Wymagania dotyczące mebli szkolnych
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MEBLI SZKOLNYCH
Zgodnie § 9.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r., w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020r. poz. 1604) „sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii”.
Szczegółowo kwestię dostosowania umeblowania do wymagań ergonomii reguluje norma PN-EN 1729-1:2007 Meble. Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych.
Część 1: Wymiary funkcjonalne.
·Norma przewiduje osiem rozmiarów mebli ponumerowanych od 0 do 7, każdemu z nich odpowiada określony wzrost ucznia. Numerom zestawów szkolnych przypisano również kody kolorystyczne.
·Krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane (czytelnie i trwale) przez zamieszczenie rozmiaru lub koloru, lub obydwu tych oznaczeń.
·Meble powinny być właściwie skompletowane. Przy stole oznakowanym określonym numerem lub określonym kolorem nie może stać krzesło oznakowane innym numerem lub innym kolorem.
Długotrwałe siedzenie w meblach niedostosowanych do wzrostu ucznia może przyczynić się do pogłębienia wrodzonych wad postawy lub ich nabycia. Najczęściej występującymi wadami wśród młodzieży szkolnej są skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa).
Podstawowe informacje o numerach mebli, wyróżniku kolorystycznym oraz odpowiadającym im wzroście dziecka przedstawia poniższa tabela.
ROZMIAR STOŁU I KRZESŁA NR |
KOLOR |
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA |
WYSOKOŚĆ PULPITU |
WZROST DZIECI (bez butów) |
0 |
BIAŁY |
210 |
400 |
od 800 do 950 |
I |
POMARAŃCZOWY |
260 |
460 |
od 930 do 1160 |
II |
FIOLETOWY |
310 |
530 |
od 1080 do 1210 |
III |
ŻÓŁTY |
350 |
590 |
od 1190 do 1420 |
IV |
CZERWONY |
380 |
640 |
od 1330 do 1590 |
V |
ZIELONY |
430 |
710 |
od 1460 do 1765 |
VI |
NIEBIESKI |
460 |
760 |
od 1590 do 1880 |
VII |
BRĄZOWY |
510 |
820 |
od 1740 do 2070 |