Regulamin Organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
W CIECHANOWIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Ciechanowie, określa organizację wewnętrzną, zadania komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy w Powiatowej Stacji.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Powiatowej Stacji – należy przez to rozumieć Powiatową Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Ciechanowie;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Ciechanowie;
- regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Ciechanowie;
- Powiatowym Inspektorze – należy przez to rozumieć Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie;
- Zastępcy Inspektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
- Zastępcy Dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
- komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć oddział, sekcje oraz samodzielne stanowisko pracy jednoosobowe lub wieloosobowe.
§ 3. Powiatowa Stacja działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności:
- ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 195, oraz z 2022 r. poz. 655 i 1700);
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zmianami*[1]);
- statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie;
- niniejszego Regulaminu;
- innych przepisów obowiązujących podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami prowadzone w formie jednostki budżetowej.
§ 4. 1. Powiatowa Stacja jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym, finansowanym z budżetu Państwa w stosunku, do którego uprawnienia organu tworzącego posiada Wojewoda Mazowiecki.
2. Powiatowa Stacja ma swoją siedzibę w Ciechanowie, przy ul. Henryka Sienkiewicza 27.
3. Terytorialny zakres działania Powiatowej Stacji obejmuje miasto Ciechanów, miasto i gminę Glinojeck oraz gminy: Ciechanów, Gołymin, Grudusk, Ojrzeń, Opinogóra, Regimin i Sońsk.
4. Nadzór merytoryczny i instancyjny nad Powiatową Stacją sprawuje Mazowiecki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
§ 5. 1. Powiatowa Stacja świadczy usługi na zlecenie i rzecz osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej
w zakresie badań, analiz i pomiarów i innych czynności przewidzianych przepisami prawa. Realizuje te działania w oparciu o przepisy obowiązującego prawa oraz zarządzenia Dyrektora.
2. Środki finansowe uzyskane w wyniku realizacji prac, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
§ 6. 1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Powiatowy Inspektor, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie, będący równocześnie Dyrektorem.
2. Powiatowy Inspektor kieruje działalnością Powiatowej Stacji w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Powiatowy Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy Inspektora, Kierownika Oddziału, Głównego Księgowego, kierowników Sekcji i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
4. Zastępca Inspektora wykonuje swoje zadania w zakresie określonym przez Powiatowego Inspektora.
5. W czasie nieobecności Powiatowego Inspektora jego zadania w pełnym zakresie wykonuje Zastępca Inspektora.
§ 7. 1. Komórkami organizacyjnymi kierują kierownicy.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są przed bezpośrednim przełożonym, w szczególności za:
- dbałość o właściwy wizerunek Powiatowej Stacji i pozytywne postrzeganie jej przez klienta;
- formalno-prawną i merytoryczną poprawność załatwianych spraw;
- prawidłową i terminową realizację zadań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi Powiatowej Stacji;
- nadzór nad poprawnym merytorycznie i sprawnym wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych im pracowników;
- przestrzeganie przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy;
- nadzór nad należytą pracą komórki organizacyjnej;
- bieżące monitorowanie celowego i oszczędnego wydatkowania środków finansowych, ujętych w planie wydatków komórki organizacyjnej oraz zapewnienie ścisłej współpracy w tym zakresie z Głównym Księgowym Powiatowej Stacji;
- podejmowanie inicjatyw w zakresie tworzenia aktów prawnych Dyrektora.
3. Kierownicy komórek organizacyjnych na czas swojej nieobecności ustalają osobę zastępującą.
4. Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy odpowiadają za zgodne z przepisami prawa, merytoryczne, właściwe i terminowe załatwianie spraw z zakresu swojej działalności.
5. Główny Specjalista do Spraw Systemu Jakości sprawuje nadzór nad utrzymywaniem i doskonaleniem systemu zarządzania Powiatowej Stacji.
