W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnaliści

ZGŁOSZENIE ZEWNĘTRZNE SYGNALISTY

Przyjmowanie zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kętrzynie (PPIS) odbywa się zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów.

PPIS rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organ publiczny w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.

PPIS prowadzi rejestr zgłoszeń zewnętrznych.

 

OD KIEDY PRZYJMOWANE SĄ ZGŁOSZENIA?

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych obowiązuje od 25 grudnia 2024 r.

SPOSOBY PRZEKAZANIA ZGŁOSZENIA

Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz przekazać zgłoszenie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kętrzynie następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:

  • pocztą na adres do korespondencji PPIS:

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kętrzynie
pl. Marsz. J. Piłsudskiego 5
11-400 Kętrzyn

  • elektronicznie na adres poczty elektronicznej: sygnalista.zewn.psse.ketrzyn@sanepid.gov.pl;
  • ustnie podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia;
  • telefonicznie na numer telefonu: 89 754 21 40 (rozmowy nie są nagrywane).

Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza -   Formularz zgłoszenia nieprawidłowości.

Jeśli jest to możliwe, skorzystaj z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego

w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego oraz uważasz, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

KTO MOŻE DOKONAĆ ZGŁOSZENIA?

Jeśli chcesz skorzystać z ochrony sygnalisty musisz spełnić wszystkie poniższe przesłanki:

  • jesteś osobą fizyczną;
  • zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów;
  • informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
  • Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:
  • o ochronie informacji niejawnych;
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych;
  • tajemnicy postępowania karnego.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).

Zaświadczenie wydaje się na żądanie Sygnalisty.

TREŚĆ ZGŁOSZENIA

Sygnalisto, Twoje zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:

  • szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
  • wskazanie osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
  • dane umożliwiające kontakt, jeżeli chcesz otrzymać:
  1. informację o przyjęciu zgłoszenia,
  2. informację zwrotną nt. planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w związku z dokonanym zgłoszeniem,
  3. informacji o ostatecznym  wyniku  postępowania  wyjaśniającego  wszczętego  w  związku  z dokonanym zgłoszeniem.

ZGŁOSZENIA ANONIMÓW

PPIS nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

TRYB POSTĘPOWANA ZE ZGŁOSZENIEM

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez PPIS, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą na udostępnione dane kontaktowe - jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji ,
  • informacja zwrotna do sygnalisty nt. planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań  oraz o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

TERMINY INFORMACJI ZWROTNEJ

PPIS przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

W uzasadnionych przypadkach PPIS przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu  3 m-cy.

Informacja zwrotna będzie zawierała informację nt. planowanych lub podjętych działań następczych i powodów podjęcia takich działań w związku z dokonanym zgłoszeniem.

PPIS poinformuje sygnalistę o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

GWARANTOWANA POUFNOŚĆ

PPIS dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.

DANE OSOBOWE

Dane osobowe sygnalistów PPIS przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej - Klazula RODO.

 

DZIAŁANIA NASTĘPCZE

PPIS po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

Takimi działaniami mogą być:

  • postępowanie wyjaśniające,
  • wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego.

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

PRZYSŁUGUJĄCE PRAWO DLA SYGNALISTÓW

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

 

OCHRONA

Warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie   z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

 

SANKCJE KARNE

Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów – kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2).

Do­ko­na­nie zgło­sze­nia w sy­tu­acji, gdy zgłaszający wie, że do na­ru­sze­nia pra­wa nie do­szło, skutkuje nieuzyskaniem statusu ochrony przewidzianej dla „sy­gna­listy".

Za do­ko­na­nie fał­szy­we­go zgło­sze­nia lub ujaw­nie­nia pu­blicz­ne­go na grun­cie usta­wy o ochro­nie sy­gna­li­stów, oso­ba podlega od­po­wie­dzial­no­ści praw­nej (w tym kar­nej) prze­wi­dzia­nej m.in. za na­ru­sze­nie ta­jem­ni­cy przed­się­bior­stwa, nie­le­galne po­zy­ska­nie in­for­ma­cji, znie­sła­wie­nie.

Do­ko­nu­ją­cy zgło­sze­nia mu­szą mieć świa­do­mość, że sank­cje prze­wi­dzia­ne są rów­nież dla osób, któ­re do­ko­nu­ją zgło­szeń w złej wie­rze, ma­jąc świa­do­mość, że prze­ka­zy­wa­ne w nich in­for­ma­cje nie są praw­dzi­we.

WAŻNE !!

Pamiętaj, aby zgłoszenie było rzetelne i oparte na faktach. Upewnij się, że Twoje informacje są poprawne i że działasz w dobrej wierze. Nie zgłaszaj nieprawidłowości, jeśli nie ma pewności co do ich zaistnienia. Pamiętaj, że zgłaszanie nieprawidłowości musi być związane z interesem publicznym. Twoje prywatne intencje nie są podstawą do zgłaszania nieprawidłowości. Pamiętaj, że w przypadku Twoich prywatnych spraw, możesz zwrócić się do odpowiednich do tego instytucji.

ZGŁOSZENIA DO INNYCH ORGANÓW I RPO

Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich:

  • Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676;
  • e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl;
  • Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa;
  • Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów RPO.

Materiały

Klauzula RODO
KLAUZULA​_RODO​_a​_1912.docx 0.02MB
Formularz Zgłoszenia Nieprawidłowości
FORMULARZ​_ZGŁOSZENIA​_NIEPRAWIDŁOWOŚCI​_a.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}