W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

5. Sterylizacja

Schemat procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

Narzędzia wielorazowego użytku mające styczność z materiałem biologicznym należy poddawać sterylizacji. Najskuteczniejszą metodą sterylizacji narzędzi wielorazowego użytku stosowanych podczas świadczenia usług w branży beauty jest sterylizacja parowa w nadciśnieniu (w autoklawie). W przypadku, gdy stosowane narzędzia są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury, należy stosować wyroby jednorazowego użytku lub zastosować alternatywną metodę sterylizacji np. sterylizacja plazmowa, sterylizacja światłem UV.

     Stosowany sprzęt do sterylizacji należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta, a jego sprawność techniczna sprawdzana raz w roku, w celu zapewnienia skuteczności prowadzonych procesów. Dodatkowo należy prowadzić kontrolę mikrobiologiczną skuteczności sterylizacji z użyciem wskaźnika biologicznego Sporal A. Badania te wykonywane są minimum raz na pół roku przez dedykowane laboratoria badawcze. Poza okresowymi kontrolami, przy każdym procesie sterylizacji, w autoklawie umieszcza wskaźniki chemiczne w formie paska papierowego (po jednym na każdą szufladę z wkładem).

     Prowadzone procesy sterylizacji w autoklawie należy monitorować w prowadzonym rejestrze lub dzienniku, w którym umieszcza się: datę i godzinę sterylizacji, podpis osoby przeprowadzającej sterylizację, pasek testowy potwierdzający skuteczność sterylizacji, opis wkładu. Dodatkowo w rejestrze można umieścić wydruki z autoklawu lub przechowywać informacje o parametrach procesu w formie elektronicznej. Rejestr może być prowadzony w dowolnej formie np. zapisów w zeszycie, prowadzenia dedykowanej książki, zapisów na pojedynczych kartkach umieszczanych w teczce lub segregatorze.

     Pakiety papierowo-foliowe z wysterylizowanymi narzędziami oznakowuje się datą sterylizacji i przechowuje w wydzielonym miejscu, zabezpieczając sterylne narzędzia przed kontaminacją. Pakiety ważne są przez okres 6 miesięcy od sterylizacji. W przypadku uszkodzenia pakietu w jakikolwiek sposób narzędzia znajdujące się w środku należy ponownie poddać myciu, dezynfekcji i sterylizacji.

     Przy organizowaniu stanowiska do sterylizacji narzędzi, należy zapewnić zlewozmywak, blat roboczy oraz sterylizator. Ww. sprzęty i urządzenia powinny zostać umieszczone w zakładzie w sposób zapewniający jak najkrótszą drogę pomiędzy stanowiskiem mycia, dezynfekcji i sterylizacji w celu uniknięcia wystąpienia zanieczyszczenia krzyżowego.

     W przypadku braku możliwości zorganizowania stanowiska do sterylizacji narzędzi usługę można zlecić firmie zewnętrznej, wymagany jest dokument potwierdzający świadczenie usług w tym zakresie tj. umowa z firmą i/lub ostatnia faktura VAT.

{"register":{"columns":[]}}