6. Szczegółowy zakres obowiązków kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy ustala Dyrektor, a pozostałym pracownikom Powiatowej Stacji, kierownicy podległych im komórek organizacyjnych.
§ 8. 1. Powiatowy Inspektor na czas swojej nieobecności oraz nieobecności Zastępcy Inspektora, może upoważnić samodzielnych kierowników organizacyjnych Powiatowej Stacji do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, postanowień, opinii, a także spraw warunkujących bieżące i prawidłowe funkcjonowanie Powiatowej Stacji.
2. Powiatowy Inspektor w zakresie swoich kompetencji, może udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym i prawnym do dokonywania określonych czynności cywilno-prawnych w jego imieniu.
§ 9. 1. Wewnętrzne przepisy regulujące sprawy o istotnym znaczeniu dla działania Powiatowej Stacji wydaje się w formie zarządzeń Dyrektora.
2. Zarządzenia podpisuje Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora. Zarządzenia wymagają opinii prawnej radcy prawnego.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna
§ 10. 1. W skład Powiatowej Stacji wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, posługujące się przy znakowaniu spraw i akt symbolami:
- Zastępca Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego DZ;
- Oddział Ekonomiczno-Administracyjny, w którego skład wchodzi:
- Sekcja Administracyjno-Techniczna ADM,
- Sekcja Finansowo-Księgowa EKON,
- Sekcja Organizacji, Spraw Pracowniczych i Szkolenia ORG,
- Stanowisko pracy Głównego Księgowego GK;
- Oddział Laboratoryjny, w którego skład wchodzi: OL
- Sekcja Laboratoryjna Epidemiologii EPL,
- Sekcja Laboratoryjna Higieny Komunalnej HKL,
- Sekcja Laboratoryjna Higieny Pracy HPL,
- Sekcja Laboratoryjna Higieny Żywności HŻL,
- Stanowisko pracy do spraw Przyjmowania Próbek PPP;
- Oddział Nadzoru, w którego skład wchodzi: ON
- Sekcja Epidemiologii EPN,
- Sekcja Higieny Komunalnej HKN,
- Sekcja Higieny Pracy HPN,
- Sekcja Higieny Żywności i Żywienia HŻN,
- Stanowisko pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży HDiM,
- Stanowisko pracy do spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego ZNS;
- Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia OZiPZ;
- Stanowisko pracy do spraw Informatycznych INF;
- Stanowisko pracy Radcy Prawnego RP;
- Stanowisko pracy Głównego Specjalisty do Spraw Systemu Jakości GJ;
- Stanowisko pracy do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy BHP;
- Stanowisko pracy do spraw Zarządzania Kryzysowego ZK;
- Stanowisko Inspektora Ochrony Danych IOD.
2. Zasady podporządkowania komórek organizacyjnych odzwierciedla schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 11. Przy Powiatowej Stacji działa organizacja związkowa – Komisja Zakładowa Nr 2208 NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze.
