W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnaliści

Procedura zgłoszeń wewnętrznych

24.12.2024

25 września 2024r. weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Implementuje ona Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii

Procedura zgłoszeń wewnętrznych została sporządzona i wdrożona w strukturze Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Hajnówce w celu stworzenia kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości, podejmowania stosownych działań naprawczych w związku z zaistniałymi naruszeniami oraz ochronę osób dokonujących zgłoszeń.

Zgłaszanie naruszeń prawa

Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia naruszeń prawa, w formie:

  1. ustnej:
    1. telefonicznie pod numerem dedykowanego telefonu 887 219 922 (w dni robocze w godzinach 8.30 – 14.30),
    2. podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego, na wniosek sygnalisty zgłoszony telefonicznie, na piśmie lub osobiście, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przekazania osobie upoważnionej informacji o zamiarze dokonania takiego zgłoszenia,
  2. pisemnie:
    1. w postaci elektronicznej na adres e-mail: sygnalista.psse.hajnowka@sanepid.gov.pl,
    2. w postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Hajnówce, ul. Piłsudskiego 10, 17-200 Hajnówka; z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszenia prawa”.

Składane zgłoszenie powinno zawierać:

  • dane sygnalisty umożliwiające jego identyfikację (imię, nazwisko, adres korespondencyjny),
  • kontekst związany z pracą, w ramach którego uzyskano informacje o naruszeniu prawa,
  • datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia,
  • wszystkie znane dane osoby/osób, której/których zgłoszenie dotyczy,
  • opis naruszenia oraz jego datę i miejsce
  • wskazanie, czy informacja o naruszeniu była wcześniej zgłaszana (jeżeli była to należy podać dane osoby do której zgłoszenie wpłynęło i sposób jego zakończenia),
  • wyrażenie zgody na ujawnienie danych osobowych  lub chęć pozostania anonimowym,
  • podpis sygnalisty (nie jest wymagany przy zgłoszeniach ustnych).

Po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia Sygnalista otrzymuje potwierdzenie dokonania zgłoszenia. Informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodów takich działań przekazywana jest Sygnaliście nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, chyba, że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.

Stacja nie będzie rozpatrywała zgłoszeń anonimowych.

 

Materiały

Procedura zgłoszeń wewnętrznych
Procedura​_zgłoszeń​_wewnętrznych.pdf 0.20MB
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Informacja​_o​_przetwarzaniu​_danych​_osobowych.pdf 0.08MB
Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
Formularz​_zgłoszenia​_naruszenia​_prawa.docx 0.03MB
Procedura zgłoszeń zewnętrznych

24.12.2024

  1. Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

Zgłoszenie może być dokonane w następujący sposób:

    1. w postaci elektronicznej na adres e-mail: sygnalista.psse.hajnowka@sanepid.gov.pl;
    2. w postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Hajnówce, ul. Piłsudskiego 10, 17-200 Hajnówka; z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszenia prawa”.
  1. Warunki objęcia Sygnalisty ochroną

Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

  1. Tryb postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

    1. potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
    2. wstępna weryfikacja zgłoszenia,
    3. podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez PPIS, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
    4. kontakt z sygnalistą na udostępnione dane kontaktowe - jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji ,
    5. informacja zwrotna do sygnalisty nt. planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań  oraz o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

 

  1. Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaj i zawartość takiej informacji

Organ przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

Organ informuje sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

Informacje zwrotne przekazywane są za pośrednictwem e-mail lub listownie – w zależności od wskazanej przez Sygnalistę formy kontaktu.

  1. Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych

Zasady poufności zgłoszeń

  • Dostęp do danych osobowych sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione,
  • Tożsamość sygnalisty i inne dane identyfikacyjne nie są ujawniane, z wyjątkiem przypadków przewidzianych prawem.
  • Ujawnienie danych możliwe jest jedynie w sytuacjach wymagających tego w ramach postępowań sądowych, administracyjnych lub wyjaśniających prowadzonych przez organy publiczne.
  • Sygnalista jest informowany o planowanym ujawnieniu danych, jeśli nie zagraża to postępowaniu wyjaśniającemu.
  • Poufność obejmuje również osoby pomagające w zgłoszeniu oraz osoby powiązane z sygnalistą​
  1. Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych

Dane osobowe sygnalistów PPIS przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Informacji o ochronie danych osobowych (zamieszczona na stronie)

  1. Charakter działań następczych

Działania następcze mogą obejmować:

  • Postępowania wyjaśniające.
  • Kontrole administracyjne.
  • Wszczęcie działań naprawczych lub prewencyjnych, takich jak zmiany proceduralne, dyscyplinowanie pracowników, czy zawiadamianie organów ścigania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa​
  1. Środki ochrony prawnej i porady dla sygnalistów

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

  1. Warunki ochrony przed odpowiedzialnością za naruszenie poufności

Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.

W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa powyżej, Sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

  1. Korzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych

Zachęca się do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a Sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

  1. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
ePUAP ( Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP )
tel. centrali: (22) 55 17 700

Infolinia: 800 676 676
dostępne pod adresem:
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich

 

Materiały

Procedura zgłoszeń zewnętrznych
Procedura​_zgłoszeń​_zewnętrznych.pdf 0.24MB
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych zewnętrznych
Informacja​_o​_przetwarzaniu​_danych​_osobowych​_zewnętrznych.pdf 0.08MB
Formularz zgłoszenia naruszenia prawa zewnętrznych
Formularz​_zgłoszenia​_naruszenia​_prawa​_zewnętrznych.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}