Sekcja Nadzoru Higieny Pracy
Zadania Sekcji Higieny Pracy
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy.
W ramach nadzoru pracownicy inspekcji sanitarnej kontrolują pracodawców pod względem:
- zapewnienia profilaktycznej opieki lekarskiej nad pracownikami sprawdzając czy badania są aktualne, czy są wykonywane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych i czy pracownik nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na danym stanowisku,
- wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy oceniając poziom narażenia zawodowego na stanowiskach pracy. W przypadku stwierdzenia przekroczeń norm egzekwuje się od pracodawców zminimalizowanie powstałych zagrożeń i zabezpieczenie pracowników przed tymi zagrożeniami,
- prawidłowości prowadzenia rejestru czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy i kart pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrów czynników i procesów rakotwórczych,
- prawidłowości sporządzenia oceny ryzyka zawodowego
- poprawności składowania, magazynowania i oznakowania niebezpiecznych substancji/mieszanin chemicznych stosowanych w działalności zakładu uwzględniając zalecenia zawarte w karcie charakterystyki,
- zapewnienia odpowiednich warunków pracy przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest,
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących substancji i mieszanin chemicznych, zarówno krajowych jak i unijnych (rozporządzenie REACH , CLP) .
- Nadzór nad obrotem prekursorami narkotyków kategorii 2 i 3.
- Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących obrotu produktami biobójczymi oraz zawartymi w nich substancjami czynnymi – oznakowanie produktu, pozwolenie na obrót produktem biobójczym Ministra Zdrowia.
- Nadzór nad przepisami dotyczącymi szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników
- Kontrola przestrzegania przepisów w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy .
- PIS wydaje decyzje o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej stwierdzenia na podstawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach zgodnie, zgodnie ze sposobem dokumentowania chorób zawodowych i na podstawie skutków tych chorób.