Rozdział 3
Zadania wspólne komórek organizacyjnych
§ 12. Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy w szczególności:
- współdziałanie w zakresie sprawnego przepływu informacji;
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań Powiatowej Stacji;
- planowanie zadań Powiatowej Stacji, opracowywanie na potrzeby Dyrektora oraz organów administracji rządowej, okresowych ocen, analiz, sprawozdań;
- usprawnianie organizacji metod i form pracy;
- działalność przeciwepidemiczna;
- działalność na rzecz profilaktyki chorób i promocji zdrowia;
- prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego;
- organizowanie szkoleń merytorycznych;
- rozpatrywanie petycji, skarg i wniosków;
- współpraca ze środkami masowego przekazu;
- współdziałanie z Głównym Księgowym przy wykonywaniu budżetu Powiatowej Stacji;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w celu zapewniania sprawności funkcjonowania Powiatowej Stacji pod względem merytorycznym i administracyjnym;
- uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- wprowadzanie informacji na stronę internetową, Biuletynu Informacji Publicznej, stronę intranetową;
- udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
Rozdział 4
Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych
i pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy
§ 13. 1. Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy w szczególności:
- prowadzenie i monitorowanie spraw związanych z planowaniem i realizacją zamówień publicznych;
- zawieranie umów z wykonawcami na świadczenie usług, realizację dostaw i robót budowlanych;
- nadzór nad prawidłowością zawieranych umów oraz okresem ich obowiązywania;
- monitorowanie spraw inwestycyjnych, napraw, remontów;
- opracowywanie sprawozdań z zamówień publicznych;
- gospodarka środkami trwałymi oraz ich ewidencja;
- realizowanie i koordynowanie zadań związanych z gospodarką inwentarzową;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Powiatowej Stacji;
- nadzór nad utrzymaniem budynków, pomieszczeń oraz otoczenia Powiatowej Stacji
w należytym porządku; - realizowanie zadań w zakresie transportu osób i towarów;
- opracowywanie planów potrzeb w zakresie wyposażenia, zaopatrzenia oraz dostaw usług na podstawie wniosków komórek organizacyjnych;
- nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem urządzeń i systemów technicznych;
- nadzór nad właściwą eksploatacją instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej;
- realizacja prac gospodarczych, technicznych;
- realizacja zadań w zakresie obrotu środkami materiałowymi;
- administrowanie nieruchomością;
- zatwierdzanie pod względem merytorycznym dokumentów dotyczących wydatków związanych z mediami;
- monitorowanie okresowych przeglądów technicznych, budowlanych, instalacji elektrycznej i gazowej, przewodów kominowych i wentylacyjnych, sprzętu przeciwpożarowego;
- prowadzenie gospodarki odzieżą ochronną i roboczą;
- prowadzenie kart przekazania odpadów i ewidencji w rejestrze Bazy Danych Odpadowych (BDO) oraz opracowywanie sprawozdawczości z nią związanej.
2. Do zadań Sekcji Finansowo - Księgowej należy w szczególności:
- planowanie i bieżąca analiza z wykonania budżetu jednostki;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki;
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów Powiatowej Stacji;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych, statystycznych i finansowych;
- egzekucja należności pieniężnych;
- prowadzenie kasy jednostki;
- prowadzenie dokumentacji płacowej zatrudnionych pracowników i sporządzanie list wynagrodzeń;
- obliczanie zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa;
- naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
- rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku VAT;
- rozliczanie składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- prowadzenie ewidencji magazynu szczepionek;
- ewidencja bloczków mandatowych;
- bieżąca obsługa systemu TREZOR;
- bieżąca obsługa rachunków bankowych jednostki.
3. Do zadań Sekcji Organizacji, Spraw Pracowniczych i Szkolenia należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów regulaminów, umów i zarządzeń Dyrektora oraz prowadzenie ich rejestrów;
- przygotowywanie pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Powiatowego Inspektora oraz prowadzenie ich rejestrów, z wyłączeniem pełnomocnictw procesowych;
- prowadzenie zbioru zawartych porozumień Dyrektora z Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym i Państwowymi Powiatowymi Inspektorami Sanitarnymi;
- opracowywanie propozycji zmian organizacyjnych wewnątrz Powiatowej Stacji;
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją i sprawozdawczością statystyczną
w zakresie prowadzonych spraw; - prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji i spraw związanych z archiwizacją dokumentów:
- udostępnianie dokumentów archiwalnych,
- sporządzanie sprawozdawczości w zakresie spraw archiwalnych;
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Powiatowej Stacji;
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych
w Powiatowej Stacji; - dokonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy
z pracownikami Powiatowej Stacji oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy; - prowadzenie spraw dotyczących działalności socjalnej w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- wykonywanie zadań z zakresu szkoleń zewnętrznych pracowników Powiatowej Stacji;
- prowadzenie Punktu Informacyjnego Powiatowej Stacji;
- obsługa narad, konferencji z udziałem Dyrektora;
- obsługa sekretariatu;
- prowadzenie terminarza spotkań i narad Dyrektora;
- prowadzenie rejestru korespondencji wychodzącej i przychodzącej, dbałość o jej prawidłowy obieg;
- zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentacji zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną;
- wysyłanie korespondencji;
- opracowywanie materiałów dotyczących planów zasadniczych zamierzeń
i harmonogramu nadzoru nad obiektami; - prowadzenie ewidencji skarg i wniosków, a także sprawozdawczości w tym zakresie.
