1. Wymagania techniczne i pomieszczenia
Lokal, w którym będą świadczone usługi w zakresie fryzjerstwa, kosmetyki, tatuażu czy odnowy biologicznej należy dostosować do wymagań zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022r., poz. 1225 ze zm.), które określa m. in. wysokość pomieszczeń, oświetlenie, rodzaj wentylacji, warunki techniczne dla pomieszczeń higienicznosanitarnych. Szczegółowe informacje zawarte są na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/psse-koszalin/opinia-sanitarna-dla-lokali-uslugowych.
W zakładzie należy wyodrębnić:
- pomieszczenie/miejsce świadczenia usług,
- poczekalnię dla klientów wyposażoną w fotele/sofy/krzesła/stolik o powierzchni gładkiej ułatwiającej utrzymanie w czystości oraz wieszak na odzież wierzchnią klientów,
- pomieszczenie higienicznosanitarne – dopuszcza się jedno wspólne pomieszczenie dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w obiekcie,
- pomieszczenie lub wydzielone, zamykane miejsce na przechowywanie sprzętu porządkowego i środków czystości – nie dopuszcza się przechowywania sprzętu usługowego, artykułów kosmetycznych, odzieży roboczej itp. wraz ze sprzętem porządkowym i środkami czystości,
- wydzielone, opisane miejsca do przechowywania:
- bielizny czystej m. in. prześcieradła wielorazowego użytku, koce, peleryny wielorazowego użytku, umożliwiające przechowywanie jej w sposób zabezpieczający ją przed dostępem kurzu, brudu oraz przed dostępem osób postronnych,
- bielizny brudnej m. in. prześcieradła wielorazowego użytku, koce, peleryny wielorazowego użytku,
- narzędzi wielorazowego użytku,
- narzędzi jednorazowego użytku,
- artykułów kosmetycznych,
- prześcieradeł/ręczników/peleryn jednorazowego użytku,
- miejsce na pojemniki na odpady komunalne i odpady medyczne,
- pomieszczenie socjalne w przypadku zatrudniania pracowników,
- łazienkę wyposażoną w natrysk dostępną bezpośrednio z pomieszczenia świadczenia usług w zakładach kosmetycznych oraz salonach masażu, w których stosuje się preparaty powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała np. masaż z wykorzystaniem gorącej czekolady.
W pomieszczeniu, gdzie świadczone są usługi należy zapewnić umywalkę z dostępem do ciepłej i zimnej wody. W przypadku braku możliwości doprowadzenia instalacji wodno-kanalizacyjnej do pomieszczenia świadczenia usług dopuszcza się wykorzystanie umywalki mobilnej z podgrzewaczem wody. Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, należy pokryć nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków dezynfekcyjnych.
W obiektach, gdzie wejście do pomieszczenia świadczenia usług prowadzi bezpośrednio z zewnątrz nad drzwiami należy zamontować kurtynę nawiewną.