do naruszenia prawa.

 

  1. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
e-mail:
biurorzecznika@brpo.gov.pl
Tel. (22) 55 17 700

Infolinia: 800 676 676
dostępne pod adresem:

https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich

 

Zespół do spraw Sygnalistów Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
ul. Puławska 99a,  02-595 Warszawa

Infolinia przeznaczona do dokonywania ustnych zgłoszeń zewnętrznych:

Tel. (22) 20 98 499

 

Materiały

Procedura zgłoszeń zewnętrznych
Zgłoszenia​_zewnętrzne​_-​_pdf.pdf 1.17MB
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
Klauzula​_informacyjna​_dotycząca​_przetwarzania​_danych​_osobowych.pdf 0.10MB
Formularz zgłoszeń zewnętrznych
Formularz​_zgłoszeń​_zewnętrznych.docx 0.03MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.12.2024 12:04 Oskar Herzog
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Oskar Herzog
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zgłoszenie nieprawidłowości - zgłoszenie zewnętrzne 3.0 30.12.2024 12:09 Oskar Herzog
Zgłoszenie nieprawidłowości - zgłoszenie zewnętrzne 2.0 30.12.2024 12:09 Oskar Herzog
Zgłoszenie nieprawidłowości - zgłoszenie zewnętrzne 1.0 30.12.2024 12:04 Oskar Herzog

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}