4. Do zadań Stanowiska pracy Głównego Księgowego należy
w szczególności:
- organizacyjny i merytoryczny nadzór oraz kontrola nad prowadzeniem rachunkowości Powiatowej Stacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- organizacyjny i merytoryczny nadzór i kontrola nad pobieraniem, odprowadzaniem
i poddawaniem procesowi windykacji dochodów budżetowych, zgodnie z trybem określonym w przepisach dotyczących zasad gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych; - akceptacja pod względem finansowym umów zawieranych przez Powiatową Stację;
- sporządzanie dokumentacji opisującej zasady rachunkowości Powiatowej Stacji;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym; - dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- opracowywanie planów finansowych Powiatowej Stacji dotyczących wydatków, dochodów budżetowych w ujęciu tradycyjnym i zadaniowym.
5. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Epidemiologii należy w szczególności wykonywanie badań mikrobiologicznych w zakresie zapobiegania i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych.
6. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Komunalnej należy w szczególności:
- wykonywanie badań wody metodami fizykochemicznymi, mikrobiologicznymi
i sensorycznymi; - wykonywanie badań chemicznych wody, żywności i powietrza na stanowiskach pracy metodą chromatografii gazowej i metodą absorpcyjnej spektrometrii atomowej;
- opiniowanie laboratoriów ubiegających się o zatwierdzenie PPIS lub PGIS do wykonywania badań wody.
7. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Pracy należy w szczególności wykonywanie badań czynników chemicznych i fizycznych występujących na stanowiskach pracy.
8. Do zadań Sekcji Laboratoryjnej Higieny Żywności należy w szczególności wykonywanie fizykochemicznych, mikrobiologicznych i organoleptycznych badań żywności.
9. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Przyjmowania Próbek należy
w szczególności wykonywanie czynności związanych z przyjmowaniem i rejestracją próbek do badań w Sekcji Laboratoryjnej Epidemiologii, Sekcji Laboratoryjnej Higieny Komunalnej i Sekcji Laboratoryjnej Higieny Żywności.
10. Do zadań Sekcji Epidemiologii należy w szczególności:
- planowanie i prowadzenie działalności związanej z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, pasożytniczych i odzwierzęcych;
- przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych w ogniskach zachorowań;
- gromadzenie i analiza danych dotyczących sytuacji epidemiologicznej chorób zakaźnych, pasożytniczych i odzwierzęcych z prowadzeniem statystyki epidemiologicznej w tym zakresie;
- dokonywanie analiz, ocen epidemiologicznych i opracowywanie wniosków do działań przeciwepidemicznych;
- nadzór bieżący nad stanem higieniczno-sanitarnym oraz zapobieganiem zakażeniom szpitalnym w podmiotach wykonujących działalność leczniczą;
- nadzór nad realizacją programów kontroli zakażeń w podmiotach leczniczych
i praktykach lekarskich i pielęgniarskich; - współpraca z Zespołem Kontroli Zakażeń Szpitalnych w przypadku wystąpienia ogniska zakażenia szpitalnego;
- nadzór nad realizacją Programu Szczepień Ochronnych i zasadami przeprowadzania szczepień ochronnych;
- prowadzenie działań na rzecz uzyskania i utrzymania wysokiego stanu uodpornienia populacji;
- przechowywanie i dystrybucja szczepionek dla potrzeb punktów szczepień na terenie powiatu ciechanowskiego oraz nadzór nad przestrzeganiem łańcucha chłodniczego;
- podejmowanie działań w ramach nadzoru bieżącego w sytuacjach alarmowych
i interwencyjnych; - współpraca z inspekcjami, służbami i instytucjami, wynikająca z przepisów prawnych oraz zawartych porozumień;
- udział w uzgadnianiu projektów podmiotów leczniczych pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu statystyki epidemiologicznej.
11. Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:
- kontrola stanu sanitarno-technicznego urządzeń służących do zaopatrywania ludności
w wodę przeznaczoną do spożycia oraz pobór próbek wody; - prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia;
- wydawanie ocen jakości wody i egzekwowanie wymaganej jej przydatności do spożycia;
- dokonywanie rocznych analiz jakości wody w celu zaplanowania procesów naprawczych i szacowania ryzyka zdrowotnego konsumentów;
- sporządzanie ocen obszarowych jakości wody w skali gminy i powiatu;
- informowanie organów samorządowych oraz społeczeństwa o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- wydawanie ocen higienicznych na zastosowanie materiałów i wyrobów do uzdatniania
i dystrybucji wody; - kontrola przestrzegania przepisów dotyczących należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, nieruchomości, środków transportu osobowego
i dokonywanie okresowych ocen; - opiniowanie warunków świadczonych usług przez nadzorowane obiekty;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny wypoczynku i rekreacji oraz sporządzanie ocen w tym zakresie;
- ocena jakości wód pływalni i wód powierzchniowych wykorzystywanych do kąpieli oraz prowadzenie monitoringu jakości tych wód;
- informowanie o jakości wody wykorzystywanej do kąpieli: prowadzących pływalnie, organizatorów kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli oraz organów samorządowych w celu rozpowszechniania tych informacji za pomocą środków masowego przekazu;
- ocena stopnia skażenia ciepłej wody użytkowej pałeczkami Legionella w budynkach zamieszkania zbiorowego i w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej;
- ocena warunków akustycznych i jakości powietrza w pomieszczeniach mieszkalnych i użyteczności publicznej w ramach rozpatrywanych interwencji;
- opiniowanie opracowanych przez rady gmin szczegółowych zasad utrzymania czystości
i porządku na terenie gmin oraz opiniowanie warunków organizacji imprez masowych; - wydawanie zezwoleń na ekshumację zwłok i na wywóz zwłok poza granice kraju oraz wydawanie opinii w sprawie sprowadzenia zwłok z zagranicy;
- rozpatrywanie interwencji w merytorycznym zakresie działania;
- współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi w sytuacjach kryzysowych;
- edukacja prozdrowotna społeczeństwa w zakresie higieny środowiska bytowania człowieka poprzez udział w audycjach radiowych, udzielania informacji prasowych
i poradnictwo indywidualne; - współudział w opiniowaniu projektów nowobudowanych i modernizowanych obiektów użyteczności publicznej;
- udział w uzgadnianiu dokumentacji projektowej urządzeń wodociągowych.
12. Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, dotyczących:
- utrzymania stanu higienicznego zakładów pracy,
- warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
- ocena narażenia zawodowego na chemiczne, fizyczne i biologiczne czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy, w tym ocena narażenia zawodowego na działanie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym;
- kontrola przestrzegania przez osoby wprowadzające substancje lub mieszaniny chemiczne do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz przez użytkowników substancji lub mieszanin obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów w tym zakresie;
- kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi;
- kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej;
- nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie występowania substancji, mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym
w środowisku pracy; - nadzór nad zakazem wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących chorób zawodowych związanych
z wydawaniem decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia; - kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE);
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i zasad bhp podczas prac usuwania bądź zabezpieczania wyrobów zawierających azbest;
- udzielanie informacji w zakresie negatywnego wpływu na zdrowie ludzi czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych występujących w środowisku pracy;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów krajowych i wspólnotowych w zakresie przestrzegania obowiązków prawidłowego oznakowania produktów kosmetycznych;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi produktów kosmetycznych;
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczących warunków produkcji i obrotu produktami kosmetycznymi.
13. Do zadań Sekcji Higieny Żywności i Żywienia należy w szczególności:
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania sanitarne w zakresie produkcji, transportu i obrotu żywnością oraz warunkami żywienia zbiorowego;
- kontrola warunków produkcji i obrotu materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością;
- kontrola importu środków spożywczych i przedmiotów użytku, w tym wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych;
- pobór próbek do badań w zakresie bieżącego nadzoru nad jakością zdrowotną żywności;
- ocena jakości żywności i ocena znakowania;
- ocena stopnia wdrażania i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GNP i systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
- zatwierdzanie zakładów produkcyjnych lub wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia nie zwierzęcego i wprowadzających do obrotu żywność pochodzenia zwierzęcego nieobjętych urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej;
- wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru zakładów nadzorowanych przez organy PIS;
- udział w opracowywaniu ognisk zatruć pokarmowych;
- podejmowanie działań w ramach systemów powiadamiania o produktach niebezpiecznych RASFF i RAPEX;
- udział w uzgadnianiu dokumentacji projektowej obiektów żywieniowo – żywnościowych;
- prowadzenie poradnictwa w zakresie zasad higieny i prawidłowego żywienia;
- sporządzanie wniosków o nałożenie kary pieniężnej do Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
14. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży należy
w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarno-higienicznym placówek nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
- nadzór nad higieną procesu nauczania i uczenia się;
- sprawowanie nadzoru nad warunkami gwarantującymi bezpieczeństwo sanitarne
w sezonowych placówkach wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży; - realizacja zadań wynikająca ze współpracy z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Warszawie;
- prowadzenie postępowania administracyjno-egzekucyjnego w nadzorowanych obiektach, opiniowanie nowo powstałych placówek przeznaczonych dla dzieci
i młodzieży; - analiza zagrożeń zdrowotnych w oparciu o uzyskane materiały z działalności kontrolnej oraz podejmowanie stosownych działań prozdrowotnych.
15. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:
- uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- uzgadnianie uwarunkowań środowiskowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- uzgadnianie dokumentacji projektowej budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych.
16. Do zadań Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia należy
w szczególności:
- ocena działalności oświatowo-zdrowotnej prowadzonej przez placówki oświatowo-wychowawcze i placówki służby zdrowia;
- koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzonej przez placówki systemu oświaty, podmioty wykonujące działalność leczniczą i inne podmioty, instytucje i organizacje;
- prowadzenie kampanii społecznych, akcji oraz imprez prozdrowotnych;
- inicjowanie i realizacja interwencji programowych i nieprogramowych w wybranych środowiskach;
- monitorowanie i ewaluacja realizowanych interwencji programowych i nieprogramowych;
- współpraca z instytucjami i organizacjami w zakresie zdrowia publicznego, w tym:
z placówkami oświatowo-wychowawczymi, zakładami opieki zdrowotnej, samorządem lokalnym, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi oraz środkami masowego przekazu; - realizacja innych zadań mających na celu pobudzenie aktywności społeczeństwa do działań na rzecz własnego zdrowia;
- prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej, w tym narad, konferencji, szkoleń;
- prowadzenie poradnictwa metodycznego i merytorycznego w zakresie promocji zdrowia;
- udostępnianie materiałów edukacyjno-informacyjnych.
17. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Informatycznych należy
w szczególności:
- administrowanie siecią komputerową;
- nadzór nad bezpieczeństwem systemów informatycznych;
- dbanie o legalność używanego oprogramowania;
- opiekę nad serwisem internetowym (stroną www i pocztą e-mail);
- serwis bieżącego sprzętu komputerowego.
18. Do zadań Stanowiska pracy Radcy Prawnego należy w szczególności:
- sporządzanie opinii i udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- informowanie komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Powiatowej Stacji;
- informowanie Dyrektora o uchybieniach prawnych w działalności Powiatowej Stacji
i ewentualnych skutkach tych uchybień; - opiniowanie projektów umów zawieranych przez Powiatową Stację;
- nadzór prawny nad egzekucją należności Powiatowej Stacji;
- zapewnienie zastępstwa prawnego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami;
- opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów wewnętrznych;
- opiniowanie projektów regulaminów Powiatowej Stacji pod względem formalno-prawnym;
- sprawdzenie pod względem formalno-prawnym projektów decyzji, postanowień.
19. Do zadań Głównego Specjalisty do spraw Systemu Jakości w zakresie nadzoru nad systemami zarządzania w Powiatowej Stacji należy w szczególności:
- organizacja i zarządzanie systemem audytów;
- przygotowanie przeglądów systemu zarządzania;
- uruchamianie i nadzorowanie działań korygujących;
- nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania;
- nadzór nad opracowywaniem i aktualizacją dokumentów systemu zarządzania;
- planowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie systemów zarządzania.
20. Do zadań Stanowiska pracy do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
- przedkładanie Dyrektorowi oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wraz z wnioskami;
- badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w drodze do pracy i z pracy;
- przeprowadzanie szkoleń wstępnych ogólnych z zakresu bhp;
- organizowanie i nadzorowanie szkoleń okresowych z zakresu bhp;
- nadzór nad sprawami dotyczącymi przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników;
- prowadzenie innych czynności wynikających z obowiązków służby bhp.
21. Do zadań Stanowiska Pracy do spraw Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:
- prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej i spraw obronnych Powiatowej Stacji;
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z ochroną ppoż.;
- udział w opracowywaniu meldunków, raportowanie w sytuacjach zagrożeń do właściwych organów i instytucji;
- opracowywanie i aktualizacja planów Powiatowej Stacji w dziedzinie obrony cywilnej oraz dokumentów wynikających z zarządzania kryzysowego;
- sprawdzanie systemów łączności z Wojewódzką Stacją oraz zapewnienie aktualności danych teleadresowych i numerów telefonów alarmowych;
- organizowanie szkoleń formacji obrony cywilnej;
- przygotowywanie Powiatowej Stacji do udziału w Systemie Wczesnego Ostrzegania
o Zagrożeniach oraz w Systemie Wykrywania i Alarmowania.
22. Do zadań Stanowiska pracy Inspektora Ochrony Danych należy
w szczególności:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia RODO oraz innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych
i doradzanie im w tej sprawie; - monitorowanie przestrzegania rozporządzenia RODO, innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania;
- współpraca z organem nadzorczym UODO;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych, w tym z uprzednimi konsultacjami;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych;
- wypełnianie zadań z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 14. 1. Traci moc Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie, wprowadzony zarządzeniem Nr 21/2020 Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie z dnia 03 listopada 2020 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Ciechanowie.
2. Niniejszy Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w Ciechanowie wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Wojewodę Mazowieckiego.
*[1] Zmiany do niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2022 r. poz. 1692, 1747, 1768, 1964.
Materiały
Regulamina organizacyjny PSSE w Ciechanowieregulamina_organizacyjny_PSSE_Ciechanow.pdf 11.38MB
- Pierwsza publikacja:
- 17.05.2024 08:01 Sławomir Cieśliński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Sławomir Cieśliński
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin Organizacyjny | 4.0 | 17.05.2024 09:37 Sławomir Cieśliński |
Regulamin Organizacyjny | 3.0 | 17.05.2024 08:08 Sławomir Cieśliński |
Regulamin Organizacyjny | 2.0 | 17.05.2024 08:03 Sławomir Cieśliński |
Regulamin Organizacyjny | 1.0 | 17.05.2024 08:01 Sławomir Cieśliński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP